Lähilomalle tekemistä VisitOulun Elämysten olohuoneesta

Päivi Penttilä siirtyy kesän jälkeen muihin tehtäviin luotsattuaan VisitOulua vuodesta 2018. ”Oulun seudun matkailun näkymät ovat erittäin positiiviset ja koen, että kesän jälkeen on hyvä hetki tulevan toimitusjohtajan ottaa vetovastuu tästä todella mielenkiintoisesta työtehtävästä”, Penttilä toteaa. Kuva: Juuso Haarala

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Lähimatkailu ja omassa kaupungissa turistina oleminen tulevat varmasti tänäkin kesänä olemaan isoja trendejä. Ja vaikka tulevaisuudessa matkustaminen taas aukeaisi, lähimatkailu tuskin painuu unholaan.  

Kun tilanne on tämä, tarvitaan uusia tapoja tuoda lähimatkailun palvelut ja elämykset ihmisten tietoisuuteen. Oulun seudulla tarpeeseen vastattiin kehittämällä yhdessä VisitOulun ja paikallisten matkailuyritysten kanssa Elämysten olohuone.  

”Meillä on Oulun seudulla paljon elämystuotteita, joita ei ollut vielä kerätty yhteen. Halusimme ottaa yhteisen digiloikan ja tuoda elämystuotteita näkyväksi, selailtavaksi ja ostettavaksi”, kertoo VisitOulun toimitusjohtaja Päivi Penttilä

Penttilä siirtyy kesän jälkeen toisiin tehtäviin johdettuaan VisitOulua vuodesta 2018. 

Helppoa ostamista verkossa 

Elämysten olohuone on verkkopalvelu, jonne on kerätty matkailualan yritysten tuotteita ja palveluita. Sivustolla voi tutustua eri kohteisiin ja aktiviteetteihin ja löytää tekemistä kesälomapäiville, synttäreille, juhlahetkiin tai arjen piristykseksi. Mukana on kaikenlaista vesi- ja luontoaktiviteeteista sauna- ja ravintolaelämyksiin ja teemabrunsseihin. 

”Mietimme, että tässä korona-aikana kaikki ovat lukittautuneina omiin olohuoneisiinsa. Mutta kun se olohuone voisi olla myös metsässä, tunturilla, merellä tai joella! Olohuoneessa on silti aina turvallista ja mukavaa olla.” 

VisitOulun verkostoon kuuluu noin 80 matkailualan yritystä ja toimijaa. Näistä suuri osa teki elämystuotteita myös Elämysten olohuoneeseen.  

”Nykykuluttajat ovat tottuneet verkkokauppoihin. Verkosta etsitään tietoa ja siellä myös tehdään ostopäätöksiä. Jos ostomahdollisuutta ei tarjota siellä, missä asiakkaalle kerrotaan palvelusta, silloin voi hyvin helposti menettää maksavan asiakkaan. Siksi oli tärkeää saada samaan paikkaan myös asiakaspolku kauppaan, josta elämyksiä ja palveluita saattoi ostaa.” 

Poniretkiä ja kosken kuohuja 

Viime kesän hittejä olivat muun muassa poniretki satumetsässä, teemalliset kävelykierrokset, kuten kummituskierros kaupungissa sekä vesiaktiviteeteista koskiuinti Koitelinkoskella ja upeat kanoottiretket Oulun jokisuiston ja Varjakan saaren maisemissa.  

Elämysten olohuoneen syntyminen antoi potkua myös yritysten tuotekehittelylle: portaaliin tuotiin myös täysin uusia palveluita. 

”Halusimme tukea matkailuyrityksiä, lisätä paikallisten palveluiden saatavuutta ja matkailua. Oli iloinen yllätys, että myös uusia palveluita syntyi. Tämä on myös suora tapa osoittaa tukea paikallisille yrityksille ja auttaa selviämään korona-ajasta.” 

Monella jalalla 

Penttilä muistuttaa, että Oulun seudulla on huomattavan monipuolisesti tarjolla niin kaupunkielämyksiä kuin luontokohteitakin.  

”Oulun seutu on matkailualueena aivan upea. Meillä on parin tunnin ajomatkan sisällä tunturialue, järvimaisemia, rannikkoa, saaristoa ja mielettömiä hiekkarantoja. Puhumattakaan itse kaupungista, josta löytyy hyviä ravintoloita, kiinnostavaa historiaa ja paljon nähtävyyksiä. Suosittelen myös paikallisia kokeilemaan uusia elämyksiä ja katsomaan omaa kotikaupunkia kuin matkailija. Lupaan, että yllätytte myönteisesti! Oulusta ja Oulun seudulta löytyy tekemistä ja elämyksiä, ollaan yhdessä ylpeitä näistä!” 

Elämysten olohuone on suunnattu ennen kaikkea kotimaan matkailijoille. Mutta kun jatkossa matkailijoita saapuu yhä enemmän esimerkiksi Saksasta ja Norjasta, on tavoitteena markkinoida elämyksellistä matkailua myös ulkomaalaisille turisteille. 

”Meillä on teknologiakaupunkina business-matkailua, perinteistä kansainvälistä turismia ja kotimaista turismia. Seisomme ikään kuin monella jalalla matkailun kanssa, mikä on poikkeusvuosina tosi hyvä asia.” 

Paras palaute Elämysten olohuoneesta tuli viime kesänä paikalliselta matkailijalta.  

”Eräs oululainen sanoi, että tämähän on aivan uusi Oulu! Moni on löytänyt kotikaupunkinsa uudelleen ja tällä on valtavan suuri merkitys niin kaupunkilaisten viihtyvyyden, kaupungin vetovoiman kuin asumisenkin näkökulmasta.” 

Elämystestaajat asialla 

Mutta miten saadaan ihmisille tietoa kaikesta siitä, mitä Elämysten olohuoneen kautta voi hankkia? Yhdeksi vastaukseksi löydettiin elämystestaajat.  

”Rekrytoimme some-kampanjallamme oululaisia testaamaan elämyksiä. Ihmiset saivat elämyksen, kuten sup-lautailuretken, ilmaiseksi ja kertoivat testaamistaan palveluista. Tätä on nykymarkkinointi parhaimmillaan, saimme aivan mielettömiä, aitoja tarinoita elämyksistä.” 

Tavoite on kehittää palvelua niin, että jokainen pystyisi hakemaan itselleen sopivaa nähtävää ja tehtävää. Jos kriteerinä on vaikkapa esteettömyys tai itsellä ei ole autoa käytössä, palvelusta löytyisi juuri näille kriteereille sopivia aktiviteetteja ja elämyksiä.  

”Olemme tosi iloisia, että kaupunkilaiset ovat mukana kehittämässä Elämysten olohuonetta. Matkailu tuo Ouluun opiskelijoita ja osaajia ja hyvät matkailupalvelut tekevät Oulusta myös oululaisille paremman paikan olla ja elää”, Penttilä uskoo. 

Lisätietoja: visitoulu.fi/elamystenolohuone 

Oulu matkailijoiden kohteena korona-vuonnakin 

Heinäkuussa 2020:  

+ 12 prosenttia vapaa-ajan matkailun yöpymisiä.  

+ 90 prosenttia norjalaisten rekisteröityjä yöpymisiä. 

+ 1 prosenttia kotimaan matkailun yöpymisiä.  

Keskimäärin kotimaan matkailija käyttää Oulussa noin 180 euroa matkaa kohden.  

Kansainvälinen matkailija käyttää Suomessa noin 390 euroa matkaa kohden.