Kapula kielessä kaihertaa kaupunkilaista, koulujen suunnitteluun halutaan osallistua
Oululaiset odottavat kaupungilta avoimuutta ja palvelujen esteettömyyttä. Kuva: Sanna Krook
Verkkokyselyssä kaupunki kysyi ensinnäkin viestinnän ymmärrettävyydestä. Asukkaiden mukaan vaikeinta on ymmärtää asiakirjoja kuten pöytäkirjoja, esityslistoja ja palveluiden ohjeita. Suurin ongelma on kapulakielisyys, joten ymmärrettävästi nykyistä selkeämpää kieltä toivottiin.
Päätökset ja asiointitiedot toivottiin löytyvän kaupungin verkkosivuilta selkeästi ilmaistuina, mutta myös sosiaalisesta mediasta ja sanomalehdistä.
Esteettömyyteen kaivattiin pieniä kohennuksia kuten liuskoja ja esteettömiä vessoja. Esteettömiä palveluja toivottiin bussireittien varrelle. Myös puhelinpalveluihin halutaan parannuksia.
Ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden kokemusta toivottiin hyödynnettävän laajasti, kun suunnitellaan tilojen esteettömyyttä. Verkkopalvelujen kehittämiseen odotetaan ikääntyneitä kokemusasiantuntijoiksi. Lisäksi vanhemmat haluavat osallistua koulujen ja terveyspalvelujen suunnitteluun.
Kysely liittyi avoimen hallinnon toimintasuunnitelman päivittämiseen. Vastauksia kyselyyn tuli 140 ja siihen vastattiin otakantaa.fi-palvelussa.
Kaupunki osallistuu valtiovarainministeriön valtakunnalliseen avoimen hallinnon työskentelyyn, jossa kehitetään muun muassa tekstien ymmärrettävyyttä, selkeyttä ja saavutettavuutta.
Oulun kaupungin vuorovaikutussuunnitelma sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma tähtäävät yhdenvertaisen osallisuuden edistämiseen. Yhdenvertaisuutta voidaan edistää esimerkiksi selkeällä kielellä, esteettömyydellä ja vuorovaikutuksella.
–