Pohjois-Pohjanmaa loistaa tutkimuksessa ja innovaatioissa, mutta persoona jää epäselväksi
Vahvat yritysverkostot ja rohkeus toimia edelläkävijänä ovat Pohjois-Pohjanmaan valtteja. Aluetutkijan mukaan julkikuvaa tulisi kuitenkin muokata hauskemmaksi ja suvaitsevammaksi. Kuva: Tero Suutari
Aluetutkija Timo Aro korostaa miten Pohjois-Pohjanmaa on Suomessa ylivoimainen ykkönen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiomenoissa. Tämä johtuu Oulun korkeakoulujen ja yritysten uusiutumiskyvystä.
Huomionarvoista on myös tuulivoima. Siihen on maakunnassa panostettu enemmän kuin missään muualla Suomessa.
”Useimmille tulee yllätyksenä, että Pohjois-Pohjanmaalla on maan neljänneksi suurin asukas-, työpaikka- ja yrityskeskittymä. Tai että maakunnan koulutustaso on kolmanneksi korkein Uudenmaan ja Pirkanmaan jälkeen”, Aro huomauttaa.
Ja kun Suomi on jälleen arvioitu maailman onnellisemmaksi maaksi (World Happiness Report 2021), Aro muistuttaa, että pohjoispohjalaiset ovat kärjessä, kun kysytään alueen asukkailta elämänlaadusta ja onnellisuudesta.
Kansainvälisyyttä kehitettävä kaikilla tasoilla
Aro vertaa Pohjois-Pohjanmaata ”saippuaan, josta ei saa otetta”. Toisin sanoen alueen persoonallisuuspiirteet eivät ulkopuolisille helposti hahmotu.
Kipupisteet sijaitsevat vetovoimassa ja ihmisten pitämisessä alueella.
”Oulu ei ole houkutteleva koko maan näkökulmasta toisin kuin muut suuret kasvukeskukset. Erityisesti vastavalmistuneista on saatava suurempi osuus jäämään alueelle”, Aro painottaa.
Alueen ihmisillä on myös luontainen kyky menestyä ja uusiutua.
Lisäksi koulutukseen ja osaamiseen perustuvaan kansainväliseen muuttoliikkeeseen on uskallettava panostaa monin verroin nykyistä enemmän. Pohjois-Pohjanmaalla on Aron mukaan kaikessa tekemisessä nostettava kansainvälistymiseen liittyvää kunnianhimon tasoa.
Aluetutkija Aro näkee mahtavia mahdollisuuksia Perämeren kaaren miljardi-investoinneissa.
”Alueen ihmisillä on myös luontainen kyky menestyä ja uusiutua. Jokainen rakennemuutos eri aikakausina on avannut uusia mahdollisuuksia. Alueen vahvuutena ovat vahvat yritysverkostot, riskipääoma ja rohkeus toimia edelläkävijänä”, Aro rohkaisee pohjoispohjalaisia.
Pohjois-Pohjanmaan imagoa on Aron mukaan kehitettävä avoimemmaksi, suvaitsevaisemmaksi ja hauskemmaksi. Näihin tavoitteisiin Aron mukaan päästäisiin reippaasti, mikäli Oulu valittaisiin kulttuuripääkaupungiksi vuodelle 2026.
Timo Aro toimii aluetutkijana aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:ssä. Hänen kirjoituksensa on osa Pohjois-Pohjanmaan maakuntaohjelman blogisarjaa Näkemyksiä ja oivalluksia kehittämisestä.