Oulu digipalvelujen edelläkävijänä
Oululaiset käyttävät mielellään uusia digitaalisia palveluja.
”Oulussa on hyvä pöhinä”, vastaa rahoituspäällikkö Veli-Matti Keloneva epäröimättä kysymykseeni siitä, mikä Oulusta tekee niin erityisen digitaalisten palvelujen kehittämisessä.
”Toki Oulun maine teknologiakaupunkina sekä kaupungin hyvä toimintakulttuuri auttavat myös asiassa”, hän jatkaa.
Olen jututtamassa Oulun kaupungin digiosaajia Oulun edelläkävijyydestä digitaalisissa palveluissa. Mikä tekee Oulusta niin poikkeuksellisen?
”Oulussa on paitsi hyvä tekemisen meininki, myös paikallisia yrityksiä, jotka kehittävät ja toteuttavat ratkaisuja. Myös se on valtava etu, että ihmiset käyttävät digitaalisia palveluita”, vastaa Smart City Oulun yhteyspäällikkö Heikki Huhmo.
Smart City Oulu -sivusto kasaa yhteen Oulun älykkäät ratkaisut. Sen mukaan tulevaisuuden älykkäät kaupungit ja niiden tarjoamat palvelut rakentuvat langattomuuteen sekä tehokkaaseen tietojen hyödyntämiseen. Älyteknologisten ratkaisujen tarkoituksena on helpottaa kuntalaisten arkea.
Smart City Oulu tarjoaa ratkaisuja niin hyvinvoinnin ja ikääntymisen, osaamisen ja kulttuurin kuin kehittyvän kaupunkiympäristönkin näkökulmasta.
”Meillä on vaikkapa Oulun Omahoito eli ajasta ja paikasta riippumaton terveyspalvelu sekä HALI eli hälytysajoneuvoille vihreää valoa tarjoava liikennevaloetuus”, listaa Huhmo.
Taustalla vahvat verkostot
Oulun etuna digipalvelujen pioneerina pidetään myös kaupungin sopivaa kokoa. Verkostot ovat erinomaiset niin kaupungin sisällä, valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin.
Esimerkkinä toimivasta yhteistyöstä Heikki Huhmo mainitsee Oulun innovaatioallianssin. OIA on yhteistyöympäristö, jonka tavoitteena on auttaa synnyttämään työpaikkoja tutkimuksesta ja innovaatioista. Mukana ovat Oulun kaupungin lisäksi Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu OAMK, Koulutuskuntayhtymä OSAO, Teknologiantutkimuskeskus VTT, Technopolis, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri PPSHP ja Luonnonvarakeskus Luke.
Vaikka Nokian kulta-ajoista on jo aikaa, Oulua voi yhä pitää edelläkävijänä teknologiaosaamisessa.
”Saamme kiittää Nokiaa siitä, että Ouluun on rakentunut laaja digiosaajien verkosto. Olemme haluttu yhteistyökumppani kuntakentällä. Toki hyödynnämme asiantuntemusta laajemminkin, koska verkostoitumalla kaikki hyötyvät”, toteaa Keloneva.
Huhmo muistuttaa, että Oulussa on haluttu tietoisesti laajentaa yritys- ja osaamispuolta uusille aloille.
”Oulussa yritykset ovat eturivissä finanssiteknologiassa sekä terveysteknologiasovelluksissa, esimerkkeinä Ouran, Monidororin ja Polarin ratkaisut.”
Innovatiivisuus ja yhdessä tekemisen meininki
Menestyksen salaisuutena Keloneva pitää niin ennakkoluulottomuutta ja innovatiivisuutta kuin sitoutuneisuutta ja yhdessä tekemistäkin. Hän nostaa esiin Modan, Oulu10-palvelut sekä OuluBotin.
”Moda on Oulun ja Jyväskylän kaupunkien yhteishanke modernien digitaalisten asiakaspalveluratkaisujen kehittämisen edistämiseksi”, tiivistää MODA-hankkeen projektipäällikkö Jussi Päkkilä.
Oulu10-palvelut tarjoavat neuvontaa chatin, WhatsAppin, puhelimen ja sähköpostin kautta sekä kuudessa asiointipisteessä ympäri Oulua. WhatsApp- ja chat-palvelua saa maanantaista torstaihin iltayhdeksään saakka.
”Oulu10-palvelut auttavat myös kaupungin eri digitaalisten palveluiden käytössä, jotta asiakas pystyisi asioimaan vaikka kotisohvaltaan. Etenkin korona-aikaan kannustamme digitaalisten palveluiden käyttöön”, toteaa Oulu10-palveluiden palvelupäällikkö Lotta Löfberg.
Oulu10-palvelut toivovat myös kaupunkilaisia mukaan ideoimaan.
”Miten ja missä asioissa haluaisit asioida digitaalisesti, mutta se ei tällä hetkellä ole mahdollista? Lähetä ideasi osoitteeseen ouka.fi/idea. Arvomme palkintoja ideoiden jättäneiden kesken”, vinkkaa Löfberg.
Vara paukutella henkseleitä
Oululla on syytä olla ylpeä digiosaamisestaan. Miten kannustaisitte oululaisia lisäämään digipalveluiden käyttöä?
”Kokeilkaa digitaalisia palveluita rohkeasti, koska niiden avulla asioiden hoito onnistuu helposti myös kotoa puhelimen tai tabletin avulla. Ja jos palvelu ei toimi, antakaa palautetta”, kannustaa Löfberg.
Veli-Matti Keloneva muistuttaa hyödyntämään chatteja ja chatbotteja, koska niiden käyttö tukee myös palveluiden kehittämistä.
”Digitaalinen kaupunki on auki ajasta ja paikasta riippumatta”, summaa Huhmo.
OuluBotista onnikka-apua
OuluBot auttaa kuntalaisia joukkoliikennekysymyksissä vuorokauden ympäri. Jos botin tiedot eivät riitä, livechatti palvelee maanantaista perjantaihin.
OuluBot on marraskuun 2020 alussa avattu virtuaalinen bottipilotti, joka vastaa Oulun joukkoliikenteen verkkosivulla muun muassa matkalippuihin ja -kortteihin sekä matkavyöhykkeisiin liittyvissä kysymyksissä.
”OuluBot on innovaatio, jonka kanssa olemme edelläkävijä muihin kuntiin verrattuna ja jota voimme esitellä ylpeänä”, toteaa rahoituspäällikkö Veli-Matti Keloneva.
Botille voi esittää kysymyksensä mihin tahansa aikaan vuorokaudesta. Jos OuluBot ei osaa vastata asiakkaan kysymykseen, keskustelu voidaan siirtää livechattiin. Chat palvelee maanantaista torstaihin kello 8–21 sekä perjantaisin ja arkipyhiä edeltävinä arkipäivinä kello 8–16.
”OuluBotille voi jättää myös kehittämisideoita ja palautetta. Oulun joukkoliikenne kehittää bottia yhdessä Oulu10-palveluiden asiakaspalvelun kanssa. Jatkossa on tarkoitus laajentaa OuluBotia myös muihin palveluihin”, summaa hankkeen projektipäällikkö Sirpa Myllymäki.