Hintan koulun muotoiluviikoilla sukellettiin Aaltojen maailmaan
Hintan koulun oppilaat Onni Lehtinen ja Matias Autio käyttivät työnsä rakentamisessa kierrätysmateriaaleja. Kuvat: Anne Peltola
Hintan koulussa opetuksessa hyödynnetään niin sanottua STEAM-oppimista. Koulun arjessa STEAM tarkoittaa rakentelua, tutkimista, keksimistä, testaamista ja ratkaisujen löytämistä yksin ja yhdessä. Koulupäivien aikana oppilaat pääsevät itse tekemään ja kokeilemaan.
MOK-viikkojen aikana koko koulu työskenteli yhteisen teeman parissa. Jokaisella oppilaalla oli oma Aalto-työvihko. Sen avulla kaikki oppivat Alvar, Aino ja Elissa Aallosta, arkkitehtuurista ja muotoilusta. Kaikilla luokka-asteilla on myös oma muotoilutehtävänsä.
Käytännön tekemisessä yhdistyy monta ainetta
Oppilaiden tehtävissä yhdistyi monessa eri kouluaineessa opittavia tietoja ja taitoja. Kahden viikon MOK-jakson aikana opiskeltiin ympäristöoppia, kuvataiteita, käsitöitä, matematiikkaa, liikuntaa, äidinkieltä, musiikkia ja yhteiskuntaoppia kiinnostavana ja käytännönläheisenä kokonaisuutena.
”Ykkös-, kakkos-, kolmos- ja nelosluokkalaiset keskittyivät koulutyössään tutkimaan vettä, ilmaa ja säätä, vesiä ja rantoja sekä perehtyivät Itämereen. Viides- ja kuudesluokkalaiset puolestaan syventyivät projekteissaan enemmän Alvar Aallon sekä hänen puolisoidensa tuotantoon”, kertovat koulun opettajat Sanna Kallio ja Henna Kangas.
Neljäsluokkalaisten aiheena oli Itämeri ja tehtävänä työstää kierrätysmateriaaleista taideteos oman suunnitelmansa mukaisesti.
”Oppilaat toivat kotoaan materiaaleja. Näistä kokosimme jokaiselle oppilaalle oman mysteerikassin, jonka sisältöjä he hyödynsivät teoksensa rakentamisessa”, opettajat jatkavat.
Rakenteluvaiheessa neljäsluokkalaiset Mihail Ivanchik, Matias Autio ja Onni Lehtinen ratkoivat yhdessä oman työnsä käytännön toteutukseen liittyviä pulmia.
”Meidän teoksemme on nimeltään Merten kuningas. Täällä meidän koulussa on tosi mukavaa, kun saa itse rakennella kaikkea kivaa!”, pojat kertovat.
Oppilaiden työt esillä Design Day -päivässä
MOK-viikkojen inspiraationa toimi Alvar Aalto.
”Hän on ehkä tunnetuin muotoilijamme. Koulumme lähellä on paljon Aallon suunnittelemia rakennuksia. Oli myös luontevaa ottaa meri osaksi viikkojen teemaa. Monet oppilaat yllättyivät, että Oulu on itseasiassa Itämeren rannalla”, Kallio ja Kangas jatkavat.
MOK-viikot huipentuivat lokakuun puolessa välissä vietettyyn Hintta Design Day -seminaariin. Tapahtuma kokosi yhteen muotoilutoiminnasta kiinnostuneita kutsuvieraita ja tietenkin koulun oppilaat.
”Parasta muotoiluviikoissamme on ollut se, että koko koulu teki yhdessä teemaan liittyviä muotoilutehtäviä. Koulussamme on ollut ihan mahtava kuhina viikkojen ajan”, rehtori Matti Ahola tiivisti päivän avaussanoissaan.
Seminaaripäivässä koulun oppimistorilla oli esillä oppilaiden töitä sekä Itämeri-tietoutta. Vieraat pääsivät tutustumaan oppilaiden aikaansaannoksiin myös tilaan rakennetussa merimaailmassa: äänet, taustalle heijastetut meriaiheiset kuvat ja oppilaiden töistä löytyvät QR-koodit johdattivat hyvin merellisiin tunnelmiin.
Oppilaiden töiden lisäksi tapahtumassa esiteltiin koulun yhteistyötä muotoilun ja arkkitehtuurin ammattilaisten kanssa. Omasta osallistumisestaan koulun MOK-viikolle olivat kertomassa Kuopion muotoiluakatemia ja Designmuseo Helsingistä. Lisäksi koulun entinen oppilas, nyt kahdeksasluokkalainen Reino Airisniemi kertoi menestyksestään korusuunnittelukilpailussa. Nikama Designin yrittäjä Teemu Partanen sekä Oulun kaupungin yrittäjyyskasvatuksen kehittäjäopettaja Eemeli Alanne olivat yhdessä Hintan ja Laanilan koulun oppilaiden kanssa kertomassa oppilaiden suunnittelemasta korusta, jota on tarkoitus antaa liikelahjaksi yhteistyökaupungille Kiinassa. Lopuksi tapahtumassa julkistettiin vuoden 2025 Hartaanselänrannan asuntomessualueelle tuleva ympäristökalusteen suunnittelukilpailu.