Tänään vietetään yrittäjän päivää – ”Pitää kannustaa ja näyttää, ettei yrittäminen ole pelottavaa”
Petra Silvennoinen on löytänyt yrittäjyydestä oman tapansa työskennellä. Työrauha ja vapaus ovat hänelle tärkeitä asioita. Kuvaaja: Juuso Haarala
Mun Oulu antaa puheenvuoron palkituille oululaisyrittäjille. Mitä ajattelevat oman firman pyörittämisestä alle 30-vuotias yrittäjä Joonas Puurunen, asiantuntija-alalla toimiva yrittäjänainen Jonna Muurinen, yksinyrittäjä Petra Silvennoinen sekä 80-vuotisjuhliin valmistautuvan perheyritys Salon Virhon luotsaajat?
Työpiste vaikka Italiassa tai Tallinnan-laivalla
Oulun Yrittäjät palkitsi Petra Silvennoisen viime vuonna vuoden yksinyrittäjänä. Punkto-nimisen markkinointiviestintäyrityksen vuonna 2016 perustanutta Silvennoista on kuvailtu muun muassa innovatiiviseksi, intohimoiseksi ja innostuneeksi tekijänaiseksi.
”Olen Helsingistä kotoisin. Jos olisin jäänyt sinne, minusta ei ehkä olisi tullut yrittäjää. Oulussa on sopivan kokoinen markkina, josta löysin oman koloni. Täällä kannustetaan yrittäjyyteen ja apua saa tarvittaessa. Tänä keväänä yksinyrittäjien tukihaku saatiin hyvin pelittämään.
Ajatus yrityksen perustamisesta kypsyi, kun medianomiopiskelijana tein töitä freelancer-toimittajana ja suoritin harjoittelun Lumoa edeltäneelle Valoa Oulu! -festivaalille. Sain näkymää, että kysyntää osaamiselleni on. Verkostoja oli syntynyt.
Olen ollut mukana Oulun Yrittäjissä ja Pohjois-Pohjanmaan Nuorissa Yrittäjissä. Siellä olen tavannut muitakin yksinyrittäjiä. Meitähän on valtaosa yrittäjistä.
Yksinyrittäjänä on välillä yksinäistä, kun päivittäin ei välttämättä näe ihmisiä. Tämä on kuitenkin minulle sopivin muoto työskennellä. Työrauha on tärkeää. Nautin siitä, että saan mennä oman rytmini mukaan ja tehdä töitä vaikka Italiasta tai Tallinnan-laivalta ja pitää pidennetyn viikonlopun, jos haluan.
Kesäni kului normaalia rauhallisemmin, koska tapahtumia peruttiin, ja yritykseni tekee paljon yhteistyötä juuri tapahtumien kanssa. Olen tehnyt somea esimerkiksi Qstockille ja Oulun kaupungin tapahtumille, kuten Oulun Päiville, puistopiknikeille ja Lumo-valofestivaalille.
Nyt palaan pikkuhiljaa normaalimpaan elämään. Syksyllä vastaan ympäri Suomea turvajärjestelyin kiertävän Street Food Fiestan markkinointiviestinnästä. Suoritan kulttuurituottajan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa ja aloitin juuri myös projektiasiantuntijan koulutuksen. Saa nähdä, miten lisäkouluttautuminen vaikuttaa Punkton suuntaan tulevaisuudessa.”
Äiti muistuttaa, että on syytä juhlaan
Joonas Puurunen, 29, perusti telemarkkinointiyritys Prime Salesin yhtiökumppaninsa kanssa, kun mittarissa oli ikää 20 vuotta. Oululaisyrityksellä on nyt 140 työntekijää yhteensä seitsemällä paikkakunnalla. Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät palkitsi Puurusen vuoden nuorena yrittäjänä tänä keväänä.
”Perustimme firman, koska halusimme tehdä asiat paremmin kuin muut. Meillä ei kuitenkaan ollut mitään haisua, miten se tehdään. Ei ollut olemassa opasta, jossa olisi kerrottu, että näin perustat yrityksen ja teet kaiken oikein.
