Oulun brändi on asteen verran oululaisempi – uusi brändi julkaistaan perjantaina 19. marraskuuta

Perjantaina 19. marraskuuta alkaen uusi brändi näkyy Oulun kaupungin palveluissa, kanavissa ja katukuvassa. Lumo Light Festival -tapahtuman aikaan uusi visuaalinen ilme pääsee valokeilaan Ouluhallissa, jonka kattoon heijastetaan brändin mukainen luomus.

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Brändiä täydentävät myös oma ääni ja fontti. Sen lisäksi, että brändi on tehty yhdessä oululaisten kanssa, kaikki oululaiset voivat myös käyttää sitä. Brändi on enemmän kuin vain tunnus ja lupaus.

Osa brändityötä on ollut löytää Oululle aivan oma ääni. Kaupungin uuden äänibrändin on tarkoitus herättää tunteita sekä tulla ajan saatossa tunnistettavasi. Se muodostuu uuden brändin ydinajatuksista, jotka kiteytyvät sanoihin pohjoisuus, inhimillisyys ja älykkyys.

”Kaupunkibrändikin voi olla intensiivinen ja useampien aistien kautta ymmärrettävä. Ääni säilyy mielessä yli viisi kertaa kuvaa pitempään”, Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi avaa.

”Yhtenäisen äänibrändin linjaaminen kaupungille on Suomessa vielä harvinaista. Oulu tahtoo kuitenkin myös kuulostaa yhtenäiseltä. Siinä missä Oulu näyttää tunnistettavalta ja käyttää linjakasta äänensävyä, se on myös äänellisesti tuttu”, Salmi lisää.

Lataa, katso, käytä ja kuuntele

  • Oulun äänibrändissä keskeisenä elementtinä toimivat brändimusiikki ja äänilogo. Brändimusiikki on kuultavissa Brändi – Viestintä – Oulun kaupunki (ouka.fi)
  • Toinen, hyvin konkreettisesti kaikkia oululaisia varten luotu brändin osa on Oulun oma fontti, Oulun Graadi. Se on kaikkien kaupunkilaisten käytettävissä ja ladattavissa Brändi – Viestintä – Oulun kaupunki (ouka.fi)
  • Oulun Graadi -fontti ammentaa Oulun lupauksesta: se on asteen verran enemmän leikittelevä ja muodoiltaan uniikki. Fontissa on laajoja kaaria, runsaita muotoja ja hauskaa vinoutta.