Oppilaat rakentavat aivan oikean pakohuonepelin Rajakylässä

Opettaja Essi Vuopala tutkii yhdessä 6.- ja 4.-luokkalaisten kanssa lukkojen koodaamista. Kuvassa oppilaat: Saana Anttila, Mila Nygård, Ella Krapu, Heidi Hanni ja Tatu Janger. Kuvat: Anne Peltola

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Rajakylän koulussa syntyi alkusyksystä idea pakohuonepelin toteuttamisesta osana teknologiapainotteisten luokkien työskentelyä. Idea esiteltiin oululaiselle pakohuoneyrittäjälle Pekka Selinille, joka lähti ennakkoluulottomasti mukaan projektiin. Työ aloitettiin opettajien ja yrittäjien yhteisellä palaverilla, jossa päätettiin työskentelytavat ja aikataulu. Pian sen jälkeen projekti esiteltiin yhdessä oppilaille.

Oppilaiden ideoista käytäntöön

Koulun oppilaat ovat itse saaneet päättää niin pelin teeman, juonen kuin ratkottavat tehtävät. Escape Roomsin yrittäjä Pekka Selin ja pakohuonetoiminnasta vastaava Aino Rehu ovat käyneet säännöllisesti koululla sparraamassa oppilaita ja antamassa palautetta työn etenemisestä.

”On uskomattoman hienoa olla osa tätä projektia. On ollut mahtava nähdä, kuinka avoimin mielin lapset ovat suunnitelleet ja ideoineet pakohuonetta. Huikeaa on myös huomata, että lasten ideoista suurin osa on suoraan toteuttamiskelpoisia, toisin kuin meidän aikuisten”, Pekka Selin kertoo.

Pakohuonepelin lavastuksessa käytetään oppilaille tuttuja materiaaleja.

Projektin aikana oppilaat ovat työstäneet peliä pienissä ryhmissä. Osa ryhmistä on keskittynyt pakohuonetehtäviin, toiset huoneen lavastukseen ja pakohuoneen markkinointiin. Oppilaat ovat tutustuneet pakohuonepelien logiikkaan, ideoineet huoneen sisältöä, rakentaneet, koodanneet ja tehneet kaikkea, mitä oikean pakohuoneen toteuttaminen vaatii.

”Pakohuoneen lavastuksen suunnittelu on ollut mielenkiintoista. Pulmaryhmäläisten kanssa olemme keskustelleet, mihin he haluavat pulmia laittaa. Me lavastusryhmässä toimimme sitten sen mukaan”, kertoo kuudesluokkalainen Saana Anttila.

”Tämä on ollut meille tosi iso tilaisuus päästä suunnittelemaan ja tekemään pakohuonetta. Moni ei pääse tällaista kokemaan”, jatkaa Saanan luokkakaveri Mila Nygård.

Oppilaat ja opettajat innolla mukana

Rajakylän koulun teknologiapainotteisten luokkien opettajat Essi Vuopala ja Arto Hietapelto ovat oppilaiden lailla innoissaan yhteisestä projektista. Heidän vastuullaan on ollut projektin toteutuksen koordinointi.  

”Nelosluokkalaiset ovat olleet erittäin motivoituneita projektista, ja työskennelleet sen parissa pitkäjänteisesti. Vaikka tehtävänanto oli hyvin avoin, ovat oppilaat sinnikkäästi ja luovasti ratkoneet eteen tulleita haasteita, ja työ on edennyt aikataulussaan”, kertoo Essi Vuopala. 

”Kuudesluokkalaisten kanssa olemme suunnitelleet esimerkiksi ratkottavien tehtävien keskinäistä järjestystä ja nivoutumista toisiinsa, jonka pohjalta pakohuoneesta on saatu muodostettua jännittävä kokonaisuus. Heillä työ on sujunut mallikkaasti ja jokainen on antanut oman panoksensa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Vielä loppurutistus ja pakohuoneemme on valmiina siirrettäväksi ihan oikeiden asiakkaiden pelattavaksi”, toteaa Arto Hietapelto.

Pakohuonepeleissä tarvitaan erilaisia lukkoja.

Oppilaiden suunnittelema huone valmistuu lokakuun lopulla, jonka jälkeen se siirretään yrittäjän tiloihin tosi toimiin. Oppilaat pääsevät myös itse testaamaan suunnittelemaansa ja rakentamaansa pakohuonetta.

Yritysyhteistyöstä monenlaisia hyötyjä

Oppimisen kannalta pakohuoneprojekti tukee oppilaiden teknologia-, viestintä-, tiimityö- ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymistä.

”Tällainen tiivis työelämäyhteistyö on koulumaailmassa vielä aika harvinaista. Se kuitenkin motivoi oppilaita ja vahvistaa heidän tulevaisuuden taitojaan”, toteaa Rajakylän koulun apulaisjohtaja Jussi Näykki.

”Halusimme omalla esimerkillämme kannustaa Oulun alueen opettajia ja työelämän edustajia aktiiviseen yhteistyöhön monialaisten oppimiskokemusten kehittämiseksi”, hän jatkaa.

Lisätietoja Rajakylän koulun teknologiapainotteisten luokkien toiminnasta löydät Teknoluokkien blogista.