Politiikkakoulussa tehty aloite toi kangasmaskeja Laanilan yläkoululle

Veera Lukkari oli mukana työpajaryhmässä, joka teki aloitteen kangasmaskeista. Nyt maskit ovat koekäytössä. Kuva: Anne Peltola

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Nuorten politiikkakoulun pilottikouluina toimivat Kiimingin lukio, Kaakkurin, Laanilan ja Rajakylän yläkoulut sekä OSAO.

”Politiikkakoulussa kerroimme nuorille siitä, miten yhteiskunta toimii, miten sitä voi kehittää ja vaikuttaa asioihin. Nuorten on tärkeää huomata, että päätöksentekijät ovat tavallisia ihmisiä eivätkä saavuttamattomissa”, kertoo projektityöntekijä Marjut Lehtonen.

”Halusimme myös herätellä nuoria ajattelemaan arjessa tekemiään valintojaan ja sitä, miten omalla toiminnalla voi vaikuttaa laajemmalti”, jatkaa politiikkakoulun projektityöntekijä Noora Mäkinen.

Monipuolista tietoa vaikuttamisesta

Politiikkakoulu järjesti pilottikouluissa sekä päättäjävierailuja että työpajoja. Molemmissa tavoitteena oli tuoda yhteiskunnalliset asiat lähemmäksi nuoria.

”Nuorisovaltuuston jäsen ja kaupunginvaltuutettu vierailivat yhdessä kouluilla joko livenä tai etäyhteyksien kautta. He kertoivat valtuustojen toiminnasta, miten ovat itse lähteneet mukaan valtuustotyöhön ja mikä heitä on innostanut”, Mäkinen kuvailee politiikkakoulun toimintaa.

”Kerromme lisäksi aktiivisesti somessa nuorten vaikuttamiskeinoista. Tekemässämme nuorten oppaassa kerrotaan erilaisista vaikuttaminen tavoista. Politiikkakoulun työpajojen opetusmateriaalia voivat hyödyntää opettajien lisäksi muut nuorten kanssa työskentelevät”, Mäkinen ja Lehtonen jatkavat.

”Politikkakoulu avaa oppilaille yhteiskunnan pelisääntöjä”, sanovat Marjut Lehtonen (vas) ja Noora Mäkinen. Kuva: Maria Orrenmaa.

Vaikuttaminen ei ole vaikeaa

Keskustelevalla otteella vedettyjen työpajojen ansiosta vaikuttamisen keinot avautuivat nuorille paremmin. Asioita käsiteltiin sekä itsenäisesti että ryhmissä niin kirjoittamalla, puhumalla kuin piirtämällä.

”Puhuimme asioista selkeästi yhdessä. Keskustelimme esimerkiksi, miten nuoret voivat saada omia ideoitaan eteenpäin ja miten tehdään aloitteita”, Mäkinen ja Lehtonen kertovat.

Laanilan yläkoulussa lähdettiin innostuneena mukaan politiikkakouluun.

”Politiikkakoulun työpajoissa monimutkaisilta vaikuttavat asiat puettiin helposti ymmärrettävään muotoon”, kiittelee Laanilan koulun opettaja Riitta Latvala.

”Työpajoissa teimme konkreettista työtä ja aloitteita. Työpajatyöskentely piristi kouluarkea ja toi uutta näkökulmaa”, jatkaa opettaja Heli Keskitalo Laanilan koulusta.

Laanilan kouluun kangasmaskeja

Laanilan yläkoulun yhdeksäsluokkalaiset Iida Komminaho ja Veera Lukkari tykkäsivät työpajoista.

”Asiat eivät olisi jääneet samalla tavalla mieleen jos ne olisi vain kerrottu meille. Nyt saimme itse miettiä ja esittää omat ideat ja ajatuksemme. Päättäjävierailun ansiosta sain jopa TET-paikan ja pääsin seuraamaan kaupunginvaltuutetun työtä. Poliitikon työ ja politiikan merkitys avautui minulle ihan uudella tavalla ”, Iida muistelee politiikkakoulua.

Veeran ryhmässä tuli työpajojen aikana idea kangasmaskien käytöstä koulussa.

”Meidän ryhmämme teki aloitteen kangasmaskien käytöstä. Kertakäyttömaskien käytöstä tulee valtavasti roskaa. Aloitteemme meni rehtorille, nuorisovaltuustoon, Oulun kaupungin kahdelle kehittäjäopettajalle, perusopetuksen johtajalle sekä Kalevan mielipidekirjoitukseksi, Oulun kaupungin tartuntataudeista vastaavalle lääkärille ja sivistys- ja kulttuurilautakunnan puheenjohtajalle”, Veera kertoo aloitteen kulusta.

Lopulta asia eteni ja sai kannatusta niin, että Oulun keskuspesula lahjoitti maskeja koulun yhdeksäsluokkalaisille koekäyttöön.

”Testaamme maskeja ja kerromme kokemuksistamme. Toivottavasti kangasmaskit saadaan käyttöön niin meille kuin muillekin Oulun kouluille”, Laanilan koulun opettajat ja oppilaat toivovat.