Toimitusjohtaja Sami Hirvonen: Kiertokaari on ainutlaatuinen kokonaisuus

Sami Hirvonen on kotiutunut Ouluun hyvin, vaikkei ollut ennen pestiään Kiertokaaren toimitusjohtajana edes pysähtynyt Oulussa. Nyt aika kuluu työn ohessa harrastamalla. Varsinkin Oulun pyörätieverkosto kerää häneltä kiitosta. Kuva: Harri Tarvainen

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Jätteiden sijoittaminen penkkaan on taaksejäänyttä aikaa ja kaatopaikka menneisyyden termi. Oulun Ruskossa sijaitseva Kiertokaaren jätekeskus on nimensä mukaisesti paikka, jossa jätteet kiertävät parhaalla mahdollisella tavalla. Tämän tietää myös Kiertokaaren tuore toimitusjohtaja Sami Hirvonen.

”Vain alle puoli prosenttia meille tulevasta jätteestä menee vuosittain kaatopaikalle”, Hirvonen toteaa.

Kaikesta muusta hyödynnetään materiaali. Siksi myös kuntalaisten teoilla on valtava merkitys. Jos jokainen oululainen lajittelisi kilon biojätettä vuodessa, syntyisi siitä 300 000 kiloa liikennebiopolttoainetta vuodessa.

”Kuten auton ajamisessa löytyy ratin ja penkin välistä se merkittävin tekijä, on lajittelussa sama logiikka sohvan ja keittiön välissä”, Hirvonen sanoo.

Ruskon jätekeskuksessa biokaasua tuotetaan biokaasulaitoksella biojätettä ja jätevesilietettä mädättämällä. Biokaasua syntyy myös aikoinaan kaatopaikoille kasatusta eloperäisestä jätteestä.

Tankkaa autoon paikkakunnan biokaasua

Vuodesta 2017 biokaasua on jalostettu liikennepolttoaineeksi. Ruskossa on Suomen pohjoisin liikennebiokaasun tankkausasema. Sitä käyttävät henkilöautojen lisäksi myös joukkoliikenteen linjan 10 bussit.

Biokaasulla kulkevia linja-autoja on hankittu neljä, ja lisää on toivottavasti tulossa. Ruskoon on juuri valmistumassa linja-autoille katos sekä hidastankkausasema, jossa voidaan tankata linja-autot yön aikana. Näin saadaan vapautettua henkilöautoille kapasiteettia.

”On ympäristötietoinen teko käyttää paikkakunnalla tehtyä paikallista biopolttoainetta. Biokaasua käyttävät myös monet taksit, jakeluliikenne sekä jätehuollon toimijat. Se on toimivaa ja halpaa”, Hirvonen sanoo.

Energiatehokkuus huipussaan

Kiertokaaren biokaasujärjestelmä on niin Euroopan kuin maailmanlaajuisesti poikkeuksellinen kokonaisuus. Kaasunjalostuslaitos hankittiin vajaa kolme vuotta sitten, jolloin selvitettiin jätepenkassa muodostuvan kaasun potentiaali.

Jalostuslaitos voi valmistaa öisin liikennepolttoainetta ja päivisin puhdistaa kaatopaikkakaasua teollisuuden käyttöön. Kaatopaikkakaasulla tuotetaan jätekeskuksen sähkö ja lämpö. Maailmasta ei löydy montaa niin monipuolista biokaasujärjestelmää kuin Kiertokaarelta.

Kiertokaaren etuna on ollut optimaalinen sijainti Ruskossa teollisuusalueella, jossa biokaasulla on voitu korvata niin raskasta kuin kevyttä polttoainetta.

”Useampi iso toimija on muuttanut toimintaansa toimimaan biokaasulla”, Hirvonen kertoo.

Biojätteen käsittelystä syntyvästä mädätysjäännöksestä tuotetaan lannoitetta, jota käytetään viljelyssä. Ruskossa toimii mikroturbiinilaitos, joka on tehnyt 15 vuotta alueelle sähköä.

Sähköntuotannossa syntyvä hukkalämpö hyödynnetään jätekeskuksen lämmittämiseen. Koko jätekeskuksen alue on energian suhteen lähes omavarainen. Biokaasun hyödyntämisen ansiosta Kiertokaarella on myös halvemmat jätteenkäsittelymaksut.