Oulussa kehitetään tulevaisuuden autoja – mukana yli 100 toimijaa

Oulussa kehitettyjä teknologioita käyttää puhelimissaan päivittäin kolme miljardia ihmistä. Nyt tämä pohjoisen piilaakson osaaminen on valjastettu autoteollisuuden käyttöön. Oulu on myös ainoa kaupunki Suomessa, jossa autoalaa voi opiskella kaikilla koulutusasteilla. Kuvat: BusinessOulu

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Auton ominaisuudet eivät enää pysy samoina koko sen käyttöiän. Tänään ostettu auto saattaa muutaman vuoden käytön ja päivitysten jälkeen olla toiminnoiltaan hyvin erilainen, mitä se oli ostohetkellä. Näitä tämän päivän ja tulevaisuuden autojen uusia ratkaisuja kehitetään Oulu Automotive Cluster -verkostossa. Sen asiakkaina ovat maailman suurimmat autovalmistajat kuten Audi, Daimler, GM ja Geely.

Oulu Automotive Cluster on avoin ekosysteemi ja sen toimintaa kehittää BusinessOulu.

”Mukana on jo 95 yritystä ja 22 tutkimus- ja koulutusorganisaatiota. Kiinnostus on ollut hurjaa, sillä vielä viime vuoden alussa mukana oli 40 organisaatiota”, kertoo klusterin vetäjä Eija Hämäläinen BusinessOulusta.

Oulu Automotive Clusterissa tehdään aktiivisesti yhteistyötä. Kuvassa Janne Mustonen, BusinessOulu; Antti Lilja, Creoir Oy; Markku Pikkarainen, Bittium Oyj; Timo Posio, Siili Auto Oy ja Pälvi Apilo, Tactotek Oy.

Koulutusta kaikilla asteilla

Klusterissa yritykset ja tutkimuslaitokset kehittävät yhteistyössä ratkaisuja autojen sähköistymiseen, autonomiseen liikenteeseen ja liikkumisen uusiin liiketoimintamalleihin.

”Tämän päivän ongelmien ratkaisemisen lisäksi luomme isojen autovalmistajien kanssa visioita siitä, mitä autot ovat tulevaisuudessa. Meillä on klusterissa huikeat mahdollisuudet rakentaa suomalaisesta osaamisesta korkean jalostusasteen kokonaisuuksia, joita autoteollisuus tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa,” korostaa professori Jaakko Sauvola Oulun yliopistosta.

Oulu tarjoaakin loistavat puitteet uusien poikkitieteellisten ratkaisujen kehittämiseksi. Seudulla työskentelee lähes 20 000 korkean teknologian ammattilaista ja TKI-investoinnit asukasta kohden ovat vuosikymmeniä olleet maan kärkeä. Oulu on myös ainoa kaupunki Suomessa, jossa autoalaa voi opiskella kaikilla koulutusasteilla.

Klusteri tuo uskottavuutta

Maailman suurimpien autonvalmistajien rinnalla suomalaisyritykset ovat pieniä. Mukana olevat pk-yritykset pitävät klusteritoiminnan yhtenä suurimmista eduista sitä, että yhdessä he muodostavat kiinnostavan kokonaisuuden, jolla on tarjota jotain ainutlaatuista. Monipuolinen yritysrypäs lisää houkuttelevuutta monin tavoin. Automerkkejä kiinnostaa se, että he voivat samalla Oulun vierailullaan tutustua eri yritysten monipuoliseen osaamiseen.

”Toimimme hyvinvointialalla ja kaikki autoteollisuudessa on ollut meille uutta. Nyt meillä on isoja autoalan asiakkaita, sillä tuotteemme ovat helposti integroitavissa autoihin. Ratkaisujemme avulla esimerkiksi taksin matkustaja voi nauttia rentouttavasta ja palauttavasta ajomatkasta”, kertoo Neurosonic Oy:n toimitusjohtaja Simo Pahkamaa.

Yritys on rentoutusteknologian edelläkävijä ja valmistaa matalataajuiseen värähtelyyn perustuvia tuotteita. Puheohjaustekniikoihin ja audioratkaisuihin erikoistuneen Creoir Oy:n toimitusjohtaja Antti Lilja kiittelee BusinessOulun avointa ja aktiivista toimintaa.

”Olemme voineet esitellä toimintaamme yrityksissä, joihin meillä yksin ei olisi ollut mahdollisuus päästä. Creoirissa olemme kehittäneet oman, Cerencen puheteknologiaan perustuvan ratkaisun, joka soveltuu autojen lisäksi mm. kodinkoneisiin ja teollisuuteen. Ratkaisumme käyttö on turvallista ja nopeaa, sillä se ei tarvitse internet-yhteyttä.”

Tuotekehityspalveluja tarjoavan Bittiumin johtaja Markku Pikkarainen korostaa tietoturvallisuuden merkitystä isoille autovalmistajille.

”Tavoitteenamme on, että ajoneuvojen käyttöliittymäjärjestelmät olisivat entistä tietoturvallisempia ja olemmekin kehittäneet etähallittavan Android-ratkaisun, jossa dataa ei tarvitse kierrättää lainkaan Googlen kautta.”

Luottamuksellinen ilmapiiri

”Oulu Automotive Clusterin valtava etu on epämuodollisuus ja tuttavallinen lähestymistapa. Voimme kertoa kokemuksistamme avoimesti eikä kukaan toisaalta pahastu, jos jostain ei pysty puhumaan. Suomi on pieni talousalue ja olisi hullua, jos emme voisi oppia toistemme kokemuksista”, sanoo teknologiajohtaja Antti Keränen Tactotek Oy:stä.

 Yritys kehittää ja lisensoi rakenteellisen elektroniikan valmistusmenetelmiä. Siinä elektroniikan johdotus tehdään painamalla ja komponenttien lisäyksen jälkeen elektroniikka-alusta syötetään ruiskuvalukoneeseen.

Lopputuote on muutaman millimetrin paksuinen autoihin ja kodinkoneisiin soveltuva komponentti. Lähes kaikki suurimmat autonvalmistajat ovat jollain tavalla Tactotekin asiakkaita.