Emme kuitenkaan pelänneet, vaan lähdimme tekemään. Paljon oli opittavaa esimerkiksi siitä, miten rekrytoidaan. Tällä alalla henkilöstön vaihtuvuus on suurta. Nykyään sentään mietimme tarkemmin etukäteen, mitä teemme.
Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien antama palkinto keskellä koronakevättä tuntui tietenkin hyvältä. Tuli hetkeksi pysähdyttyä pohtimaan, mitä on saanut aikaan. Pidän palkintoa suuntaa näyttävänä tekona, en niinkään saavutuksena, jonka jälkeen voi lopettaa. Palkinto on hyväksyntä sille, että voin jatkaa valitulla tiellä.
Jos jää paikoilleen, alkaa vääjäämättä kutistua. Mietimme nykyisten asiakkaiden kanssa uusia juttuja ja tietenkin hankimme uusia asiakkaita. Asiakkaita meillä on yksinyrittäjistä pörssiyhtiöihin, sellaisia yrityksiä, jotka tarvitsevat myyntiin tukea.
Tilanne on tällä hetkellä koronan vuoksi erikoinen. Työntekijämme ovat kuitenkin voineet jatkaa töitä. Henkilöstölle annetut palkintomatkat ovat tältä vuodelta peruuntuneet. Emme ole korvanneet niitä esimerkiksi tykypäivillä Muhoksella. Ei se olisi sama asia.
Yrittäjän päivä meinaa minulta yleensä unohtua. Onneksi äiti muistaa sen ja toivottaa hyvää yrittäjän päivää. On hyvä, että yrittäjillä on oma päivänsä. Nuoria ja muita yrittäjyyttä harkitsevia pitää kannustaa ja näyttää, ettei yrittäminen ole pelottavaa.”
Työntekijät kuuluvat perheeseen
Liisa Virho-Kilponen on työskennellyt äitinsä perustamassa parturi-kampaamo Salon Virhossa jo yli 50 vuotta. Oulun Yrittäjät valitsi Salon Virhon yrittäjät vuoden yrittäjäksi viime marraskuussa. Oulussa ja Helsingissä toimivaa salonkia johtavat tätä nykyä myös Virho-Kilposen lapset, toimitusjohtaja Sami Kilponen ja toimitusjohtajan sijainen Tiina Kilponen.
”Kun olin lapsi, nuket ja kampauspäät saivat kyytiä! Oli itsestään selvää, että jatkan äitini yritystä.
Nykyajan liike-elämä on kovaa hommaa. Olen hoitanut yritystä yksin, mutta onneksi lapseni tulivat mukaan remmiin. Heillä on omat verkostonsa, joiden avulla yritystä viedään eteenpäin.
Olen yrittäjänä nähnyt monenlaisia vaiheita ja arvostuskin on ollut monenlaista. Vuoden yrittäjä -palkinto oli hieno tunnustus koko työyhteisölle. Yrityksen tekevät sen työntekijät. Meillä on pitkäaikaisia työntekijöitä ja kaikki ovat kuin perheenjäseniä.
Kampaajien koulutusta pidämme erittäin tärkeänä ja tuomme kansainvälisiä huippuammattilaisia kouluttamaan. Tämä ammatti on kädentaitoa, jota pelkkä some ei opeta. Työtä tehdään ihminen ihmiselle. Tarvitaan myös henkistä ja luovaa ammattitaitoa.
Haluan suunnitella tulevaisuutta niin kuin koronaa ei olisi. Muuten tästä ei tule mitään. Meillä on tarvetta uusille käsipareille, mutta vielä pitää olla varovainen rekrytoinnin kanssa, kun ajat ovat niin epävarmat.
Jotain luovaa pitää kokoa ajan olla suunnitteilla. Nyt mietimme jo tammikuussa 2022 vietettävää yrityksen 80-vuotisjuhlagaalaa. Siitä on tulossa hieno spektaakkeli.
