Hoitaja kurkistaa ikäihmisen arkeen ruudun kautta

Etäkotihoito on tarkoitettu asiakkaille, jotka eivät tarvitse fyysistä apua hoitajalta. Kuva: Sanna Krook.

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Annu Maarit Höttönen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Moni ikäihminen tarvitsee kaupungin kotihoidon palveluja kotiinsa mutta osalle avuksi riittää hoitajan tapaaminen etänä. Hoitaja auttaa etäyhteyden kautta arkisissa asioissa, kuten muistuttaa lääkkeenotosta ja ruokailusta. Etäyhteyden kautta seurataan myös muun muassa verensokerin mittausta ja insuliinipistoja. Yhteyden aikana vaihdetaan päivän kuulumiset.

Asiakas saa tabletin kotiinsa ja yhteys aukeaa, kun hoitaja soittaa.

”Asiakas tekee kaikki arjen askareet itse ja hoitaja ohjaa. Tämä on asiakkaan toimintakykyä paremmin ylläpitävää kotihoitoa, kun hoitaja ei tee asiakkaan puolesta asioita”, kuvailee hyvinvointipalvelujen kehittämiskoordinaattori Sirpa Saarela.

Asiakkaiden palaute positiivista

Sirpa Saarelan mukaan etäkotihoito on lähtenyt erittäin hyvin käyntiin ja asiakkailta saadun palautteen perusteella etähoito koetaan jopa miellyttävämpänä kotihoidon aloitusmuotona kuin perinteinen.

”Hoitaja tulee asiakkaan luokse kuvayhteyden kautta ja muistuttaa asiakasta hänen omaan arkeensa liittyvistä asioista. Asiakkaat kokevat tämän parempana kuin tilanteen, jossa vieras ihminen saapuu fyysisesti asiakkaan kotiin”, hän täsmentää.

Myös hoitaja Anne Terho on samaa mieltä. Hän kokee, että palvelu rauhoittaa asiakkaan kotielämää.

”Etäpalvelua käyttäessä ei ole joku koko ajan oven suussa kulkemassa ja voi olla, että neljästä kerrasta kolmella kerralla on eri hoitaja”.

Terho toimittaa etälaitteet asiakkaille ja ohjeistaa tabletin käytössä. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös testisoitto, jolla varmistetaan, että yhteys toimii. Terhon mukaan ensireaktio on ollut pääsääntöisesti myönteinen ja laitteita on ollut mukava viedä asiakkaille.

”He ovat hyvillään siitä, että ei tarvitse itse osata käyttää laitetta. Tärkeää on, että yhteys aukeaa hoitajan toimesta”, Terho kertoo.

Terhon mukaan myös asiakkaat, jotka ovat ensiksi olleet epäilevällä kannalla, ovat tykästyneet hoitajan kohtaamiseen videoyhteydellä.

Tavoitteena 3000 etähoitajavierailua kuukaudessa

Kaupungin etäkotihoitoa on kokeiltu lähes vuoden ajan. Etäkotihoito on tarkoitettu asiakkaille, jotka eivät tarvitse fyysistä apua hoitajalta. Uuden palvelun myötä kotihoidon fyysiset käynnit on voitu kohdentaa niille asiakkaille, jotka tarvitsevat palveluita ja hoitajan apua kotona.

Kuluvana vuonna etäkotihoidossa tavoitellaan 3000 käyntiä kuukaudessa. 

”Nyt me olemme jo melkein saavuttaneet tämän tavoitteen, vaikka toukokuuta on vielä jäljellä”, Saarela jatkaa.

Tällä hetkellä etäkotihoidossa on noin 112 asiakasta.

VideoVisit® Home palveluun kuuluu myös sovellus, jonka kautta ikäihmisen omaiset pystyvät pitämään läheiseensä yhteyttä. Saarela kannustaa etäkotihoidon asiakkaiden omaisia käyttämään liittymää.

”Onhan se eri asia, kun kuvayhteydellä pystyy näkemään oman läheisen kuin se, että puhelimessa kuulee vain äänen ja sitä kautta koittaa saada selvyyden hänen voinnistaan”.

Lue myös