Luovien alojen asiantuntijat uusien yrittäjien tukena

”Asiantuntijoiden kyky nähdä boksin ulkopuolelle oli tärkeä apu liikeidean suhteen", sanoo yrittäjä Jetta Liukkonen. Kuva: Marko Pyhähuhta

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Kun oululainen Jetta Liukkonen muutama vuosi sitten jutteli lapsuudenystävänsä Anne Jurvelin-Pummilan kanssa lastensa reikäisistä vaatteista, äidit huomasivat, etteivät tienneet olemassa olevaa tuotetta, jolla korjata reiät helposti ja kauniisti. Näin bisnesidea syntyi omasta tarpeesta.

Ystävysten tiedossa kuitenkin oli, että BusinessOulusta löytyisi luovien alojen asiantuntijoita, joilta voisi kysyä neuvoa.

”Tulimme BusinessOuluun, kerroimme ideastamme ja kysyimme, että mitäs nyt tehdään”, Liukkonen taustoittaa vuoden 2017 tilannetta.

Proaktiivista tietoa yrityksille

Vaatelaastari-tavaramerkki rekisteröitiin pian idean syntymisen jälkeen vuonna 2017 ja tuote lanseerattiin pari vuotta sitten, vuoden 2019 keväällä.

”Pitkälti ensimmäisen vuoden saimme hyvinkin tiiviisti tukea ja käytännön neuvoja. Asioita palloteltiin puolin ja toisin muun muassa Heikki Tunkkarin ja Martti Särkelän kanssa”, hän jatkaa.

”Nimenomaan luovien alojen erikoisosaamisesta yrityspalveluissa oli meille suuresti apua – saimme kannustusta oikeaan suuntaan. Lisäksi BusinessOulun palvelu on proaktiivista, eli tietoa tulee ihan pyytämättäkin.”

”BusinessOulusta apu kyllä löytyy, ja palveluasenne on hyvä. Luovien alojen tuntemus on kullanarvoista, sillä logiikka liiketoiminnassa on hieman erilainen. Toki olemme lisäksi kiertotalouden toimija ja valmistaja, mutta näkemys mahdollisuuksista on luovalla puolella vähän toista”, Liukkonen selittää.

Ympäristöystävällisyys on tärkeässä osassa Oikiat Designin yritystoimintaa. Uusimpana tekstiiliraaka-aineena käytetään muovipullojätettä, ja yhden vaatelaastarin valmistuksessa katoaa pullo.

”Asiantuntijoiden kyky nähdä boksin ulkopuolelle oli tärkeä liikeidean suhteen. Moni olisi auliisti leimannut Vaatelaastarin pelkästään lasten tuotteeksi”, Liukkonen muistelee.

”Täytyy tajuta oikeat rahoituskanavat ja tapa toimia. Eivätkä Isoimmat asiakkaamme ole suinkaan lastentarvikepuolelta, vaan joukossa on toimijoita kuten Kesko ja Eurokangas.”

Apua kansainvälistymiseen verkostoista

Oikiat Designin asiakkaita ovat myös untuvatuotteistaan tunnettu Joutsen Finland sekä työvaatteita valmistava Image Wear. Nykyään Jurvelin-Pummila ohjaa tuotantoa Kuortaneella, mutta kustomointi asiakasyritysten tarpeisiin ja design tehdään BusinessAseman yläkerrassa Hallituskadulla, missä Oikiat Design on ollut vuokralaisena helmikuun alusta. Siellä myös Liukkonen toimitusjohtajana vastaa myynnistä, markkinoinnista, verkostoitumisesta ja rahoitusasioista.

”Olemme mukana näissä samoissa tiloissa käyntiin pyörähtäneessä yrityshautomotoiminnassa. Vaatelaastareita on myyty Suomessa yli 260 000 kappaletta, mutta ulkomaan myynti on vielä hyvin pientä. Edessä onkin kasvun ja kansainvälistymisen vuosi, mihin varmasti saamme myös hautomosta tukea”, Liukkonen uskoo.

Lisäksi hän luottaa siihen, että hautomosta on apua myös paikallisessa verkottumisessa tulevaisuutta silmällä pitäen.

”Muiden yritysten toiminta ja tarinat kiinnostavat. Vasta muutaman vuoden ikäisen firman pyörittämisessä kaipaa koko ajan tukea ja neuvoja, mutta ennen kaikkea kasvun ja kansainvälistymisen suhteen apu on paikallaan”, Liukkonen näkee.

Liukkoselta saavat kiitosta myös erilaiset Oulussa järjestettävät yritystapahtumat ja koulutukset, joita hän pitää mielenkiintoisina.

”Vaikka tällä hetkellä kaikki pyöriikin käytännössä verkossa, olemme olleet kyllä tosi tyytyväisiä saamaamme palveluun. Odotamme innolla hautomotoiminnan antia, jahka koronatilanne alkaa tästä vähän helpottaa.”