Oulu kiinnostaa Suomen suurinta tapahtumajärjestäjää – Ouluhallia katsotaan uusin silmin
Virpi Länkelä, Jari Leviäkangas ja Satu Kiipeli Oulun tapahtuma-aluepalveluista sekä Krista Heinonen, Janne Tamminen ja Sarianna Matikainen Nelonen Media Liveltä tähyävät Ouluun ja laajennettuun Ouluhalliin uudenlaisia tapahtumia. Kuva: Hanna Sankala-Sivula
Ouluhallin kaarevassa aulassa käy puheensorina, kun tapahtuma-aluepäällikkö Jari Leviäkangas Oulun kaupungilta esittelee uusittuja tiloja Nelonen Media Liven edustajille.
”Niin bajamajasysteemeitä ei ole enää?” varmistaa promoottori Janne Tamminen Nelonen Media Liveltä
”Ei ole. Pitäisi vessapaikkojen riittää, vaikka 6000 ihmistä tulisi ”, Leviäkangas vakuuttaa.
”Ainahan vessoissa on jonoa”, tuumaa tuotantopäällikkö Sarianna Matikainen Nelonen Media Liveltä.
”Naisten vessoihin ei laitettukaan peilejä”, Leviäkangas veistelee takaisin.
Ouluhallilla on alkanut uusi aika perusparannuksen ja uudisosan valmistumisen myötä niin urheilussa kuin tapahtumissakin. Suurimmissa tapahtumissa turvauduttiin aiemmin osittain ulkovessoihin, kun sisävessojen kapasiteetti ei riittänyt tuhansille ihmisille. Nyt vastaavaa huolta ei enää ole.
Suomipop Pikkujoulu Piknikkejä Ouluhallille aiempina vuosina järjestänyt tuotantopäällikkö Jonna Myllykangas huomaa muutoksen heti Ouluhallille tullessaan.
”Fasiliteetit ovat selvästi parantuneet”, Myllykangas sanoo.
WC-tilojen riittävyyden lisäksi myös vanhan ja uuden osan yhdistävä aulatila saa eri puolilta Suomea saapuneelta ryhmältä kiitosta. Sisääntuloja on laajennettu huomattavasti aiemmasta, ja myös aulan visuaalinen ilme on miellyttävä.
”Uusi aula helpottaa järjestäjän työtä ja lisää myös yleisön viihtyvyyttä”, Tamminen arvioi.
Stadionkonsertit myös mietinnässä
Nelonen Media Liven edustajat tutustuivat uudistuneen Ouluhallin lisäksi muun muassa Oulun Musiikkikeskukseen, Kuusisaaren tapahtuma-alueeseen sekä Raatin stadioniin.
”Kartoitamme paikkoja, ja mietimme millaisia tapahtumia tänne voisi tuoda. Oulu on merkittävä paikka etenkin pohjoisen Suomen näkökulmasta. On loogista keksiä tännekin jotain uutta, ettei kaikki toiminta sijoitu Etelä-Suomeen”, Tamminen kertoo.
Tapahtumajärjestäjänä toimintaa halutaan suunnata myös nykyistä enemmän ympärivuotiseen suuntaan. Nyt Nelonen Media Liven suurimmat tapahtumat, kuten Rockfest ja Tammerfest ovat ulkoilmatapahtumia. Oulussa Nelonen Media Live on järjestänyt Suomipop Festivaalin kolmesti.
”Ouluhallin kaltaisessa paikassa pystyy tekemään aika isojakin hienoja juttuja”, Tamminen sanoo.
Myös Raatin stadionia on tutkittu tapahtumien näkökulmasta. Stadionkonsertit ovat yksi Nelonen Media Liven tuotteista ja maailmanluokan stadionkonserttejakin he ovat järjestäneet.
”Ensi kesänäkin on Olympiastadionilla ja Ratinan stadionilla konsertteja”, Sarianna Matikainen kertoo.
Koronan yli kulttuuripääkaupunkivuoteen
Korona-aika on tuonut omat haasteensa tapahtumien järjestämiselle. Nelonen Media Liven liikevaihto oli vuonna 2019 yli 35 miljoonaa euroa. Koronavuonna 2020 liikevaihto tipahti 345 000 euroon. Esimerkiksi Oulun Suomipop Festivaali jouduttiin perumaan kokonaan vuodelta 2020 ja tänäkin vuonna tapahtumaan otettiin pienempi määrä yleisöä kuin tavallisesti.
”Halusimme pelata varman päälle. Yleisöä olisi mahtunut ja olisi ollut sallittuakin ottaa enemmän, mutta halusimme myydä vain 5000 lippua. Yleisestikin ottaen viime kesän festareille olisi ollut taloudellisesti järkevämpää myydä enemmän lippuja, mutta halusimme taata terveysturvallisuuden, joka on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää”, Tamminen sanoo.
Jari Leviäkankaan mukaan valtakunnallinen, suuri tapahtumatoimija tuo arvokasta tietoa tapahtuma-alasta myös paikalliselle tasolle.
”Näin me voimme kehittää omaa toimintaamme Oulussa tapahtumien edistämiseksi ja tapahtumien järjestämisen sujuvuuden parantamiseksi.”
”Oulun näkökulmasta Nelonen Live Medialla on sen verran leveät hartiat, että mielellään otamme tällaisia toimijoita tänne. Kulttuuripääkaupunkivuosi 2026 myös lähestyy, joten varmasti yhteistyökuvioita meillä löytyy”, Leviäkangas uskoo.