Millainen pitäisi Oulun uuden museo- ja tiedekeskuksen olla? Ehdotuksia voi kommentoida sunnuntaihin saakka
Oulun museo- ja tiedekeskuksen arkkitehtuurikilpailuun tuli peräti 95 ehdotusta. Tässä niistä muutama: Oulu-alus (ylh. vas.), Aukio (ylh. oik.), Vinkkeli (alh. vas.) ja Loop (alh. oik.). Kuvat: Luuppi
Museo- ja tiedekeskukselle rakennetaan uudisrakennus, jonka tulevaisuutta ja toimintaa suunnitellaan yhdessä laajan sidosryhmän kanssa. Lisäksi menossa on kaikkia Luupin vierailukohteita koskeva brändityö, joka valmistuu ensi vuoden aikana.
Museo- ja tiedekeskuksen käyttöön rakennetaan arkkitehtonisesti korkeatasoinen, vetovoimainen ja nykyaikaisen toiminnan vaatimukset täyttävä uudisrakennus, joka laadullaan nostaa myös sijaintialueensa arvoa ja viihtyisyyttä. Uudisrakennuksen suunnittelusta on menossa arkkitehtuurikilpailu. Ehdotusten sisäänjättö päättyi 17. lokakuuta ja kilpailun tulokset julkistetaan 12. tammikuuta 2023.
Arkkitehtuurikilpailuun jätettiin määräaikaan mennessä kaikkiaan 95 ehdotusta. Monipuolisia ehdotuksia voi kommentoida sunnuntaihin 27. marraskuuta saakka.
Kansainväliset vaikuttajat
Keskuksen tulevaisuutta suunnitellaan yhdessä sidosryhmien edustajien, eri alojen ammattilaisten, visionäärien ja ideanikkareiden kanssa.
”Meille on tärkeää, että tulevat yhteistyökumppanimme ja vierailijat pääsevät vaikuttamaan tilojen suunnitteluun ja käyttöön. Meillä oli esimerkiksi vieraita Tšekeistä ja järjestämme heille työpajan, jossa mietimme yhdessä keskuksen tulevaisuutta. Kaipaamme työmme tueksi myös kansainvälistä näkemystä ja ideoita”, johtaja Jonna Tamminen toteaa.
Nykyisen Tiedekeskus Tietomaan käytössä olevaan suojeltuun päärakennukseen tehdään peruskorjaus ja tilamuutoksia. Rakennus jää museo- ja tiedekeskuksen käyttöön. Siihen liittyvä Tiedeteatteriosa sen sijaan puretaan.
Suojellun rakennuksen yhteyteen rakennettavaan laajempaan uudisosaan tulee sijoittumaan Tiedekeskus Tietomaa, Pohjois-Pohjanmaan museo, Deep Space, yleisötiloja sekä pääosa organisaation henkilöstön työtiloista.
Tulevaisuus tähtäimessä
Uudiskohteen rakennussuunnittelu ajoittuu vuosille 2022–2023 ja rakentaminen vuosille 2024–2026 siten, että uudet tilat voidaan avata yleisölle vuonna 2026, jolloin Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki.
Rakennushankkeen ohessa museo- ja tiedekeskuksessa tehdään brändiprojektia yhteistyössä sisällöntuotantoon ja markkinointiin erikoistuneen luovan talon NTRNZ median kassa, jossa Juhani Parhiala, Head of Strategy toimii projektin vetäjänä.
”Brändityö ulottuu kaikkiin vierailukohteisiimme, ei siis vain Tietomaahan ja Pohjois-Pohjanmaan museoon. Nyt on aika pysähtyä kartoittamaan nykyhetkeä ja visioida, mitä haluamme tulevaisuudessa olla”, Tamminen summaa.
Brändiprojektissa muun muassa kirkastetaan museo- ja tiedekeskuksen strategiaa, luodaan brändirakenteet ja -ilmeet sekä suunnitellaan palveluja parantava design systeemi.
Arkkitehtuurikilpailuun jätetyt ehdotukset.