Kärsivällisyys palkitaan: Poikkimaantien remontin pääosuus alkaa olla valmis

Puolitoista vuotta kestänyt Poikkimaantien remontti on suurimmalta osaltaan valmis. Kuva: Sami Moilanen / Väylävirasto

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Mun Oulu

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Väyläviraston monivuotinen suururakka, Poikkimaantien parannus, on valmistumassa ensimmäisen ja mittavimman vaiheen osalta marraskuun lopulla, kun Kainuuntien ja Terminaalintien välinen osuus on valmis. Rakentaminen jatkuu vielä Terminaalitien ja Oulun sataman välisellä osuudella, joka valmistuu vuonna 2026.

Autoilijoiden ja muidenkin liikkujien kärsivällisyyttä puolentoista vuoden ajan koetellut Poikkimaantien remontti on pian ohi vilkkaimmin liikennöidyillä osuuksilla.

Poikkimaantien parantaminen Kainuuntien ja Terminaalitien välillä alkoi keväällä 2023. Tie on levennetty nelikaistaiseksi Äimäraution ja Kiilakiventien liittymän välillä, ja samalla on parannettu liittymiä, rakennettu meluesteitä asuinalueiden kohdilla sekä uusittu valaistusta ja liikennevaloja. Hankkeen aikana on rakennettu, uusittu tai parannettu yhteensä 15 siltaa.

Loppukesän ja syksyn aikana uusia tieosuuksia on avattu vaiheittain liikenteelle. Marraskuun puolivälissä asennetaan vielä viimeiset liikennevalot Mäntylän risteykseen ja Limingantien rampille. Loppuvuoden ja kesän 2025 aikana tehdään viimeisiä istutuksia ja viimeistelyjä, jotka eivät Väyläviraston mukaan enää juurikaan vaikuta alueella liikkumiseen.

”Poikkimaantien vilkkaan liikenteen takia olemme rakentaneet vaiheittain. Nyt kaikki tienkäyttäjät pääsevät nauttimaan valmiista ja parannetusta liikenneympäristöstä”, toteaa projektipäällikkö Jukka Päkkilä Väyläviraston tiedotteessa.

Hankkeessa on työskennellyt lähes 800 eri tekniikka-alojen ammattilaista. Urakoitsijana toimineen Kreaten väylärakentamisen yksikönjohtajan Juha Schönbergin mukaan työskentely rajallisessa tilassa vilkkaan liikenteen keskellä on tuonut lisähaasteita.

”Myös uuden sillan rakentaminen ratapihan yli ja vanhan korjaus ovat olleet vaativia vaiheita, koska junaliikenne on kulkenut koko ajan sillan alla. Lisäksi ratapihalla on ollut muita urakoita samaan aikaan käynnissä. Onnistuimme kuitenkin vaiheistuksessa sekä työnaikaisten rakenteiden suunnittelussa ja toteutuksessa niin, että tie saadaan pian kokonaan auki liikenteelle”, Schönberg kertoo.

Työt jatkuvat sataman suuntaan

Nyt valmistuva tieosuus on liikenteellisesti ja laajuudeltaan hankkeen merkittävin osuus. Koko Poikkimaantien parannushanke jatkuu tulevina vuosina Oulun sataman puoleisella osuudella, jossa on käynnissä painopenkereiden rakentaminen. Louhepenkereiden tarkoituksena on nopeuttaa pohjamaan painumista kuormituksen alla ja estää painumia valmiissa tiessä.

Tämän osuuden varsinaiset väylärakenteet rakennetaan vuosien 2025 ja 2026 aikana.

Karttakuva työmaa-alueesta

Koko Poikkimaantien perusparannushankkeen kustannusarvio on noin 40 miljoonaa euroa, josta Oulun kaupungin ja Oulun sataman osuus on yhteensä noin 10 miljoonaa euroa.

Sataman kehittyminen ja Kaukovainion asuinalueen tiivistyminen sekä Stora Enson investoinnit kartonkikoneisiin lisäävät raskaan liikenteen kuljetuksia Poikkimaantiellä. Liikennettä lisää osaltaan myös kasvava Hiukkavaaran asuinalue palveluineen. Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta, edistää maankäytön kehitystä sekä vähentää liikenteen melun haittoja asukkaille.