Pienen kaupungin verran kulkijoita – Linnanmaan joukkoliikennekaista tulee tarpeeseen
Alakyläntien joukkoliikennekaistat avataan liikenteelle elokuun lopulla. Kuvat: Lea Ansamaa.
Joukkoliikenne ottaa harppauksen eteenpäin, kun Alakyläntien joukkoliikennekaistat otetaan käyttöön elokuun loppuun mennessä ja Linnanmaalle perustetaan uusia bussilinjoja kaupungin eteläpuolelta. Kesän aikana Iskosta Linnanmaalle ulottuneet kaistatyömaat etenevät viimeistelyvaiheeseen ja uusittavat pääpysäkit Linnanmaalla valmistuvat.
Alakyläntien joukkoliikennekaistat, valo-ohjaukset, Linnanmaan uudet pääpysäkit sekä Erkki Koisa-Kanttilan kadun uudistukset ovat maksaneet noin seitsemän miljoonaa euroa. Joukkoliikennepäällikkö Edwin ’t Lam sanoo, että kaikki joukkoliikenneinvestoinnit Oulussa tavoittelevat nopeampaa, helpompaa ja fiksumpaa kulkemista.
Oulun ammattikorkeakoulun muutettua Linnanmaalle alueen opiskelija- ja työpaikkamäärä kasvaa 6000 henkilöllä. Kun työpaikat lasketaan mukaan, Linnamaalla opiskelee ja työskentelee syksystä lähtien 20 000 ihmistä, yhden kaupungin verran.
”Joukkoliikenteen merkitys kasvaa AMK:n muuton myötä ja Linnanmaa on myös kasvava työssäkäyntialue. Siellä ei ole kuitenkaan pysäköintipaikkoja näin suurelle määrälle, joten moni tulee pyörällä tai bussilla”, sanoo ’t Lam.
Tuhat uutta Linnanmaa-matkaa päivittäin
Alakyläntien joukkoliikennekaistat nopeuttavat joukkoliikennettä ja tekevät tilaa myös uusille linjoille. Joukkoliikenneselvityksessä on arvioitu, että syksystä alkaen Linnanmaalle tehdään tuhat bussimatkaa enemmän päivässä aiempaan verrattuna. Tarpeeseen vastataan uusilla bussilinjoilla ja aiempaa suuremmilla linja-autoilla.
Linnanmaalle matkustamista vahvistetaan uusilla reiteillä. Linja 18 kulkee Mäntylästä Höyhtyän, keskustan ja Toppilan kautta. Samalla kaupunkiin syntyy uusi poikittainen joukkoliikenneyhteys.
Runkolinja 5 kulkee Hiukkavaarasta keskustan kautta Linnanmaalle. Linja 52 kulkee Limingasta keskustaan ja edelleen Linnanmaalle. Lisäksi OSAO:n Kaukovainion kampukselta Haukiputaalle vievä linja pysähtyy Linnanmaalla ja on pelkästään moottoritietä kulkevana varsin nopea yhteys.
Uudet reitit noudattavat selvitystä yliopiston ja ammattikorkeakoulun asuinpaikoista.
”Moni opiskelija työntekijä asuu Linnanmaan lähialueella, mutta heitä on paljon myös Tuirassa, keskustassa, Toppilassa ja Kaukovainio–Höyhtyä-akselilla.”
Ammattikorkeakoulun muutto oli kevättalvella vielä kesken, kun suunnitelmat yliopiston ainakin osittaisesta muutosta Raksilaan nousivat kaupungin yhdeksi pääpuheenaiheeksi. Joukkoliikenneratkaisujen mielekkyyttä ei ’t Lamin mukaan voi vielä nykyisten esitysten valossa arvioida.
”Opiskelijat ovat suuri, mutteivat ainoa Linnanmaan bussilinjojen käyttäjäryhmä. Työmatkalaiset kulkevat myös keskustan suuntaan. Myös koululaiset käyttävät joukkoliikennettä.”
Lähivuosina Oulun joukkoliikenteeseen tuodaan uusi digipalveluita: matkakortit korvataan osittain mobiilimaksamisella. ’t Lamin mukaan tavoitteena on myös pankkikorttien toimiminen matkakortteina. Käteismaksaminen on ollut mahdollista jälleen 1.7. alkaen, mutta matkojen lataaminen Waltti-kortille on edullisempaa.
Syksyllä vuorossa on pysäkkien infotaulujen ja reittioppaiden kehitystyö, mikä käynnistyy tavoitteiden asettamisella tänä syksynä. Yhtenä vaihtoehtona tarkastellaan busseihin nousevien ihmisten laskemista tunnistimien avulla.
”Tällöin pysäkin infotaulu näyttäsi, miten täynnä seuraava bussi on. Jos se näyttää ahtaalta, voi jo ennen sen saapumista jäädä odottamaan seuraavaa, väljempää vuoroa.”