Kuin kaksi marjaa: Oulun Matkailun ja Oulun liikekeskuksen tuoreet vetäjät innostuvat uuden äärellä
YT Kivisaari ja Leena Vuotovesi kehittävät mielellään uutta. Västämättä työssä tulee myös onnistumisia, kuten Rantakadun pihakatukokeilu. Sen ansiosta esimerkiksi ravintola Hugon terassia saatiin kasvatettua - joka näkyi myös terassin kasvaneena myyntinä kesäkuukausina. Kuvat: Anne Laurila
Oulun veto- ja pitovoiman keskeisten kehittäjien, Oulun Matkailu Oy:n ja Oulun liikekeskuksen, vetäjät vaihtuivat vastikään. Oulun liikekeskuksen toiminnanjohtajaksi astui viime keväänä Leena Vuotovesi Iin Micropoliksen johdosta ja Visit Oulun uudeksi toimitusjohtajaksi vaihtui loppukesällä Yrjötapio “YT” Kivisaari, joka siirtyi Ouluun Visit Levin toimitusjohtajan pestistä.
Siinä missä Oulun Matkailulla on matkailija keskiössä, miettii Oulun liikekeskus asioita kaupunkilaisen näkökulmasta – molempien työsarkaa on siis kuluttaja ja hänen tarpeidensa ja toiveidensa ymmärtäminen. Organisaatioiden taustalla on laaja yrityskenttä ja paljon omistajia, mutta uusien työtehtävien haltuunotossa on molemmilla selkeä ja hyväksi havaittu resepti.
“Kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista ei voita mikään. Siinä syntyy se luottamus, mikä kantaa läpi monenlaisen toiminnan ja yhteistyön, kun rauhassa voi keskustella yrittäjän kanssa asiat läpi ja ymmärtää ne lähtökohdat, missä yrittäjä toimii”, Vuotovesi taustoittaa.
“Meidän molempien toiminnassa kaiken yhdistävä tekijä on se matkailija. Kun matkailija on tyytyväinen ja matkailuyritys ansaitsee, yhtälö on silloin toimiva. Me tehdään matkailijalle suunnattua markkinointia, jotta hän löytää tänne meidän yritysten palveluiden äärelle. Oulun Matkailun toimijaverkoston sisällä me ei voida liikaa kahvitella, vaan tohinan pitää olla enemmän siellä markkinoinnin ja asiakasrajapinnan päässä”, Kivisaari avaa omaa työsarkaansa.
Riittävästi haastetta
Kivisaari ja Vuotovesi tunnustavat olevansa ennemmin uuden kehittäjiä, kuin olemassa olevien toimintojen ylläpitäjiä. Molemmat tunnistavat kaupungista haasteita ja uusia kehittämisen kohteita, jotka tämän tästä nousevat myös julkiseen keskusteluun.
“Keskusta on kaupungin sielu ja tällä hetkellä sielu näyttää kyllä aika karulta. Tarvitaan monialaisia toimenpiteitä, että keskusta saadaan eläväksi”, Vuotovesi muotoilee.
Oulun kaupungin profiilia on molempien mielestä varaa nostaa, nimenomaan kiinteistöjen kerroskorkeuden osalta.
“Investoinnit tapahtuvat, kun niistä tulee liiketaloudellisesti kannattavia. Nykyisen keskusta-alueen kortteleiden kattavan kaavan ja kerroskorkeuden puitteissa tämä yhtälö ei toteudu. Kun kaava saadaan uudistettua, tilanne varmasti lähtee purkautumaan”, Vuotovesi jatkaa.
Näköpiirissä buustia
Vuotovedellä ja Kivisaarella on korkeat odotukset Oulun kulttuuripääkaupunkivuoteen. Vuosi 2026 ja matka sitä kohden näyttäytyy ainutkertaisen herkullisena hetkenä ja molemmilla on kiinnostava näköalapaikka olla tekemässä pääkaupunkivuodesta onnistunut.
“Kun Oulusta on tulossa kulttuuripääkaupunki, ollaan ison ja uuden mahdollistavan asian äärellä. Siinä muutoksessa haluaa kaikki olla mukana – niin minä kuin meidän toimijatkin. Pohjolan rengastie on upea tuote, joka on rakennettu seudullisena yhteistyönä. Samalla yhteistyöllä saadaan varmasti Oulu2026-vuodesta upea kokonaisuus”, Kivisaari näkee.
“Odotan innolla, millainen vaikutus kulttuuripääkaupunkivuodella on tyhjien tilojen haltuunottoon ja sitä kautta keskustan kehittymiseen. Meillä on paljon piilotilaa keskustassa, jota voisi ottaa käyttöön jollain uudella konseptilla, tapahtumalla tai palvelulla”, Vuotovesi pohtii.
Etenee kuin täi tervassa
Molemmat ovat odottavalla kannalla pitkään hauduteltujen investointipäätösten suhteen, joilla olisi merkittävä vaikutus matkailun ja keskustan kehittymisen näkökulmasta. Erityisesti Luupin tilojen ja asemanseutua koskevien päätösten osalta toivottaisiin jo ratkaisua.
“Juuri nyt on oikea momentum päätöksille, että kaupunki, myös asemanseutu, on tikissä kulttuuripääkaupunkivuonna. Asemanseutu kiinnostaisi varmasti myös hotellitoimijoita, jolloin kaupungin majoituskapasiteettia saataisiin kasvatettua”, Kivisaari huomauttaa.
