Katujen kunnossapito jatkuvassa valmiudessa – liikkeelle lähdetään aamuvarhain
Viime talvena riitti erityisen paljon lumitöitä ja auraamista niin kaduilla, pihoilla kuin isommillakin teillä. Kuva: arkisto/Sanna Krook
Jo lokakuun alkupuolella kaikki alkaa olla lähtövalmiina ensimmäisiin talvikeleihin.
”Aurausesitykset on tehty. On määritelty, mitä uutta aurattavaa on tullut, mitä portaita suljetaan talvikunnossapidolta, suolat ja hiekat on täytetty varastoon ja kalusto on huollettu”, työpäällikkö Timo Oksa Oulun Infralta luettelee.
Ennen talvea puhdistetaan väylät
Auraussuunnitelma valmistellaan virkamiestyönä, ja päätöksen siitä tekee yhdyskuntalautakunta. Oulun katujen kunnossapito on jaettu Oulun Infran oman työn sekä ulkopuolelta ostettujen alueurakoitsijoiden kesken. Keskusta sekä sen lähialueet hoidetaan omana työnä, ja muut alueet hoitavat yksityiset tahot. Tämän lisäksi pääpyöräteiden kunnossapito on erikseen kilpailutettu urakka.
”Urakoitsijan tulee huolehtia jo ennen talvea perusasiat kuntoon. Väylät pitää tarkistaa sekä harjata puhtaaksi lehdistä ja muista roskista. Myös aurausviitat tulee asentaa. Tämän lisäksi täytyy huomioida, mihin aurattava lumi siirretään ja selvittää talvityötä haittaavat esteet omalla alueella”, ulkoisista urakoista vastaava työpäällikkö Veli-Matti Härkönen kuvailee urakoitsijan vastuita.
Lumet aurataan luokitusjärjestyksessä
Kun lunta tulee tai liukkaus iskee, kunnossapitotyöt käynnistyvät ennalta määritellyssä järjestyksessä.
”Tiet on jaettu kunnossapitoluokkiin, joista kiireellisimmän luokan kadut on aurattu aamuisin kello seitsemään mennessä. Isommilta väyliltä edetään auraustöissä niin, että viimeisinä aurataan asuinkadut. Jos lunta tulee runsaasti tai olosuhteet ovat muuten poikkeukselliset, emme välttämättä pääse ihan tavoiteaikatauluun”, kunnossapitopäällikkö Risto Mattila Infralta kertoo.
Kelejä ennakoidaan sääennusteesta
Viime talvi oli erittäin runsasluminen, kun taas sitä edellisenä taisteltiin liukkauden kanssa. Kunnossapidossa tulee kuitenkin olla varautunut ihan kaikkeen, ja varsinaisesti tulevia kelejä voidaan ennakoida vain muutaman päivän varoitusajalla. Varastoissa täytyy riittää hiekkaa, kaluston olla valmiina ja henkilökunnan päivystää jatkuvasti.
Timo Oksan mukaan on tyypillistä, että jo lokakuussa käy lunta maassa aurattava määrä, mutta sen jälkeen saattaa olla pidempikin tauko ennen varsinaisia talvikelejä.
”Talvi tulee nykyään vähän myöhemmin kuin ennen vanhaan”, Oksa pohtii.
Lumenauraus herättää joka talvi keskustelua. Jos aiheesta haluaa jättää palautetta, kaupungin palautejärjestelmä on paras kanava. Sitä kautta palaute menee sekä suoraan alueen urakoitsijalle että Oulun Infran tietoon. Jos taas alueella on akuutti tilanne, jossa apua tarvitaan, päivystysnumero löytyy Karttatien kautta kyseisen kadun kohdalta.
Oman asuinympäristönsä katujen kunnossapitoluokat voi tarkistaa Karttatie-palvelusta.
Palautejärjestelmään pääsee tämän linkin kautta.
Juttu julkaistu ensimmäisen kerran Mun Oulussa 19.10.2021.