Oulu2026 rakentaa pohjoisen ruokakulttuurin vallankumousta
Oulun alueesta on tarkoitus tehdä vetovoimainen kohde myös ruokamatkailijoiden mielestä. Paikallisista metsistä löytyy nykyisin myös tuoksuvalmuskaa. Kuva: Carita Forsman
Arctic Food Lab -projekti on osa Euroopan kulttuuripääkaupunki -kilpailun Oulu2026-hanketta, ja sen tavoitteena on kehittää arktista ruokakulttuuriamme.
Ensimmäisenä askeleena Arctic Food Lab -projekti kutsuu kaikki pohjoissuomalaiset ravintoloitsijat ja ruokakulttuurin tekijät koolle verkostotapaamiseen ja vastaamaan kyselyyn.
”Kokoamme verkostoa ruoka-alan toimijoista, ja heidän kanssaan lähdemme yhdessä miettimään tärkeimpiä toimenpiteitä ja ideoimaan niiden toteutusta. Yksi projektin tavoitteista on lisätä kiinnostusta lähiruokaa kohtaan sekä parantaa sen saatavuutta”, sanoo projektin työharjoittelussa oleva restonomiopiskelija Vilma Alamaula.
”Uskon, että projekti tulee esimerkiksi tarjoamaan alkutuottajille uusia kanavia tuotteidensa markkinointiin, ja näin lisäämään tuotteiden myyntiä”, hän lisää.
Arctic Food Lab -projektin päämääränä on tehdä pohjoisesta houkuttelevampi ruokamatkailukohde esimerkiksi kehittämällä uusia ruokatapahtumia, -tuotteita ja -palveluita sekä parantaa lähiruoan löydettävyyttä. Toimijat toivotaan vahvasti mukaan projektin suunnitteluun ja toteutukseen.
Ruoka on tärkeä osa kulttuuria
Oulu, yhdessä 32 pohjoisen kunnan kanssa, on ehdolla vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Koska ruoka on oleellinen osa kulttuuriamme ja identiteettiämme, oli myös idea Arctic Food Lab -projektista luontainen.
”Alueemme ja koko Euroopan ruokakulttuurin ominaispiirteitä on hienoa tuoda esille Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden yhteydessä. Olemme tavanneet ruoka-alan toimijoita matkan varrella useampaan otteeseen ja käyneet keskusteluja. Verkostoitumiselle ja yhdessä tekemiselle on selvästi tarvetta”, taustoittaa Oulu2026-hankkeen projektipäällikkö Heli Metsäpelto.
”Ruokakulttuuri on tärkeä osa Oulu2026-kokonaisuuutta, erityisesti koska hankejohtajamme Piia Rantala-Korhonen on intohimoinen ruokaharrastaja.”
Pohjoisesta kaikkien huulille
Vilma Alamaula työstää aiheesta myös opinnäytetyötä. Matkailu- ja ravitsemusalan tuleva ammattilainen näkee projektissa myös suurta potentiaalia alueen turismitilanteen kannalta, sillä matkailijat kokevat ruokakulttuurin yhä tärkeämmäksi kriteeriksi matkakohdetta valitessaan. Oulusta on tarkoitus tehdä vetovoimainen kohde myös ruokamatkailijoiden mielestä.
”Uusien ruokatapahtumien myötä saamme houkuteltua alueelle ruokamatkailusta kiinnostuneita, mikä tulee toivottavasti näkymään myös ravintoloiden asiakasmäärissä. Ruoka-, kulttuuri- ja matkailualan toimijoiden välistä yhteistyötä kehittämällä tulee varmasti syntymään uusia kiinnostavia palveluita ja tuotteita.”
Lähiruokaa ja yhdessä tekemistä
Vaikka arktisten appeiden perässä halutaan houkutella tulevaisuudessa väkeä kauempaakin, on projektilla positiivisia vaikutuksia erityisesti paikallisen kuluttajan näkökulmasta katsottuna.
”Kiinnostavien ruokaan liittyvien palveluiden, kuten erilaisten ruokaretkien ja -kurssien sekä ravintolakierrosten tarjonta tulee kasvamaan, ja nämä tulevat olemaan suunnattuja yhtä lailla alueen asukkaille kuin turisteillekin”, kuvailee Alamaula.
Hankkeen pyrkimys parantaa lähiruoan saatavuutta konkretisoituisi kuluttajan elämässä esimerkiksi ravintolareissuilla ja kauppakäynneillä, joissa lähellä tuotettu ruoka olisi entistä isommalla volyymilla esillä ja saatavilla. Myös kotiin tilaaminen helpottuisi, eikä teknologian hyödyntäminen suinkaan jäisi siihen.
”Osana Oulu2026 kulttuuriohjelmaa on suunnitteilla myös sovellus, josta asukkaat ja matkailijat löytävät helposti muun kulttuurisisällön ohella kaikki alueen ruokaan riittyvät ruokaelämykset alkutuottajista ravintoloihin ja ruokaretkiin.”
Ruoka-alan toimijoille suunnattu kysely löytyy tästä. Se on auki 7.3. asti.
Yhteinen verkostotapaaminen järjestetään teams-sovelluksen kautta 24.3. kello 14-16. Osallistumislinkin löydät tästä.