Oulu maistuu uniikilta: Arctic Food Lab vie lähiruokaa maailmalle
Arctic Food Lab on Oulu2026 ohjelmakokonaisuus, joka tuo esiin Pohjois-Suomen ruokaperinnettä, lähiruokaa paikallisista raaka-aineista valmistettuna ja elämyksellisiä palveluita. Parin viikon takaisessa arktisen alueen politiikan huippukokouksessa, Reykjavíkissa pidetyssä Arctic Circle -tapahtumassa, pohjoissuomalainen gastronomia ihastutti yleisönsä.
Pohjoissuomalaiset tuotteet erottuvat edukseen niin tuotteiden takana olevien tarinoiden kuin paikallisten raaka-aineiden hyödyntämisenkin osalta. Reykjavíkissa Oulu2026:n Arctic Food Labia olivat edustamassa hankkeen projektipäällikkö Niina Keränen, Lasse Lyijynen Tyrnävän kehitys Oy:sta ja Lasse Eloranta Kiurun Juustolan Minimeijeristä. Arctic Food Labille mahdollisuus esittäytyä liki 2000 hengen yleisön edessä oli niin herkullinen, että siihen oli tartuttava nopealla aikataululla.
”Tapasin kesäkuussa Oulussa vierailleen Arctic Economy Councilin johtajan Mads Qvist Fredereksenin, joka valmisteli ohjelmaa Arctic Circle -tapahtumaan. Tapahtuman yhdeksi teemaksi oli tulossa arktinen ruoka, ja hän pyysi meitä mukaan”, Keränen taustoittaa.
Keränen kokosi Arctic Food Labissa mukana olevista toimijoista kokonaisuuden tarjolle Arctic Circleen. Pohjois-Pohjanmaan tuotteista ja raaka-aineista löytyikin pian tapahtumaan sopivat tuotteet, joita ei muilta arktisilta alueilta oikeastaan edes löydy.
”Kalatuotteista on ylitarjontaa, niitä tulee paljon myös muilta arktisilta alueilta. Meidän uniikki juttumme on marjat ja sienet, joilla Arctic Food Labin mukana olevat yritykset erottautuivat edukseen tapahtuman muusta tarjonnasta”, Keränen kertoo.
Sisällöt ja tuotteet olivat niin kiinnostavia, että Arctic Food Lab pääsi esittäytymään Arctic Circlen päälavalle arvovaltaiselle yleisölle – heti, kun politiikan kiinnostavat nimet, kuten Norjan kruunuprinssi Haakon tai NATOn amiraali Rob Bauer, olivat lämmitelleet tapahtumayleisön.
”Saimme mahdollisuuden esittäytyä tapahtuman päälavalla, joka oli upea, joskin jännittävä tilaisuus. Itse esittelin Arctic Food Lab -kokonaisuutta, Lasse Lyijynen Tyrnävän kehityksestä kertoi tietysti perunasta – Tyrnävän high grade -alueesta ja ilmaperunasta. Minimeijerin Lasse Eloranta esitteli heidän juustoaan omassa osuudessaan. Peruna-Lassella oli tietysti peruna mukana lavalla – se kädessä ei jännittänyt niin paljon ja peruna lensi sitten ilmassa Juusto-Lasselle, kun tuli hänen vuoronsa. Lavakoreografia oli onnistunut, sillä esittelypisteellämme riitti kuhinaa ja saimme paljon positiivista palautetta esityksestämme – ja varsinkin tuotteistamme”, Keränen iloitsee.
Kiurun Juustolan lisäksi Arctic Food Labin mukana Reykjavíkissa olivat Pudasjärveltä Syötteen Sieni ja Yrtti, Luonnon Aromit, Puhoksen Kala, Limingasta Marjarannikon marjamehut, Tyrnävältä Mäläskän peruna, Iistä Yrttiaitta ja Hailuodosta Kujalan tila.
Arktisella alueella yhteistyön paikka
Arktisella alueella on paljon upeita raaka-aineita, mutta tuotekehityksessä niiden hyödyntäminen on vielä vähäistä – ainakin sellainen havainto Keräsellä oli Arctic Circle -tapahtuman perusteella.
”Arktisen gastronomian kehittyminen vaatii myös tietotaidon jakamista ja yhteistyötä! Esimerkiksi kalan nahasta tehtyihin sipseihin Kujalan tilan löökikastikkeet sopivat erinomaisesti kylkeen dipattavaksi. Veimme tapahtumaan Yrttiaitan villisuolaa, joka sisältää nokkosta. Se herätti paljon ihmetystä – nokkosta kasvaa ympäri arktista aluetta, mutta meillä siitä on hoksattu jalostaa valmiita tuotteita”, Keränen toteaa.
Lähiruoka ja omavaraisuus ruoan suhteen arktisella alueella olivat muutoinkin tapahtumassa esillä. Oulu oli esillä myös Arctic Mayors Forumin järjestämässä hackathonissa, jossa 14 arktisen alueen nuorta esittivät omat suosituksensa päättäjille siitä, miten arktisen alueen erityispiirteet tulee huomioida ruoan tuotannossa tulevaisuudessa. Hackathoniin osallistui Arctic Food Labissa harjoittelijana työskentelevä opiskelija Laura Suorsa.
Mukaan Arctic Food Labiin
Vuoden alusta käynnistyneen Arctic Food Lab -tuotemerkin on ottanut käyttöönsä jo yli 40 yritystä ja 170 ruokatuotetta Pohjois-Pohjanmaalta. Mukaan päästäkseen ei tarvitse odotella kulttuuripääkaupunkivuoteen, vaan mukaan pääsee vaikka heti.
”Paikallisten raaka-aineiden käyttäminen riittää Arctic Food Labin tuotemerkin saamiseksi. Tuotemerkki on maksuton, elintarvikealan yritys tekee Oulu2026 kulttuurisäätiön kanssa lisenssisopimuksen ja saa sitä kautta tuotemerkin käyttöönsä. Yritys saa graafiset ohjeet, miten tuotemerkkiä käytetään, ja tietysti jokaiselta edellytetään, että on valmis puhumaan tuotemerkin puolesta”, Keränen kertoo.
Tuotemerkin alle pääsevät myös ravintolat, kahvilat tai matkailualan toimijat.
”Monella ravintolalla esimerkiksi Oulussa koko menu voisi olla Arctic Food Lab -tuotemerkin alla, mutta menusta on valittu tietyt annokset, joissa tuotemerkki auttaa esimerkiksi kansainvälisiä matkailijoita valitsemaan annokset”, Keränen vinkkaa.
Lisää Arctic Food Labista tästä linkistä.