Korona-aika on matkailulle tuotekehitysaikaa – Oulu satsaa koulutusmatkailuun
Valveen elokuvakoulun työpajassa on ollut kansainvälisiä ryhmiä ennen koronaa. Nyt toiveissa on leirikouluryhmien elpyminen. Kuva: Harri Tarvainen
Pitkäjänteinen työ Oulun kansainvälisessä markkinoinnissa vetovoimaisena koulutus- ja asiantuntijavierailukohteena on tuottanut tulosta. Vuonna 2019 Oulun leirikouluvierailijat näkyivät jo majoitustilastoissa erityisesti aasialaisten majoittujien reiluna kasvuna, Kiinasta kasvu oli lähes 30 prosenttia ja Japanista yli 40 prosenttia.
Online-ohjelmia ja hybridituotteita
Sivistys- ja kulttuuripalveluiden tuotteistamat matkailupaketit ovat olleet erityisesti kiinalaisten ja japanilaisten keskuudessa suosittuja, mutta Oulu kiinnostaa myös Keski-Euroopassa. Koulutusviennin kehittämisestä Oulun kaupungissa vastaava suunnittelija Eija Ruohomäki näkee kiinnostuksen koulutusmatkailua kohtaan virkistyvän.
“Ennen koronaa 2019 meillä oli karkeasti arvioiden joka kolmas päivä maksava ryhmä jossain sivistys- ja kulttuuripalveluiden kohteista. Viimeiset kaksi vuotta vierailijoita ei ole tietysti ollut, mutta toiminta ei ole tyssännyt matkustusrajoitusten vuoksi. Olemme kehittäneet online-ohjelmia, jotka ovat osoittautuneet ihan toimiviksi. Jatkossa voisikin olla hybridituotteita, osa ohjelmasta olisi fyysisesti täällä Oulussa ja osa sitten verkossa”, Ruohomäki pohtii.
Koulutusmatkailun tuotekehityksessä Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut toimii asiantuntijana. Koko matkapaketin tuotteistuksen, myynnin ja markkinoinnin hoitavat paikalliset matkailualan yritykset tai matkatoimistot.
Näyteikkuna oululaiseen osaamiseen
Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden koko laaja kirjo on edustettuna koulutusmatkailussa varhaiskasvatuksesta perusopetukseen. Myös Luuppi, Valveen elokuvakoulu, kirjasto, Oulu-opisto ja BusinessOulu ovat mukana ohjelmatarjonnassa.
Matkailutuotteiden kehittäminen ja ryhmien vastaanottaminen on toimijoille vapaaehtoista. Esimerkiksi osa kouluista on mukana useammalla ohjelmapaketilla, osa vain yhdellä.
“Kouluilla ja päiväkodeilla on tietysti normaalistikin monipuolisesti kansainvälistä toimintaa, mutta koulutusmatkailu tuo kokonaisuuteen oman lisänsä. Ohjelmien kautta koulut ja päiväkodit saavat esitellä omaa osaamistaan ja vierailut tietysti tukevat osaamisen vaihtoa ja kielitaitoa”, Ruohomäki kertoo.
”Voisi myös todeta, että koulutusmatkailun kautta koulut, varhaiskasvatus ja kulttuuripalvelut tekevät oman osansa Oulun kaupungin imagomarkkinoinnissa, onhan toiminta sellainen konkreettinen näyteikkuna meidän osaamiseemme.”
Tuotekehityksen myötä ohjelmien hinnoittelu, juridiset seikat ja itse prosessin sujuvuus on mietitty valmiiksi, joten asiakasryhmien on vaivatonta varata ohjelmia vierailujensa ajaksi. Valmiit paketit ovat osoittautuneet toimiviksi, sillä ennen koronaa koulutusmatkailuun ehti syntyä jo vakituisia asiakkuuksiakin.
Pehmeät arvot matkailutrendinä
Oulu näyttäytyy koulutusmatkailun näkökulmasta monipuolisena kohteena, sillä ohjelmat eivät ole vain Oulun kaupungin varassa, vaan kokonaisuutta on rakennettu yhteistyössä Oulun yliopiston, OAMKin, OSAOn, Luovin sekä useiden oululaisten matkailualan, kestävän kehityksen ja teknologia-alan yritysten kanssa. Monipuolisen tarjonnan markkinoinnista vastaa Visit Oulu ja tietysti alueen yritykset itsekin.
Matkailuala valmistautuu jo paluuseen normaaliin arkeen ja toimenpiteitä leirikoulujen ja koulutusmatkailun uudelleen käynnistymisestä valmistellaan. Mun Oulu kirjoitti aikaisemmin esimerkiksi oululaisen Saaga Travelin järjestämästä tutustumismatkasta kansainvälisille matkanjärjestäjille. Osa matkanjärjestäjistä valikoitui mukaan, koska yritysten tuoterepertuaariin kuuluu myös koulutusmatkoja.
“Kehitimme teemamatkan suomalaiseen onnellisuuteen perustuen ja nyt pääsimme esittelemään uutta tuotetta myös asiakkaillemme. Suomalainen tasa-arvoinen koulutus on perusta onnellisuudelle, joten on luontevaa, että samalla esittelemme myös Oulun tarjontaa koulutusmatkailun saralla. Osa ryhmästämme vieraili tällä kertaa Hiukkavaaran koululla”, myyntipäällikkö Johanna Salmela Saaga Travelilta kertoo.
Lasten ja nuorten hyvinvointi kiinnostaa
Hyvinvoinnin ja pehmeämpien arvojen esiinmarssin tunnistaa myös Eija Ruohomäki.
“Koulutusmatkailuun kehittämämme tuotteet ovat aikaisemminkin olleet teemoitettuja vaikkapa luontoon ja kestävään kehitykseen liittyen, mutta nyt korostuu lasten ja nuorten hyvinvointi entistä enemmän.”
”Esimerkiksi meillä vierailevia opettajaryhmiä kiinnostaa toimintakulttuurimme, ei vain pedagogiikka. Miten meillä tehdään asioita, että koulumaailmassa menestytään ilman paineita? Oulun erityisyys on työ lasten hyvinvoinnin eteen ja sitä haluamme myös meidän vierailijoillemme näyttää”, Ruohomäki kehaisee.
Syksyn aikana Oulun koulumaailmaa päästään jälleen esittelemään kansainvälisille opettajaryhmille ja talvelle työn alla on jo useampi delegaatio. Koulutus- ja asiantuntijavierailumatkat Ouluun näyttävät pikkuhiljaa elpymisen merkkejä.