Oulun kaupungilta, päivää! Kun puhelin soi, kerro mielipiteesi kaupungin digitaalisista asiakaspalveluista

Oulun kaupunki käyttää puhelurobotiikkaa tällä viikolla. Jos saat puhelun numerosta 08 4154 0067, vastaa rohkeasti. Kuva: Mostphotos

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Kysely toteutetaan automaattipuheluna eli puhelurobotiikan avulla. Puhelimessa puhuu kaupungin keskitetyn asiakaspalvelun Oulu 10:n palvelupäällikkö Lotta Löfberg, joka on kiinnostunut palveluiden käyttökokemuksesta ja palveluiden kehittämistarpeista.

Kysely soitetaan tiistaina 28. syyskuuta numerosta 08 4154 0067. Puhelun alussa kerrotaan, että puhelu on automaattinen, eikä Löfbergin kanssa voi keskustella. Soitettavasta kyselystä on mahdollista kieltäytyä tai siihen voi halutessaan vastata myöhemmin viikon kuluessa. Robotti yrittää soittaa samaan numeroon kaksi kertaa.

Vie aikaa muutaman minuutin            

Tämän jälkeen lähetetään tekstiviesti, jossa on ohjeet siihen, kuinka robotille voi soittaa takaisin. Puhelun kysymyksiin vastataan numeronäppäintä painamalla tai puhumalla. Kyselyihin vastaaminen vie aikaa muutaman minuutin. Vastaukset käsitellään luottamuksellisesti yleisenä otantana. 

Digitaalisia asiakaspalvelukanavia koskeva kysely soitetaan 10 000 oululaiselle. Puhelut soitetaan vain täysi-ikäisille kuntalaisille ja käytettävä otos edustaa oululaisten sukupuoli- ja ikäjakaumaa.

Otannassa mukana olevien puhelinnumerot hankitaan julkisesta liittymärekisteristä. Työ- ja yritysnumerot ja puhelinnumerot, joihin on markkinointikielto, jäävät otannasta pois.

Kyselyssä saatuja vastauksia hyödynnetään Oulun kaupungin digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Saaduista tuloksista tiedotetaan kaupungin nettisivuilla syksyn 2021 aikana.

Puhelinkyselyn tavoitteena on kokeilla uutta keinoa kuntalaisten osallistamiseen. Puhelurobotiikan kokeilu liittyy Oulun ja Jyväskylän kaupunkien yhteishankkeeseen Kuntalaisen modernit digitaaliset asiakaspalvelut yhdessä kehittäen (MODA). Kyseessä on valtiovarainministeriön rahoittama digikannustinhanke, jossa kehitetään kunnan asiakaspalveluja digitaalisuutta hyödyntäen.