Isokatu muuttuu nykyistä viihtyisämmäksi – peruskorjaus alkaa 2025
Havainnekuvassa peruskorjattu Isokatu on nykyistä vehreämpi. Isokatu muuttuu peruskorjausalueella asfalttipintaiseksi hidaskaduksi.
Oulun keskustan vilkkaimpiin pääliikenneväyliin kuuluva Isokatu on ollut pitkään peruskorjauksen tarpeessa. Nyt katu päästään saneeraamaan uuteen kukoistukseen, kun liikennejärjestelyt, esteettömyys ja kunnallistekniikka uusitaan. Katutilan viihtyisyys lisääntyy muun muassa kadun varteen istutettavilla puilla, jotka tuovat kaivattua vihreyttä harmaaseen katunäkymään.
Isokadun eteläisen osan peruskorjaus aloitetaan ensi vuonna, jos yhdyskuntalautakunta hyväksyy investointiohjelmaan esitettävän määrärahan. Yhdyskuntalautakunta hyväksyi Isokadun katu- ja ympäristösuunnitelmat kokouksessaan 15. lokakuuta 2024.
”Isokadun muutossuunnitelmat ovat herättäneet keskustelua. Löysimme vihdoin ratkaisun, jossa pysäköintiin, jalankulkuun, pyöräilyyn ja viihtyisyyteen liittyvät tavoitteet on huomioitu”, kertoo kaupungininsinööri Eelis Rankka.
Kaikki suunnittelualueeseen kuuluvat kadut peruskorjataan seinästä seinään -periaatteella. Alueeseen kuuluu Isokatu välillä Puistokatu–Saaristonkatu, Sepänkatu välillä Uusikatu–Isokatu, Albertinkatu välillä Isokatu–Kirkkokatu sekä Peltokadun, Limingankadun, Heinätorinkadun ja Nummikadun liittymiset Isokatuun.
Isokatu jatkossa hidaskatu
Hidaskadut ovat liikennejärjestelyiltään tai rakenteeltaan sellaisia katuja, joissa yli 30 km/t ajonopeuksien käyttö ei ole luontevaa. Suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota katutilan jäsentelyn parantamiseen ajoväylien, auto- ja pyöräpysäköinnin, pyöräilyn sekä kävelyn kesken. Esteettömyysratkaisut noudattavat erikoistason vaatimuksia välillä Saaristonkatu–Nummikatu.
Isokadulle tulee jatkossa asfalttipintainen ajorata. Ajoradan leveys kapenee nykyisestä noin yhdeksästä metristä 5,5 metriin. Katu säilyy kuitenkin kaksisuuntaisena ja kaksikaistaisena. Isokatu säilyy myös pyöräilyn pääreittinä välillä Kyösti Kallion puisto – Saaristonkatu. Jalkakäytävät merkitään liikennemerkein.
”Jalkakäytävät muutetaan pintarakenteeltaan kivetyiksi, jotta ne eroavat pyöräilyväylistä ulkomuodoltaan. Pyöräily osoitetaan ajoradalle”, kertoo Rankka.
Sepänkatu on yksisuuntainen moottoriajoneuvoliikenteelle ja kaksisuuntainen pyöräliikenteelle. Sepänkadulla autojen pysäköintipaikat sijoitetaan kadun etelä- ja pohjoisreunaan pitkittäispysäköintipaikkoina, ja katualueen reunaan tulee jalkakäytävät molemmille puolille ajorataa.
Albertinkatu välillä Isokatu–Kirkkokatu on yksisuuntainen ajoneuvoille länsi–itäsuunnassa. Albertinkadulla ajorataa kavennetaan kuuteen metriin, jolloin mahdollistetaan kadun eteläpuolella olevan korotetun väylän muuttaminen yhdistetyksi kävelyn ja pyöräilyn väyläksi.
Isokadulla ja sen sivukaduilla nykyiset kiinteistöjen velvoiteautopaikat säilyvät. Jakelu- ja huoltoliikenteen pysäköintipaikat on huomioitu suunnitelmassa. Isokadulle ja Sepänkadulle tulee kiveyspintaisia vino- ja pitkittäispysäköintipaikkoja. Osa paikoista on liikuntaesteisille.
Autojen pysäköintipaikkojen kokonaismäärä alueella laskee hiukan: 214 paikasta 180 paikkaan. Muutos johtuu pysäköintiruutujen mitoitusohjeen muutoksesta sekä hulevesien hallintaa tukevien alueiden ja katuvihreän lisäämisestä. Lisäksi alueelle tulee jakeluautoille tarkoitettuja kuorma-automitoituksella suunniteltuja pysäköintipaikkoja. Pyörien pysäköintipaikkojen määrää nousee 170 paikkaan.
Valaistus ja hulevesien hallinta paranevat
Kunnallistekniikka Isokadun alueella on vanhentunut, joten vesijohdot, jätevesiviemärit sekä kaukolämpö-, sähkö- ja tietoliikenneverkot saneerataan. Alueelle rakennetaan myös nykyaikainen hulevesiverkosto biosuodatusalueineen.
Hulevedet tulee lähtökohtaisesti käsitellä syntypaikalla, joten kadulta johtuvat vedet ohjataan biosuodatusalueisiin, joissa veden mukana kulkeutuvat epäpuhtaudet puhdistuvat ja näin ollen esimerkiksi mikromuovit eivät kulkeudu hulevesiverkostosta mereen.
”Nykyisin sadevedet menevät alueella osin jätevesiviemäriin, mikä on haitallista ympäristölle”, sanoo Rankka.
Kadun peruskorjauksen yhteydessä nykyiset katupuut pääosin poistetaan, lukuun ottamatta Technopoliksen edustalla olevia puita. Puuston säilyttäminen ei laajamittaisessa saneerauksessa ole mahdollista. Katupuiden uusimisen yhteydessä saadaan puustolle myös nykyaikaiset, laadukkaat kasvualustat sekä yhdenmukaisuus lajiston ja iän suhteen. Uudet puut istutetaan kadun ja jalkakäytävän väliin.
Uusi katuvalaistus toteutetaan LED-valaisimin. Valaistus himmennetään yöaikaan.
Peruskorjaus alkaa suunnitelman mukaan alkukesästä 2025. Peruskorjaus toteutetaan vaiheittain noin 2–3 korttelia vuodessa. Rakentaminen valmistuu arviolta aikaisintaan 2028. Vuosittainen rakentaminen painottuu touko-lokakuulle.