“Myös minä peräänkuulutan rohkeutta tehdä päätöksiä! Ilman päätöksiä mikään asia ei etene eikä kehity, ei keskusta eikä matkailu. Isot investoinnit pitää käynnistää nyt”, Vuotovesi lähettää terveisensä valtuuston ja lautakuntien päättäjille.
Kaupungin helmet
Kummankaan ei tarvitse kauaa miettiä, mikä on Oulun kaupungin alueella se parhain kohta.
“Kyllä tämä kevyen liikenteen reitistö on huikea, ei tällaista ole missään. Pyöräillen, sähköpotkulaudalla tai ihan kävellen on urbaani luontoympäristö saavutettavissa ihan keskustan vieressä. Globaalisti matkailussa nouseva trendi on juuri luonto ja siihen meillä on tarjolla sellaisia kohteita, joita ei löydy mistään”, Kivisaari toteaa.
“Minulla oli aiemmin syksyllä vieraita Jyväskylästä ja kiersimme keskustan, Pikisaaren ja Ainolan puiston sähköpotkulaudoilla. Vieraat olivat aivan hämmästyneitä, kuinka upealta Oulu näyttää – kyllä suisto on meidän keskustan yksi keskeinen jalokivi”, Vuotovesi vahvistaa.
“Oulu on poikkeuksellinen myös siinä mielessä, että meillä on kolme sykkivää keskusta: Rotuaari, tori ja Nallikari. Nämä ovat matkailijoiden viihtymiskeitaat ja kaupunkilaisten olohuoneet, jotka ammentavat toistensa asiakasvirroista, mutta kohteet eivät ainakaan vielä ole ympärivuotisesti vetovoimaisia. Marraskuussa sen yleensä näkee: ihmiset ovat kodeissaan ja ainoastaan tapahtumat ja kulttuuri saa heidät liikkeelle, kuten Lumo-festivaali osoitti”, Kivisaari huomauttaa.
Muutosta ilmassa
Molemmat näkevät vahvuutenaan kyvyn ravistella olemassa olevia rakenteita ja saada aikaan muutosta. Mistä sitten olisi syytä aloittaa?
“Matkailumarkkinointi, matkailun kehittäminen, matkailuneuvonta, kaupunkimarkkinointi ja kaupunkiviestintä asuvat monessa eri osoitteessa ja vastuut ovat hajallaan. Näkisin, että tarvitaan pientä räjäytystä ja toimintojen uudelleen organisointia, että kokonaisuus saadaan toimivaksi, tehokkaaksi ja resurssiviisaaksi. Tällä tavalla emme voi jatkaa”, Kivisaari toteaa.
Pieniä, mutta näkyviä askeleita toimintojen yhtenäistämistä kohden on jo ilmassa, sillä Visit Oulu -sivusto ja sosiaalisen median kanavat on ottamassa käyttöönsä Oulun kaupungin uudistetun logon, joten jatkossa matkailumarkkinointi ja kaupunki ovat saman ilmeen ja brändin mukaiset. Matkailumarkkinoinnissa hyödynnetään myös Asteen verran -ajattelua. Pohjolan rengastie -sivusto taas tekee näkyväksi koko seudullisen palvelutarjonnan.
Myös Vuotovesi on ehtinyt laittaa tuulemaan. Kauppahallin 120-vuotisjuhlat, Tiernatori tai Lumo-festivaalin teos Valon pilarit Rotuaarin uuteen osaan ilahduttivat kaupunkilaisia ja paljon uutta on luvassa myös Pekurin kortteliin tulevan kevään aikana. Rantakadun pihakatukokeilu oli niin onnistunut, että ravintolat saavat jatkaa laajennettujen terassiensa kanssa ainakin vuoden 2023 loppuun saakka.
Vertaistukea ja vauhtia
Kohdatessaan toisensa Kivisaari ja Vuotovesi löysivät toisistaan hengenheimolaisuutta ja siinä määrin yhteensopivia ajatuksia, että kaksikolta on lupa odottaa idearikkaita uusia avauksia.
“Meillä kahdella on mahdollisuus viedä maaliin upeita asioita ja kyllä minulla on luotto, että me muuten laitetaan tuulemaan! YT on niin saman henkinen ihminen ja rohkea heittäytyjä, joten varmasti tehdään tiivistä yhteistyötä toisiamme sparraten ja kannustaen”, Vuotovesi kiittelee.
“Näissä töissä on helppo saada ja ottaa turpiin, työkenttämme herättää niin paljon tunteita ja siitä on niin paljon mielipiteitä. Meillä molemmilla on kuitenkin hyvin selkeästi sama motivaatio tehdä työtämme, haluamme edistää ihmisten hyvinvointia ja teemme työtä asukkaiden ja täällä vierailevien ihmisten iloksi”, Kivisaari vahvistaa.
Kun kaksikkoa kuuntelee, vahvistuu ajatus, että molemmat ovat alueen matkailun ja keskustan kehittämisen kaipaamat muutosvoimat. Vuotovesi ja Kivisaari voivat saada tehtävissään aikaan paljon yhteistä hyvää, josta tähän mennessä on saatu vasta pienet maistiaiset.
Juttu julkaistu ensimmäisen kerran Mun Oulussa 5.12.2021.