Imagokampanjalla vastataan kilpailuun osaajista ja yrityksistä
Oulun tämän vuoden imagokampanja koostuu Oulun suurlähettilään Ernest Lawsonin talk show -sarjasta. Kampanjasta tehdään parhaillaan vaikuttavuustutkimusta, joka valmistuu lokakuussa.
Oulun imagomarkkinointia tehdään oululaisten yritysten kanssa Oulun seudun markkinointiprojektissa. Siihen kaupunginhallitus myöntää vuosittain ehdollisen rahoituksen. Tälle vuodelle rahoitusta on saatu enintään 400 000 euroa.
”Ennen kuin tuo summa saadaan käyttöön, pitää markkinointikassaan saada rahoitusta kaupungin ulkopuolisilta tahoilta kuten yrityksiltä ja muilta mahdollisilta yhteistyökumppaneilta. Yksi euro yritykseltä, yksi euro kaupungin budjetista”, konkretisoi Oulun seudun markkinoinnin projektipäällikkö Hanna Mattila.
Näin rahoitetaan vuosittain noin 20 erilaista yhteistä markkinointitoimenpidettä.
Logonäkyvyys maksoi 2 000 euroa
Oulun seudun markkinoinnin toimenpiteissä on mukana vuosittain noin 40 – 50 ulkopuolista rahoittajaa.
Heinäkuussa alkaneeseen yhteismarkkinointikampanjaan yritys pääsi mukaan logolla. Se maksoi yritykselle 2 000 euroa. Mikäli yritys halusi näkyvyyttä sisällöilleen kuten työpaikkamainokselle, se maksoi 4 000 euroa.
Oulussa on onnistuttu perinteisesti yhteistyöllä
Imagokampanjalla pyritään lisäämään Oulun tunnettavuutta sekä Oulu-kuvan ajanmukaisuutta. Kampanja kohdennetaan erityisesti osaajiin, uusiin oululaisiin ja paluumuuttajiin.
”Oulu tunnetaan esimerkiksi langattomasta teknologiastaan maailmanlaajuisesti, koska täällä osataan tehdä yhteistyötä”, mainitsee Mattila. ”Sitä yhdessä tekemisen kykyä halutaan hyödyntää myös markkinoinnissa. Fakta joka tapauksessa on, että kilpailu yrityksistä ja osaajista on kiristynyt ja Oulu on mukana siinä kisassa kansainvälisestikin.”
Pitkäjänteisyys hyödyttää yritystä
COR Group Oy on ollut pitkään vuosisopimuskumppani Oulun seudun markkinoinnin kanssa.
CORin asumis- ja palvelutuotannon johtaja Ilari Kerola on mielissään erityisesti kampanjatyöskentelyn pitkäjänteisyydestä.
”Lähdimme mukaan sellaiseen yhteistyöhön, jolla on jotain vaikutusta ja vastinetta yritykselle. Olemme saaneet yritysbrändeillemme näkyvyyttä. Lisäksi suomalaiset ja kansainväliset toimittajat ovat käyneet tutustumassa yrityksiimme ja kirjoittaneet niistä. Kaupunki on näin auttanut meitä markkinointi- ja viestintämielessä.”
Kerola mainitsee tärkeiksi myös tietyt tapahtumat ja kampanjat. Sellainen oli esimerkiksi Helsingin ratikkakampanja ja Qstockin etkot, jotka yrityksille järjesti kaupunkimarkkinointi.
”Niitä pystyi hyödyntämään yritysmarkkinoinnissa”, Kerola mainitsee.