Oulun seutu mukaan isoon EU:n matkailun kehittämishankkeeseen
Oulun seudulla riittää matkailijoilla koluttavaa. Tiedon levittämiseen tarvittaisiin resursseja. Kuva: Mun Oulu
Oulun seudun juuri päättyneessä matkailun digitaalinen ekosysteemi 1.0-hankkeessa selvitettiin, minkälaisia palveluja alueelle tulevat matkailijat tarvitsevat, minkälaisia matkailun digitaalisia palveluita voitaisiin käyttää ja minkälainen profiili on tyypillisellä, alueelle tulevalla matkailijalla. Hankkeen rahoitti Matkailuelinkeinon elpymistä edistävät kehittämishankkeet -rahoitus sekä työ- ja elinkeinoministeriö.
Liikematkailun vähennyttyä koronan myötä Oulunkin alueella panostus kohdennetaan yhä enemmän vapaa-ajan matkailijoihin. Tyypillisimmät turistit ovat aktiivilomalle tulevat luontoliikkujat sekä esimerkiksi kulttuuria, ravintoloita ja kylpyläreissuja kaipaavat nautiskelijat.
“Tämän hankkeen puitteissa näille ryhmille pyrittiin löytämään erilaisia digitaalisia palveluita, jotta nämä matkailutuotteet tulisivat heille helposti löydettäviksi”, Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari kertoo.
Selvitystyön tuloksista oli havaittavissa myös selkeitä kehityksen kohteita. Oulun matkailun uusi toimintasuunnitelma on tarttunut näiden hankkeen kautta löydettyihin mahdollisuuksiin.
“Oulun seutu on kotimaan matkailun aluetta, jolla on valtava kansainvälinen potentiaali, ja sitä ei ole vielä hyödynnetty. Me olemme vähän jälkijunassa, mutta hyvää vauhtia ottamassa kiinni Suomen suuria matkailualueita kuten Etelä-Suomen ja Lapin kohteita. Me tarvitsemme työkaluja, joilla pystymme reaaliajassa seuraamaan matkailijoita ja markkinoinnin toimenpiteitä.”
Matkailua kehitetään tiedolla
Toinen tärkeä tavoite hanketyössä on ollut tiedolla johtaminen.
“Kun tiedetään, milloin matkailijoita on tulossa ja mitä he tarvitsevat, täällä osataan valmistella ihan vaikkapa ihmisiä työvuoroihin. Datan avulla voidaan tehdä uusia investointeja tälle alueelle, jolloin koko matkailun ekosysteemi kehittyy.”
Oulu on juuri valittu mukaan vuoden kestävään uuteen Euroopan Unionin Smart Tourism Destinations -kehityshankkeeseen, jossa päämääränä on tehdä matkailukokemuksista entistä parempia nimenomaan datan avulla. Mukana kehitystyössä on viisikymmentä kaupunkia EU alueelta. Uusi hanke auttaa kehittämään tiedolla johtamisen toimia vielä pidemmälle.
“Tässä hankkeessa tullaan rakentamaan Oulun seudun matkailualueelle tiedolla johtamisen visio ja tiekartta. Se, että Oulu valittiin mukaan tähän projektiin, antaa meille mahdollisuuden kehittää aluettamme kansainvälisessä verkostossa aivan uudella ja kilpailuetua tuovalla tavalla varsinkin silloin, kun matkailu alkaa jälleen elpymään”, toteaa Kivisaari.
Oulun Matkailu Oy on vuonna 2010 perustettu seudullinen matkailun yhteismarkkinointiyhtiö. Visit Oulu on Oulun matkailun markkinointinimi ja Pohjolan rengastie on koko seudun matkailupalelut esille tuova rengasreitti. Oulun seutu kattaa seuraavat matkailualueet: Oulu, Syöte, Rokua Geopark, Kalajoki, Raahe, Liminka, Hailuoto, Kempele ja Ii.