Luontoseikkailulla opitaan uutta ja kisaillaan tiimeissä
Inka Lohi ja Niilo Huotari opastivat tehtävärastilla trangian kasaamisessa. Kuvat: Anne Peltola
Luontoseikkailu on koulun monivuotinen perinne. Luonnonläheisessä ympäristössä sijaitsevassa Hönttämäen koulussa painotetaan opetuksessa ympäristökasvatusta.
”Luontoseikkailu on koko päivän mittainen toiminnallinen kisa. Viidesluokkalaisten omat joukkueet starttasivat aamulla Timosenkosken luontokoululta kohti Huutilammen ympäristöä”, kertoo 6A-luokan opettaja Minna Vartiainen.
Ensimmäisen tehtävärastin oppilaat saivat suorittaa jo luontokoulun pihalla.
”Kukin joukkue koristeli oman linnunpönttönsä. Pöntöt laitamme Huutilammen ympärillä kiertävälle luontopolulle, jonne on tulossa kevätlukukauden päätteeksi koulun oman keväinen elämyspolku”, kertoo luontokoulun opettaja Outi Mustonen.
Suomen pohjoisin luontokoulu
Hönttämäen koulun yhteydessä toimiva Timosenkosken luontokoulu on Suomen pohjoisin. Sen tarjoamat luontokouluohjelmat ovat suosittuja kaikkien Oulun koululaisten keskuudessa. Hönttämäen koulun oman sykähdyttävän luontoseikkailun oppilaat olivat suunnitelleet itse – luontokoulu toimi ainoastaan päivän tukikohtana.
”Tuemme ja kannustamme ympäristö- ja luontokasvatukseen. Opettajat voivat varata meiltä luontokoulupäivän luokalleen. Ohjelmia voidaan tehdä myös oman koulun lähiympäristössä”, Mustonen jatkaa.
Luontokoulu toimii kouluvuoden ajan ja sen ohjelmat on suunniteltu vuodenaikojen ja opetussuunnitelman tavoitteiden mukaan.
”Teemme metsä-, suo- ja linturetkiä sekä harjoittelemme retkeilytaitoja luontokoulun maastossa. Yksi kouluilla tehtävien ohjelmien teemoista on kestävä kehitys”, opettaja kertoo.
Vilinää metsässä
Linnunpönttöjen koristelun jälkeen oppilaat lähtivät karttojen kanssa Sykähdyttävän luontoseikkailun seuraaville rasteille, joissa vuorossa olivat eläinten jäljet, esterata, geokätköily, tarkkuusheitto, evästely, trangian kokoaminen, luontovisa ja muistipeli. Tehtävärasteista vastaavat kuudesluokkalaiset olivat päivystämässä ja opastamassa suoritusvuoroon tulleita nuorempia oppilaita.
Trangia-rastista vastanneiden Inka Lohen ja Niilo Huotarin mielestä päivä oli sujunut hyvin.
”Tämä on ollut hauska päivä. Ensin koulussa arvottiin rasteista vastaavat ryhmät, sitten saimme vapaat kädet tehtävien ideoimiseen”, Inka ja Niilo kertovat.
”Trangian kasaamistehtävä oli mukana myös vuosi sitten, kun itse olin tekemässä luontoseikkailua. Ajattelin, että se olisi hyvä olla mukana myös nyt”, Niilo jatkaa.
”Annamme pisteitä siitä, kuinka nopeasti trangia saadaan kasaan ja siitä, miten ryhmät työskentelevät yhdessä”, Inka täydentää.
Evästely-pisteellä eväitään nauttinut viidesluokkalainen Venla Huotari on myös tykännyt päivästä.
”Tämä on ollut kiva päivä. Meidän joukkueessamme on ollut hyvä ryhmähenki. Mielestäni vaikein ja yhtä aikaa mukavin rasti on ollut esterata”, Venla kertoo.