Kuntavaalikiertue käynnistyi – Oulunsalossa puhuttivat Hailuodon-liikenne ja bussiyhteydet

Kuntavaalikiertueen Oulunsalon vaalipaneelissa olivat Urho Haho (ps.), Suvi Helanen (kesk.), Mikko Viitanen (vas.), Anne Snellman (sd.), Marjo Tapaninen (vihr.), Minna Helanen (kd.) ja Teija Ruokamo (kok.). Kuvat: Pasi Rytinki
Oulun kaupungin järjestämä Kuntavaalikiertue starttasi torstai-iltana Oulunsalossa, jonka vaalipaneelissa puitiin muun muassa liikenneasioita.
Oulun kaupunki pohjustaa huhtikuun kunta- ja aluevaaleja kuntavaalikiertueella, jossa pohditaan paikallisia ja ajankohtaisia vaaliteemoja viidessä eri yleisötilaisuudessa eri puolilla kaupunkia. Kiertue aloitettiin torstai-iltana Oulunsalossa, jossa paikalliseksi teemaksi oli nostettu parhaillaan rakennettava Hailuodon kiinteä yhteys.
Aiheesta alusti Oulun kaupungininsinööri Eelis Rankka, joka totesi, että Oulun kaupungilla ei ole varsinaista roolia kiinteän yhteyden rakentamisessa, vaan se on valtion Väyläviraston johtama allianssihanke. Kiinteä yhteys kuitenkin lisää liikennettä Oulunsalossa sekä rakennusaikana että oletettavasti valmistumisen jälkeenkin, mikä on aiheuttanut huolta etenkin lasten liikenneturvallisuudesta Hailuodontien varressa asuville.
Rankan mukaan kaupunki on pyrkinyt vaikuttamaan asiassa Ely-keskuksen ja eduskunnan suuntaan, ja Salonpään koulun kohdalle onkin luvassa kovasti toivottu alikulkuyhteys Hailuodontien ali.
”Paikallisten asukkaiden aktiivisuus on näkynyt ja edunvalvonta on onnistunut. Salonpään koulun alikulkukäytävä, jota on turvallisuusperusteisesti haettu, on saanut valtion rahoituksen, ja sitä suunnitellaan parhaillaan. Valtio toteuttaa hankkeen todennäköisesti vuonna 2027”, Rankka kertoi.

Kaupungininsinööri Eelis Rankka arvioi, että kiinteä yhteys lisää Hailuodon-liikennettä, mutta ei aivan valtavasti.
Tilaisuudessa oltiin tyytyväisiä alikulkukäytävän toteutumiseen, vaikka aikataulua pidettiinkin melko hitaana.
”Tällä hetkellä valtion rahoitustaso on sen verran niukka, että tällaiset hankkeet eivät valitettavasti toteudu yhtä ripeästi kuin kaupunki toivoisi”, Rankka sanoi ja arvioi, että kiinteä yhteys lisää kaikkinensa liikennettä Hailuotoon, mutta kasvu on maltillisissa rajoissa ja kesään painottuvaa.
Kiire lautalle loppuu
Paneelissa istunut kokoomuksen ehdokas Teija Ruokamo, joka asuu Oulunsalon Niemenrannassa, totesi työmaaliikenteen sujuneen yllättävänkin hyvin ennakoituun nähden.
”Toki siellä vieläkin näkee sitä, että ehkä kaikki lapset eivätkä kaikki autoilijatkaan tunne hyvin liikennesääntöjä. Lapset saattavat tulla auton eteen yli niistäkin paikoista, jotka eivät ole suojateitä, ja kun järkyttävän iso rekka kivikuormassa lähtee jarruttamaan, se ei olekaan niin yksinkertainen asia”, Ruokamo sanoi ja toivoi, että kotona ja kouluissa valistetaan lapsia asiasta.
Perussuomalaisten ehdokas Urho Haho arvioi, että valmistuessaan kiinteä yhteys parantaa liikenneturvallisuutta Hailuodontiellä.
”Ihmisillä loppuu se kiire ajaa tuhatta ja sataa lautalle. Olen niin monta kertaa nähnyt sen, että lautalle ajetaan viime tingassa sataakuuttakymppiä se viimeinen osuus”, Haho sanoi.
Vihreiden ehdokas Marjo Tapaninen arvioi, että tienvarren liikenneturvallisuutta voidaan lisätä myös kokoojakatujen avulla liittymien määrää vähentämällä.
Hän ja kristillisdemokraattien ehdokas Minna Helanen myönsivät jäävänsä kaipaamaan hieman myös lauttamatkojen elämyksellisyyttä.
”Hailuoto on myös sellainen paikka, jota pitää varjella”, Helanen muistutti saaren luontoarvoista, vaikka totesi, että kiinteä yhteys parantaa huomattavasti hailuotolaisten työssäkäyntimahdollisuuksia.
Kaavoitusta toivottiin
Oulunsalolainen keskustan ehdokas, kaupunginvaltuutettu Suvi Helanen sanoi, että Hailuodon kiinteä yhteys on koko Oulun talousalueelle merkittävä asia ja matkailuvaltti, etenkin kesäaikaan.
”Oulun kaupunki toivottavasti pystyy hyötymään siitä, että Oulunsalon kautta matkailu lisääntyy. Jo rakentamisaika on tuonut oulunsalolaisiinkin lounaspaikkoihin ja huoltoasemille selvästi isompia tuloja”, Helanen sanoi. Myös kokoomuksen Ruokamo sanoi, että Hailuodon kävijät näkyvät selvästi kesäisin Niemenrannan kaupassa.

