Joustava perusopetus on nuoren oma valinta – hakuajat luokkiin käynnistyvät alkukeväisin
Johanna Possakka löysi jopo-luokalta uutta motivaatiota ja työskentelyrauhan. Kuvat: Anne Peltola
Noin 10 oppilaan jopo-luokat on tarkoitettu kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisille. Oppilaat voivat hakea jopo-luokalle omasta aloitteestaan seitsemännen tai kahdeksannen luokan keväällä.
”Jopo-luokat on tarkoitettu nuorille, joiden tulevaisuuden suunnitelmat ovat epäselvät tai arjen hallinta vaatii vielä harjoittelua. Jopo-luokalta löytyy usein uudenlainen motivaatio koulunkäyntiin”, kertoo Pitkäkankaan koulun jopo-luokan opettaja Maria Kauppinen.
”Oppilaat hakevat jopo-luokille monista syistä. Usein sekä oppilas että hänen huoltajansa ovat huolissaan, kun numerot laskevat ja pitäisi löytyä jatko-opiskelupaikka”, toteaa Haukiputaan koulun jopo-luokkaa opettava Anna Korhonen.
Jopo-luokalle ei siirretä, vaan päästään
Oppilaat hakevat jopo-luokalle maaliskuussa hakulomakkeella. Ennen lopullista valintaa hakijat haastatellaan. Jopo-luokka ei ole erityisluokka, vaan yleisopetusta pienemmässä ryhmässä. Jopo-luokalla opiskelusta ei tule mainintaa päättötodistukseen.
”Oppilaat ovat hyvin hoksanneet, miksi jopo-luokasta voisi olla heille hyötyä. Koska jopo-luokan ryhmäkoko on pieni, emme pysty valitsemaan kaikkia halukkaita”, Korhonen jatkaa.
”Haastatteluissa panostamme hyvän ryhmän syntymiseen ja mietimme tarkkaan, kuka hyötyy opetuksesta”, Kauppinen täydentää.
Yksilöllistä opetusta oppilasta kuunnellen
Jokaisella koululla jopo-luokkien toiminta on räätälöityä.
Suurin osa tunneista ollaan oman luokan kanssa. Sekä Pitkäkankaalla että Haukiputaalla jopo-luokalla on oma luokkatila, jossa opiskellaan. Pitkäkankaalla valinnaisaineet ja taitoaineet ollaan yleisryhmien mukana. Haukiputaalla puolestaan fysiikka, kemia, käsityöt ja kuvataiteet ollaan aineenopettajien opetuksessa.
”Suunnittelemme jokaiselle jopo-luokan oppilaalle henkilökohtaisen lukujärjestyksen. Pääsääntöisesti lukuaineet opiskellaan omassa jopo-luokassa, mutta jos oppilas pärjää isommassa ryhmässä, tarjoamme siihen mahdollisuuden”, Kauppinen kertoo luokan arjesta.
Jopo-luokalla oppimista järjestetään myös luokan ulkopuolella.
”Teemme paljon retkiä lähiluontoon ja hyödynnämme erilaisia oppimisympäristöjä. Ennen korona-aikaa kävimme myös pidemmillä leirikoulureissuilla”, Korhonen kertoo.
Yleisryhmiin verrattuna jopo-luokkalaisilla on vuodessa useampi työssäoppimisjakso, joiden aikana on hyvä selvittää itseä kiinnostavat alat.
”Toisen asteen oppilaitokset, kuten Haukiputaan OSAOn yksikkö ovat meille tärkeitä kumppaneita. Olemme saaneet erittäin hyviä kokemuksia työssäoppimisviikoilta”, Korhonen kiittelee.
”Työssäoppimisjaksoilla oppilaat tekevät myös opetussuunnitelmaan sopivia tehtäviä esimerkiksi äidinkielen tai matematiikan tunneille”, hän toteaa.
Ihan paras luokka!
Jopo-luokan toiminnasta on saatu hyvää palautetta sekä nuorilta että aikuisilta.
”Huoltajat ovat sanoneet, että kivi on pudonnut sydämeltä, kun lapsi lähtee mielellään aamulla kouluun. Arjen hankalat tilanteet puhutaan luokassa läpi eikä Wilman kautta enää tarvitse laittaa huonoja kuulumisia kotiin”, Korhonen kertoo.
”Luokassa harjoittelemme säännöllisiä arkirutiineja ja keskustelemme paljon tavallisista asioista: nukkumisista, ruokailuista, ammattiin valmistavista opinnoista, itsenäisen elämän aloittamisesta”, Kauppinen jatkaa.
Yhdeksäsluokkalainen Johanna Possakka Pitkäkankaan koululta kiittelee jopo-luokan toimintaa.
”Hain jopo-luokalle, koska minun oli vaikea keskittyä isommassa ryhmässä. Jopolla on hyvä työrauha ja opin enemmän ja nopeammin”, Johanna kertoo kokemuksistaan.
”Olen oppinut keskustelemaan, ilmaisemaan itseäni paremmin ja rohkaistunut kysymään, jos jokin on epäselvää. Jopo-luokalta olen saanut ihan uutta motivaatiota ja tulevaisuuden suunnitelmatkin ovat selkiytyneet”, hän kiittelee.