Kaupunginjohtaja Laajala iloitsee Poikkimaantien budjetoinnista: ”Tämä on erittäin tärkeä päätös”
Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala arvioi Stora Enson investoinnin tuovan Ouluun 150–200 uutta työpaikkaa. Kuva: Sanna Krook
Hallituksen budjetoima rahoitus on ehdollinen sikäli, että se edellyttää Stora Enson toteuttavan kaavailemansa mittavan tehdasinvestointipäätöksen Oulussa.
Stora Enson suunnitelmissa on tehdä Oulun-tehtaista uusi niin sanottu megaintegraatti, jossa valmistettaisiin erilaisia kartonkilaatuja 1,2 miljoonaa tonnia vuodessa. Se tarkoittaisi liikennemäärien huomattavaa lisääntymistä tehdasalueella. Yksi käytöstä poistettu paperikone on jo muutettu kartonkikoneeksi.
Budjettiriihen päätöksen mukaan valtion ensi vuoden talousarvioehdotuksessa Poikkimaantien hankkeelle esitetään 30 miljoonan euron rahoitusta.
Stora Enson investointi on lähes miljardin ja se toisi Ouluun 150–200 uutta työpaikkaa.
”Tämä on erittäin tärkeä päätös. Poikkimaantie on merkittävä koko Pohjois-Suomelle, sillä tien leventäminen ja rakentaminen mahdollistaa Stora Enson Oritkariin suunnitteleman investoinnin, jossa toinenkin käytöstä poistettu paperikone muutettaisiin kartonkikoneeksi. Stora Enson investointi on lähes miljardin ja se toisi Ouluun 150–200 uutta työpaikkaa”, kertoo Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala.
Valtion rahoituksen lisäksi Oulun kaupungin, Oulun Satama Oy:n sekä liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n osuus rahoituksesta on noin 12 miljoonaa euroa.
Poikkimaantie-hanketta on viety Pohjois-Suomessa eteenpäin yksissä tuumin. Stora Enson lisäksi vaalipiirin kansanedustajat ovat olleet tärkeässä roolissa, ja Oulun luottamushenkilöt ovat hyödyntäneet omia yhteyksiään valtakunnan päättäjiin. Vaikuttamisessa on tehty yhteistyötä laajalla rintamalla muun muassa kaupungin, maakuntaliiton, Pohjois-Pohjanmaan yrittäjien ja Oulun kauppakamarin kanssa.
Poikkimaantie on Oulun Sataman pääyhteys ja Stora Enson tehtaan puukuljetusten pääreitti. Stora Enso ohjaa kaiken raskaan liikenteen tien kautta satamaterminaaliin ja tehtaalle, jotta liikenteestä ei aiheutuisi haittaa kaupungin muulle liikenteelle.
Poikkimaantie takaa myös tehtaan tuotannon sujuvuuden, joten tien rakentaminen on aloitettava vuonna 2023 ja sen tulee olla valmis ennen Stora Enson investoinnin käynnistymistä. Uuden investoinnin toteutuessa raide- ja maantieliikenteen liikennemäärät kaksinkertaistuvat.