Haukiputaan Oulu10 houkuttelee helppoudella ja tuttuudella

Haukiputaan Oulu10:n asiointipisteen Kirsti auttaa asiakkaita myös Sivakan asumisen asioissa.

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Sirpa Tarkkinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

”Pitää olla rohkeutta ottaa asioita esille asiakkaan kanssa. Silloin usein huomaa miten hänelle esimerkiksi aukeaa uusi maailma verkkopankkitunnuksien kautta”, sanoo haukiputaalaisia noin 40 vuotta palvellut Kirsti, joka työskentelee Oulu10:n Haukiputaan asiointipisteessä.

Haukiputaan Oulu10:n asiointipiste on pitkälti henkilöitynyt sen palveluasiantuntija Kirstiin.

”Olen ollut täällä niin kauan, yhteensä 40 vuotta. Alun perin aloitin Haukiputaan kunnalla. Nyt kysellään, että onko Kikka paikalla”, sanoo Kirsti itse.

Asiointipiste oli aiemmin Haukiputaan yhteisötilalla, nykyään kuntalaisia kohdataan kaupunginkirjaston kyljessä.

”Saamme kommentteja, että ihanaa kun olette täältä, ettehän lähde pois. Sitäkin olen kuullut, että on neuvottu, että siellä (asiointipisteellä) tytöt sua auttaa”, sanoo toinen palveluasiantuntija Kati.

Kirsti ja Kati tuumaavat, että heihin ja asiointipisteeseen luotetaan, koska asiointikokemus on ollut kävijälle tuttu ja turvallinen.

”Ja helppo”, lisää Kati. ”Niin koetaan, että meille voi tulla helposti ilman ajanvarausta ja heti otetaan kiinni asiakkaan asiasta.”

Haukiputaan asiointipisteellä autetaan paljon Kelan kysymyksissä. Onpa opeteltu myös tietokoneella asiointia hiiren käytöstä alkaen.

”Siinä edistymistä on mukava seurata”, Kirsti iloitsee.

Ihan ehdotonta on osata ennakoida kysymyksiä uusista palveluista tai muutoksista, jotta osataan palvella.

Lisäksi bussilippujen lataaminen ja uusien hankkiminen tuovat asiakkaita asioimaan.

”Viikoittain käyvät myös Sivakan asiakkaat täyttämässä hakemuslomakkeita ja uusimassa hakemuksia”, lisää Kirsti. Vakioasiakkaat käyvät myös maksamassa vuokransa asiointipisteellä.

Kati ja Kirsti tietävät, että asiointipisteen asiakaspalvelijana tarvitaan tervettä uteliaisuutta kaupunkilaisille ajankohtaisia asioista sekä ihmistuntemusta.

”Pitää olla rohkeutta ottaa asioita esille asiakkaan kanssa. Silloin usein huomaa miten hänelle esimerkiksi aukeaa uusi maailma verkkopankkitunnuksien kautta. Ihan ehdotonta on osata ennakoida kysymyksiä uusista palveluista tai muutoksista, jotta osataan palvella”, Kirsti pohtii.

Itsekin hän mielellään tulee asiointipisteelle töihin, vaikka puhelinpalvelupäivinä voisi olla etänäkin.

”Viihdyn täällä ja työmatkakin on lyhyt”, Kirsti perustelee.