Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella oli ennätysvilkas vuosi tienpidossa
Teiden rakenteiden parantamisia ja uusia päällystyksiä tehtiin viime vuonna kaksinkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna. Kuva: Sanna Krook
Teiden uudelleen päällystyksiä ja rakenteen parantamisia tehtiin yhteensä noin 500 kilometriä. Määrä lähes kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna. Lisäksi paikkauksia ja muita korjauksia tehtiin enemmän kuin viime vuosina. Päällystysten yhteydessä tehtiin myös kuivatuksen parantamista ennätysmäärä.
Pohjois-Pohjanmaan merkittävin päällystyskohde oli kantatie 63 Sievin ja Ylivieskan välillä. Siinä tietä levennettiin metrillä ja tien rakennetta parannettiin. Tänä vuonna saatiin toteutukseen myös muita pitkään rahoitusta odottaneita rakenteenparantamiskohteita Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Kainuun merkittävin kohde oli valtatien 5 uudelleen päällystykset välillä Kontiomäki – Ristijärvi ja Suomussalmi – Lahermaa yhteensä 50 kilometriä.
Siltoja korjattu paljon
Vuoden 2020 päällysteohjelmalla saatiin huonokuntoisten päällystettyjen teiden määrää laskettua lähes sadalla kilometrillä. Tarpeita uudelle päällysteelle ja rakenteen parantamisille on edelleen paljon varsinkin alemmalla verkolla. Tarvittaisiin useita vuoden 2020 kaltaisia vuosia, jotta vaikutukset alkaisivat näkyä myös niissä.
Päällystyksien lisäksi myös siltoja on uusittu ja korjattu poikkeuksellisen paljon, lähes 50 kappaletta. Myös investointihankkeita ja sorateiden korjauksia on ollut käynnissä ympäri Pohjois-Pohjanmaata ja Kainuuta.
Luvassa lisää parannustöitä
Tienpidon rahoitus lupaa myös vilkasta vuotta 2021, vaikka todennäköisesti päällystyshankkeita ei olekaan niin paljon kuin edellisenä vuonna.
Tämän hetken näkymien mukaan päällystysmäärä tulee olemaan tänä vuonna reilut 300 kilometriä. Eduskunnan jakovararahoitus on tuonut viime vuosina lisää pieniä investointeja sekä teiden kunnostuksia. Niitä on luvassa myös tälle vuodelle.