Keskustan valtuutettu Suvi Helanen (2. vas.) kiitteli, että Salonpään alikulkuyhteyttä on saatu edistettyä hyvällä yhteistyöllä asukkaiden, Ely-keskuksen ja kaupungin kanssa.
Sdp:n ehdokas Anne Snellman esitti, että kaupungin kannattaisi hyödyntää lisääntyvä liikenne myös tienvarren kaavoituksen avulla.
”Siinähän on vielä aukkokohtia, minne voisi houkutella lisää ihmisiä”, Snellman sanoi. Ruokamo toivoi, että kaavoituksella tuotaisiin Oulunsaloon myös majoitustoimintaa ja muita palveluita.
Hailuodon kiinteä yhteys ei tuntunut herättävän juurikaan negatiivisia tuntemuksia Oulunsalon puolella. Eniten kritiikkiä sai se, ettei pengertielle ja silloille tule erillistä pyörätietä. Tieosuuden kokonaisleveys on noin yhdeksän metriä, jossa on normaalia leveämmät, 1,25 metrin levyiset pientareet molemmin puolin pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Aktiivisuutta tarvitaan
Muina aiheina esille nousivat muun muassa joukkoliikenneyhteydet. Mielipiteet niiden tasosta vaihtelivat, mutta yhteinen näkemys oli, että paremmatkin yhteydet voisivat olla. Vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu Mikko Viitanen kannusti oulunsalolaisia olemaan aktiivisia, jotta esimerkiksi Kaakkurin palveluihin ja Oysiin saataisiin toimivat bussiyhteydet esimerkiksi rengaslinjana Oulunsalosta.
Myös paikalla ollut kaupunginjohtaja Ari Alatossava muistutti, että moni asia on kiinni asukkaiden omasta aktiivisuudesta.
”Joukkoliikenne tarvitsee nimensä mukaisesti joukkoja. Käyttäkää hyvät ihmiset sitä joukkoliikennettä, se on paras tapa sen säilyttämiseen ja edistämiseen, varsinkin nyt kun on saatu tasataksa käyttöön. Se ei ole kallista”, Alatossava sanoi ja totesi, että joukkoliikenteen ongelma Oulussa on tällä hetkellä se, että käyttäjämäärä nousee loivasti, mutta kustannukset paljon jyrkemmällä kulmalla.
Oulunsalon kuntavaalikiertuetilaisuuden ainoat väliaplodit sai yleisön joukossa istunut kaupunginvaltuutettu Lyly Rajala (kok.), joka painotti, että oulunsalolaisten kannattaa ehdottomasti äänestää paikallisia ehdokkaita eikä hänen kaltaisiaan keskustassa asuvia ehdokkaita.
Kaupungin järjestämät vaalitapahtumat jatkuvat lauantaina 15. maaliskuuta vaalimarkkinoilla kaupungintalolla. Seuraava kuntavaalikiertueen tapahtuma on torstaina 20. maaliskuuta Oulu10:ssä.
Kuntavaalikiertue ja Vaalimarkkinat
To 20.3. kello 17.30–19.00 Keskusta (Oulu10-virastotalo, 2 krs. juhlasali)
- Teemana keskustavisio, kaavoitusjohtaja Kari Nykänen alustaa.
Ke 26.3. kello 17.30–19.00 Linnanmaa (Oulun yliopiston luentosali L2, sisälle ovesta 2T ja oikealle)
- Teemana Oulun kärkihankkeet ja alueen kehitys sekä aluehankkeet. Hankejohtaja Karri Oikarinen ja kaupunkiympäristöjohtaja Marko Kilpeläinen alustavat.
To 27.3. kello 17.30–19.00 Haukipudas, Haukiputaan lukio (auditorio)
- Teemana väestö, koulut ja kouluverkko. Sivistys- ja kulttuurijohtaja Mika Penttilä alustaa.
Ma 31.3. klo 17.30–19.00 Ylikiiminki, Ylikiimingin yhteisötila
- Teemana työllisyys ja elinvoima sekä tuulivoima. BusinessOulun johtaja Juha Ala-Mursula ja yleiskaavasuunnittelija Matti Konttinen alustavat.
Kuntavaalikiertueen tilaisuudet ovat läsnäolotilaisuuksia, joissa on osallistujille kahvitarjoilu 30 minuuttia ennen tilaisuuksien alkua.
Vaalimarkkinat 15.3. kaupungintalolla
12.30 Kahvitarjoilu esiintyjille ja yleisölle
13.00 Ajankohtaiskatsaukset Oulun kaupungista
14.00 Paneelikeskustelu 1
14.45 Yleisökysymykset panelisteille
15.00 Paneelikeskustelu 2
15.45 Yleisökysymykset panelisteille
16.00 Tilaisuus päättyy
Ennakkoilmoittautuminen Vaalimarkkinoille on päättynyt, mutta tapahtumaa voi seurata livelähetyksenä verkossa 15.3. kello 13–16 kaupungin nettisivuilla osoitteessa www.ouka.fi/live tai Yle Areenassa.