Designtori löytyy tänä vuonna sosiaalisesta mediasta
Designtori luottaa tänä vuonna sosiaalisten verkostojen voimaan. Kuva: Designtori
Mistä designtorin löytää nyt, kun ei voikaan kävellä tuttuun tapaan Pikisaareen?
”Sen löytää kun kävelee omalle kotisohvalleen, ottaa älypuhelimen esiin ja menee Facebookiin tai Instagramiin. Facebookista löytyy Designtori, ja sen alta tapahtuma Designtori Online”, neuvoo Helama. ”Instagramissa me ollaan designtorioulu-nimellä.”
”Sivuille on nyt julkaistu kaikki mukana olevat toimijat, ja ensi viikon alussa sinne alkaa päivittyä kampanjatuotteita ja niihin liittyviä kaupanpäällisiä”, kertoo Helama.
Millaisesta kampanjasta on kysymys?
Kampanja on käynnissä tämän viikon ajan eli 10.–16.8.2020. Kampanjatuotteita ilmestyy Designtorin somekanaviin aamusta iltakahdeksaan aina parin tunnin välein. Kanavia kannattaa siis seurata aktiivisesti.
Alekampanjan sijaan kehiteltiin ajatus kampanjasta, jossa ideana ovat kaupanpäälliset.
”Kukin toimija osallistuu kampanjaan yhdellä kampanjatuotteella. Mitä enemmän tuotteella on ostajia, sitä paremmat kaupanpäälliset kaikki tuotteen ostajat saavat”, kertoo Helama.
Kampanjatuotteesta kiinnostuneen kannattaa siis vinkata kavereitaan ja houkutella kaupoille muitakin ostajia, jotta kaikki voivat saada paremmat kaupanpäälliset.
”Toivotaan, että tämä innostaa ihmisiä jakamaan tietoa kampanjasta”, tiivistää Helama. ”Tässä kaikki voittavat, sekä tekijät että asiakkaat.”
”Lisäksi meiltä tulee perjantaina Forum24:n välissä kaikkiin oululaisiin kotitalouksiin liite, josta löytää kampanjatuotteet. Eli nyt kannattaa ottaa hetkeksi se ”Ei ilmaisjakeluja” -kyltti pois postiluukusta”, vinkittää Helama.
Onko kampanjamuotoisessa Designtorissa mukana uusia toimijoita?
”Mukana on 28 toimijaa. Haastoimme suomalaiset designin tekijät mukaan kokonaisuuteen, jossa halutaan tuoda esille pienempiä paikallisia toimijoita”, kertoo Helama.
Kymmenkunta toimijoista on oululaisia, kahdeksantoista muilta paikkakunnilta ympäri Suomea.
Uusi konsepti on houkutellut mukaan myös uudenlaisia toimijoita, sillä Designtorilla myyvät nyt palvelujaan myös esimerkiksi Palvelumuotoilu Palo ja Vaatelainaamo Mallaamo.
Toisaalta osa tuotteista on sellaisia, ettei niiden esittely toimi verkkoympäristössä. Toimijoita on siksi myös jättäytynyt tänä vuonna pois matkasta. Seuraavana vuonna Designtori aiotaankin palauttaa jälleen fyysiseksi tapahtumaksi.
”Olemme kuitenkin kokeneet tämän positiivisena haasteena, ja tilaisuutena testata asioita uudella tavalla. Täytyy nähdä tällainenkin mahdollisuutena, toteaa Helama.
Designtori on ollut rakastettu kaupunkitapahtuma, säilyttääkö se persoonallisuutensa ja hyvän henkensä myös verkossa?
”Siihen me pyritään. Ollaan saatu palautetta, että tämä on ollut poikkeuksellisen lämminhenkinen tapahtuma. Ihmiset uskaltavat tulla juttelemaan myyjille ja tapaamaan tekijöitä”, miettii Helama.
”Siksi ollaan mietitty, että miten saadaan siirrettyä sama tunnelma verkkoon. Se jää nähtäväksi, miten hyvin tapahtuman henki saadaan tuotua virtuaaliseen ympäristöön. Toivotaan parasta!”