Yrittäjän päivä on joka päivä. Yrittäjyys on hommaa, jota tehdään joulunakin. Joskus on tuotu kukkia työpaikalle yrittäjän päivänä. Nyt tarjoamme henkilökunnalle kakkukahvit.”
Yrittäjänainen haluaa näyttää esimerkkiä
Oulun seudun yrittäjänaiset palkitsi markkinointiviestintätoimisto Kuulun perustajan ja toimitusjohtajan Jonna Muurisen viime vuonna vuoden yrittäjänaisena. Yhden naisen yritys on seitsemässä vuodessa kasvanut yli 20 hengen markkinointitaloksi.
”Olen vankka feministi ja haluan tuoda esiin, että naiset voivat toimia yrittäjinä. Tämä on ihan periaatteellinen asia. Kun olin parikymppinen, ei hirveästi näkynyt yrittäjänaisia. Naisia on edelleen vähemmän toimitusjohtajina ja yritysten hallituksissa.
Aloittelevana yrittäjänä olin yrittäjätilaisuuksissa yleensä ainoa nainen, jolla oli asiantuntijayritys. Naiset yrittävät useimmiten naisvaltaisilla aloilla ja pitävät kivijalkaliikkeitä. Oulun seudun yrittäjänaisten toiminnasta moni saa tärkeää vertaistukea ja vinkkiviitosia samassa tilanteessa olevilta yrittäjiltä.
Suomen Yrittäjänaisten jäsen olen, koska sen prioriteettilistan ykkösenä on ajaa vanhempien tasa-arvoa. Kun vain äidin työnantaja maksaa lapsen kanssa kotiin jäämisestä aiheutuvat kulut, se rajoittaa naisten työllistymismahdollisuuksia. Pahimmillaan tilanne vääristää yritysten välistä kilpailua, kun nais- ja miesvaltaisten yritysten kulurakenne on niin erilainen.
Olen ollut mukana kaikessa mahdollisessa yrittäjille suunnatussa toiminnassa ja tapahtumissa. Erityisesti yrityksen alkuaikoina tilaisuudet olivat tärkeitä verkostoitumis- ja kaupantekomielessä. Minulla on kunnia olla mukana eri oppilaitosten kehitystyöryhmissä ja saan vaikuttaa minulle tärkeään asiaan eli koulutukseen.
Kuululla on asiakkaita eri toimialoilta ja kolme pääpalvelutuotetta. Välillä meitä on neuvottu keskittymään kapeammalle alueelle, mutta nyt korona-aikana hajautus on ollut pelastus. Vahvuutemme piilee laaja-alaisessa osaamisessa.
Kun ihmiset siirtyivät keväällä etäyhteyksien päähän, koulutusliiketoimintamme pomppasi aivan uusiin sfääreihin. Lähes joka päivä vedimme useita koko päivän kestäviä webinaareja.
Oulun seudun yrittäjänaisten palkinto oli todella hieno juttu. Yleensä palkinto on annettu kymmeniä vuosia yrittäneille. Palkinto tuli muun muassa Kuulun työllistävästä vaikutuksesta. Olen todella ylpeä palkinnosta.
Yrittäjän päivää en ole koskaan muistanut juhlistaa. Maanantaina omat työntekijät kysyivät, miten Kuulu voisi huomioida yrittäjän päivän omassa somessaan, joten tänä vuonna muistan. Yrittäjän päivä on tärkeä päivä ja mahdollisuus nostaa yrittäjien ja yritysten merkitystä esiin. Ymmärrys yrittäjyydestä on selkeästi aika hataralla pohjalla, ja sen huomaa helposti esimerkiksi Twitter-keskusteluja selatessa.”
Meidän Oulu -tarinat kertovat oululaisten yrittäjien, palvelutuottajien ja tapahtumajärjestäjien kekseliäisyydestä ja sinnikkyydestä nopeasti muuttuneissa olosuhteissa. Meidän Oulu kannustaa oululaisia pitämään paikallisten puolta.
Juttusarjan toteutuksesta vastaa BusinessOulu.