Oulujoen koulun oppilaat mukana yhteistä sovellusta kehittämässä

Oppilaat testaamassa AR- eli lisätyn todellisuuden -sovellusta. Kuvat: Susana P. Martinez

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulujoen koulun oppilaat ja opettajat kehittävät lisätyn todellisuuden, eli AR:n, sovellusta, nimeltään Oulujoen ympäriajoa, yhdessä oululaisen MeKiwi-digitoimiston kanssa.

Sovellusta pääsevät myöhemmin käyttämään halutessaan myös muut Oulun koulut. Koululaiset ovat suunnitelleet ja toteuttaneet opetussisältöjä ja tehtäviä yhdessä opettajien kanssa osana syksyn koulutyötä.

MeKiwi rakentaa sisältöjä tukevan sovelluksen. Se toteutetaan websovellusta hyödyntäen, joten käyttäjien ei tarvitse erikseen ladata sovellusta puhelimilleen. Tämä helpottaa opetuskokonaisuuden käyttöönottoa. 

Projekti piti sisällään yhteistä kehittämistä ja suunnittelua.

Osa luovaa Steam-oppimista

Oulujoen koulu on yksi Oulun Steam-kouluista, jotka hyödyntävät Steam-metodia osana opetusta. Steam-nimitys on lyhenne englanninkielisistä sanoista Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics.

Oulujoen koulun rehtori Pasi Moilanen kokee, että Oulujoen ympäriajo -projekti tuki oppilaiden osallisuutta ja antoi hienot puitteet oppilaiden luovuuteen tehtävien suunnittelussa.

”Meille oli helppoa ja luontevaa lähteä toteuttamaan yhteiskehittämistä MeKiwin kanssa. Alusta asti oli selkeää, että projekti tulee olemaan erittäin oppilaslähtöinen. Oppilaamme ovat tottuneet siihen, että he ovat osallisia omaan oppimiseensa. Projekti tukee myös oppilaiden Steam-oppimista”, Pasi Moilanen kertoo.

Lisätietoja sovelluksesta ja sen käyttömahdollisuuksista julkaistaan myöhemmin syksyllä Steam in Oulun kotisivuilla.

Antoisaa yhteistyötä molemmin puolin

Asiakkuuspäällikkö Jonna Ranta MeKiwiltä on iloinen yhteisistä kehityspäivistä. Hänen mielestään koululaiset ja opettajat ovat olleet alusta asti innostuneita ja innovatiivisia ideoidensa kanssa, ja työnjako yhteiskehittämisessä on ollut selkeä.

”Koen, että olemme saaneet erittäin tärkeää tietoa käyttäjien toiveista ja tarpeista sovelluksen suhteen jo hyvin varhaisessa kehitysvaiheessa. Tämä auttaa meitä tuotekehityksessä. Uskon, että yhteistyö on ollut antoisaa myös koululaisille, kun he ovat päässeet näkemään, millaista työtä esimerkiksi AR-sovelluskehittäjä tekee työkseen.” 

Myös luokanopettaja Päivi Käyhkö on tyytyväinen yhteistyöhön.

“Yhteistyöprojektin kautta oppilaat pääsivät harjoittelemaan ja syventämään laaja-alaisen osaamisen taitoja. Kaiken kaikkiaan yhdessä tekeminen kannusti luovaan ajatteluun ja ennakkoluulottomiin ratkaisuihin, sillä oppilailla ei ole ollut aiemmin vastaavanlaista tehtävää.”

Lisätyn todellisuuden ratkaisua käytetään Zapparin AR-websovellusta hyödyntäen.