Matkailuneuvonta palvelee nyt BusinessAsemalla
Matkailuneuvojat Tarja Ikola (vas.) ja Katja Vuorio sekä matkailupalvelupäällikkö Anna Meriruoho (kesk.) ohjaavat sekä paikalliset että matkailijat mukavan tekemisen äärelle. Kuvat: Sanna Häyrynen
Viime viikolla matkailupalvelupäällikkö Anna Meriruoho ja matkailuneuvojat Tarja Ikola ja Katja Vuorio pakkasivat kartat, esitteet ja muut tärkeät materiaalit muuttolaatikoihin, sillä matkailuneuvonnan palvelupiste muutti Torikadun Toriportista BusinessAsemalle Hallituskadulle.
BusinessAsema on paitsi opiskelijoiden, työnhakijoiden ja yrittäjien, nyt myös matkailijoiden kohtaamispaikka.
”Onhan tämä ihmisten ja liikenteen solmukohta Oulussa”, pohtii Meriruoho.
”Matkailijat näkevät, minkälaista osaamista Oulussa on ja toisaalta sitten paikallisetkin BusinessAsemalla kävijät voivat kiinnostua vapaa-ajan ja virkistyksen palveluista.”
Kohti kestäviä matkustustapoja
Uusi sijainti on entistä paremmin juna- ja bussimatkustajien saatavilla. Anna Meriruoho arvelee, että koronan myötä kasvanut lähimatkailu vaikuttaa myös kestävien ja hiilineutraalien matkustustapojen kasvuun.
”Jos sijaintia ajatellaan myös laajemmin Oulun kaupunkikehityksen näkökulmasta, niin toivottavasti saamme vielä joskus tulevaisuudessa matkakeskuksen tähän naapuriin.”
Tänä kesänä matkailuneuvonnan asiakasmäärä oli koronan vuoksi vain kolmannes tavanomaisesta. Eniten ulkomaalaisia asiakkaita tuli Norjasta, Ruotsista, Saksasta ja muualta Keski-Euroopasta sekä Hollannista ja Belgiasta.
Matkailuneuvojat harmittelevat, etteivät ole päässet hyödyntämään kielitaitoaan. Hollantia taitava Tarja Ikola sai muutaman kerran vetreyttää taitojaan, mutta sujuvaa espanjaa puhuva Katja Vuorio ei ole koronan alettua päässyt espanjaa työssään käyttämään.
Matkailijat surffaavat digikanavissa
Kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut siten, että tietoa hankitaan enenevissä määrin verkosta ennen matkalle lähtöä.
”Mekin suuntaudumme yhä enemmän digikanaviin”, Tarja Ikola sanoo.
Anna Meriruohon mukaan vielä riittää tehtävää siinä, että Oulun käyntikohteet ja paikallisten yritysten palvelut ovat helposti matkailijoiden löydettävissä verkossa.
”Nyt kun olemme saman katon BusinessOulun asiantuntijoiden kanssa, voimme tiiviisti yhdessä kehittää digitaalisia palveluitamme”, Meriruoho toteaa.
Uusia kujeita on tiedossa myös kasvokkaisiin kohtaamisiin. Kesälle suunnitellaan esimerkiksi pop up -matkailuneuvontaa aivan Oulun keskustassa.
Matkailuneuvonta palvelee BusinessAsemalla (Hallituskatu 36 B) talvikaudella maanantaista perjantaihin kello 9–11 ja 13–15.
Muina aikoina matkailuneuvojat saa kiinni osoitteesta touristinfo@ouka.fi ja puhelinnumerosta +358 8 558 413 30.
Yleisneuvontaa ja -ohjausta matkailijoille tarjotaan myös visitoulu.fi-sivun chat-palvelussa.
Esitteitä ja karttoja voi hakea mukaan matkailuneuvonnasta aukioloaikojen ulkopuolella ja hyödyntää itsepalvelupistettä tiedonhankintaan.
–