Oulu etsii keinoja ympäristöystävällisiin tapahtumiin – Irish Festivalilla kokeiltiin kertakäyttöastioista luopumista

Zestii Kitchensin Betty (vas.) ja Holly Conolly työn touhussa Irish Festivalilla. Kuvat: Zestii

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Pasi Rytinki

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulu2026-projektin kyljessä kulkee Euroopan kestävin kulttuuripääkaupunki -hanke, jonka merkeissä on muun muassa etsitty tehokkaampia tapoja kierrättää jätettä ja jatkohyödyntää sitä tapahtuman jälkeen. Tänä vuonna aloitettiin yhteensä yhdeksän innovaatiotestausta seitsemässä tapahtumassa. Yksi testauksista jatkuu ensi vuoden alkuun asti.

Testeissä on ollut myös vastuullinen tupakantumppaus, kimppakyytien tarjoaminen festivaaliyleisölle, vaihtoehtoiset energialähteet haastavissa tapahtumaympäristöissä ja festivaalitarpeiston energiatehokas varastointi.

Kierrätys toimi irkkufestareilla

Yksi testeistä tehtiin hiljattain Oulun Irish Festivalilla, jossa kokeiltiin kertakäyttöastioista luopumista.

Innovaatiotestauksen toteutti tapahtumassa oululainen Zestii Kitchens -ruokakollektiivi. Se pyrkii korvaamaan kertakäyttöiset ruoka- ja juoma-astiat uudelleenkäytettävillä kestoastioilla.

Kestoastioiden käyttö perustuu normaalisti panttijärjestelmään, mutta Irish Festivalin konsertissa Valveella kokeiltiin pantista luopumista. Zestii luotti markkinointimateriaaliin ja asiakkaiden kanssa keskusteluun, ja tulokset olivat rohkaisevia. Lähes kaikki astiat palautettiin illan aikana: ruokabokseista 98 %, kulhoista 94 % ja kupeista 88 %.

Irish Festivalilla käytettiin kierrätettäviä Kamupak-astioita.

Zestii Kitchensin toinen perustaja Holly Conolly onkin erittäin tyytyväinen tuloksiin.

”Olimme ennakoineet, että jonkin verran astiahävikkiä tulisi, mutta iloksemme sitä ei ollut käytännössä juuri lainkaan. Lisäksi palaute asiakkailta oli erittäin positiivista ja tälle toivottiin jatkoa. Päättelimme, että Oulu on valmis tällaiseen pakkausinnovaatioon!” Conolly sanoo.

Conolly kehuu yhteistyön sujuneen sekä tapahtuman että Oulun kaupungin kanssa loistavasti.

”Festivaali auttoi meitä tavoittamaan paljon enemmän ihmisiä sen markkinointikanavien kautta, joten pystyimme hyvin esittelemään ja testaamaan uudelleenkäytettävien astioiden käyttöä asiakkaidemme kanssa. Yhteistyö loistavan festivaalitiimin kanssa oli sekä helppoa että hauskaa, ja saimme paljon arvokasta kokemusta ja tietoa. Olemme myös hyvin kiitollisia Oulun kaupungille, että saimme rahoitusta testaukseen”, Conolly sanoo.

Sopii festivaalin imagoon

Myös Oulun Irish Festivalin tuottaja Anna-Kaisa Kettunen on tyytyväinen kokeiluun.

”Meidän näkökulmastamme se sujui tosi hyvin. Yksi sloganimme on ’Oulu goes green’, eikä tarkoitus ole olla vihreä pelkästään värin tai Irlannin vuoksi, vaan oikeasti ympäristöystävällinen tapahtuma”, Kettunen sanoo.

”Yksi sloganimme on ’Oulu goes green’, eikä tarkoitus ole olla vihreä pelkästään värin tai Irlannin vuoksi, vaan oikeasti ympäristöystävällinen tapahtuma.”

Kettusen mukaan festivaali jatkaa varmasti samalla tyylillä ensi vuonnakin.

”Toivon mukaan päästään vähän isomminkin käyttämään [kestoastioita]. Meillä oli nyt myös artisteille ruokaa tarjolla näissä samoissa astioissa takahuoneessa, ja ainakin sitä laajennetaan”, Kettunen lupaa.

Unelma kertakäyttöastioista luopumisesta

Zestii Kitchensiä voi pitää modernin yrityksen malliesimerkkinä sikäli, että kestävä kehitys on sille keskeinen arvo. Conollyn mukaan yrityksen ydinteemoja ovat onnelliset ihmiset, reilu kauppa ja terveempi planeetta.

”Emme tietenkään voi ratkaista kaikkia ruokateollisuuden ongelmia, mutta uskomme että voimme vaikuttaa positiivisesti tekemällä asioita vähän eri tavalla”, Conolly sanoo.

Irish Festivalin kokeilu onnistui erinomaisesti: lähes kaikki kierrätettävät astiat palautettiin.

Conollyn mukaan Zestiille on tärkeää, että sekä työntekijät että asiakkaat ovat tyytyväisiä, ja sitä edistetään esimerkiksi reilulla palkkauksella ja hinnoittelulla. Kollektiivi pyrkii myös pitämään taloudelliset hyödyt omalla alueella: raha kulkee paikallisilta asiakkailta paikallisille kokeille ja paikallisille tuottajille.

”Olemme myös intohimoisia jätteen vähentämisen suhteen. Siihen voi vaikuttaa tarjoamalla kompostoitavia ja uudelleenkäytettäviä astioita, ja unelmamme onkin, että ruokateollisuus luopuisi joskus kokonaan kertakäyttöisistä muoviastioista”, Conolly sanoo.

Zestii Kitchens on mukana myös Arctic Food Lab -verkostossa, joka tuo esiin kulttuuripääkaupunki Oulun ja koko pohjoisen Suomen ruokaperinteen ainutlaatuisuutta.

Zestii Kitchens aikoo jatkaa uusien tuotteiden ja tarjoilutapojen testaamista ja esittelyä erilaisissa tapahtumissa. Seuraava on ensi sunnuntaina 27. marraskuuta järjestettävä Taiwanese Noodle Bar -pop up Pure Maku -ravintolassa, jossa tutustutaan taiwanilaiseen katuruokakulttuuriin.

Euroopan kestävin kulttuuripääkaupunki -hankkeen tavoitteena on, että vuonna 2026 Oulun seudulla järjestetään mahdollisimman hiilineutraaleja tapahtumia. Koska pandemia hidastutti innovaatiotestausten toteutusta, jatkunee hanke syksyyn 2023 asti. Innovaatiohaku avataan vielä vuoden alussa, jolloin julkistetaan tapahtumat haasteineen. Innovaatiohaun avautumisesta tiedotetaan erikseen tammikuussa.