Cykkeli tarjoaa pyörän huoltoa ja kiertotaloutta ihminen keskiössä

Esa Pienniemi (vas) ja Tino Lindgren korjaavat työssään ensisijaisesti ihmisiä, mutta lopputuotteet, eli pyörät toimivat myös erinomaisesti.

Julkaistu: Kirjoittaja: Minna Mäki-Heikkilä

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Cykkeli on polkupyörien kierrätykseen, korjaamiseen ja huoltoon erikoistunut kuntouttavan työtoiminnan paja Toppila-Centerin yhteydessä. Reilu viisi vuotta sitten käynnistyneessä toiminnassa on ollut mukana yli 100 kuntoutuvaa työntekijää. Vuodessa Cykkelin kautta pyörähtää noin 500 kierrätyspyörää, minkä lisäksi tehdään asiakkaiden omiin pyöriin huoltoja.

Pyörät tulevat Cykkeliin lahjoituksina tai taloyhtiöiden pyörävarastojen siivouksen yhteydessä, mikäli pyörävarastoon on jäänyt hylättyjä pyöriä.

“Meille saapuvat pyörät tarkistetaan ja kunnostetaan tai puretaan varaosiksi, mikäli pyörä on korjauskelvoton. Käyttökelvottomat osat päätyvät metallin kierrätykseen. Kyllä tässä ollaan ihan kiertotalouden ytimessä, pyörät saavat käsissämme uuden elämän tai vähintäänkin jatkoikää käyttöön”, kertoo Cykkelin vastaava ohjaaja Esa Pienniemi.

Pyörä on silti vain väline Cykkelissä, ihminen on keskiössä. Kuntouttavaan työtoimintaan tulevalle riittää, että tietää mikä on pyörä. Työtehtäviä Cykkelissä löytyy laidasta laitaan asiakaspalvelusta kuljetukseen, varastointiin tai itse menopelin korjaukseen. Työtä tehdään porrastetusti ja kuntoutujan oma kiinnostus ja voimavarat huomioiden. Kuntoutujien ikähaarukka on 18 – 64 vuotta ja kerrallaan työpajassa on noin 30 henkeä. Työpaja ohjaaja Tino Lindgren tietää, että vaatii ohjaajan pelisilmää löytää kuntoutujalle mielekästä tekemistä ja saada porukalle mukava ilmapiiri työn tekemiseen.

“Meille kuntoutuva ihminen on se tärkein – pyörät tulee sitten. Pyrimme luomaan ilmapiirin, jossa ihmiset saavat myös sosiaalista kuntoutusta ja vertaistukea. Aina neuvotaan toisia ja siinä sitten pikkuhiljaa alkaa ne taidotkin karttua. Ihminen saa onnistumista ja itsevarmuutta ja sitä kautta alkaa se omakin työura mahdollisesti selkiytyä”, Lindgren kertoo Cykkelin toimintaperiaatteista.

Lindgren tietää mistä puhuu, sillä hän tuli itsekin Cykkeliin kolme vuotta sitten töihin palkkatuella. Siitä ura eteni avustavaksi ohjaajaksi ja lopulta hän on kouluttautunut oppisopimuksella työn ohjaajaksi. Lindgren on löytänyt Cykkelistä itselleen kutsumusammatin, johon on työllistynyt nyt vakituiseksi.

“Kyllä tässä työssä vaatii vähän pelisilmää ja taitoa kohdata ihminen. Hirveän tärkeää on saada ryhmäytyminen porukan kanssa toimimaan, että tässä ollaan yhdessä tekemässä. Ja kaikki työtehtävät on tärkeitä”, Lindgren vakuuttaa.

Cykkelillä riittää työsarkaa pyörissä, sillä pyöräasentajien koulutusta ei järjestä enää oikein kukaan. Ennen autoasentajien tai pienkonekorjaajien opintoihin kuului pyörän korjaus, mutta enää ei – ja ammattimaisten korjaajien puute näkyy myös Cykkelissä kasvavana huoltotoimeksiantojen määränä. Myös pyörien mekaniikka on kehittynyt ja esimerkiksi sähköpyörien huoltoon ei tavallinen tallaaja osaa välttämättä itse ryhtyä.

“Sähköjärjestelmät vaativat omaa osaamista, samoin pienkoneet. Niiden korjaukselle olisi valtavasti tarvetta, mutta ainakin toistaiseksi pitäydymme puhtaasti pyörissä. Niissäkin riittää meille tekemistä, onhan pyörä niin monipuolinen kulkupeli. Osa meidän työntekijöistä on innostunut oikein tuunaamaan pyöriä ja lopputulokset ovat suorastaan uusia luomuksia”, Lindgren iloitsee.

Vaihto-opiskelijoille kaupunkipyörät alle yhteistyöllä

Kaupunkikuvassa Cykkelin kunnostamat pyörät ovat tulleet tutuksi vaihto-opiskelijoiden alla, sillä PSOAS tarjoaa Cykkelin kanssa yhteistyössä yhteiskäyttöpyöriä kansainvälisille opiskelijoille. Vihreitä PSOAS pyöriä on tällä hetkellä 80 ja lisää on luvassa tulevana kesänä, mutta kaikille PSOASin 5 000 asukkaalle palvelua ei ole tarkoitus laajentaa.

“Vaihto-opiskelijat ovat meille luontainen käyttäjäryhmä, he oleskelevat Oulussa niin vähän aikaa, ettei oman pyörän hankinta välttämättä ole mielekästä. Yhteiskäyttöpyörän opiskelija saa käyttöönsä PSOASin sähköisen järjestelmän kautta, myönnämme asukkaan avaimelle kulkuoikeuden pyöräkatokseen ja voimme siten kontrolloida, kuka pyöriä käyttää”, järjestelmän toiminnasta kertoo PSOASin palvelupäällikkö Jari Simonen.

Cykkelissä PSOAS Bikes yhteisökäyttöön tulevat pyörät puretaan ihan osiin, runko hiotaan, maalataan ja koko pyörä kasataan uudelleen. Pyöriin tehdään myös pellitys ja tunnisteet, jotta pyörät löytävät tiensä takaisin PSOASin pyörävarastoon, mikäli asukas pyörän sattuu hukkaamaan. Cykkeli vastaa myös pyörien huollosta, sillä harva opiskelija osaa pyörien pikkuvikoja korjata.

PSOAS Bike menossa huoltoon.
PSOAS Bike menossa huoltoon – vihreät yhteiskäyttöpyörät ovat niin suosittuja, että niitä on tulossa tulevana kesänä myös lisää.

“Palvelu on saanut meiltä hyvää palautetta asukkailta. Pyörille on tarvetta ja lisäämme niitä tulevana kesänä. Meille on myös helppoa, että yhteistyömme Cykkelin kanssa sisältää pyörien huollon, silloin palvelu toimii, kun pyörät ovat myös ajokunnossa”, toteaa Simonen.

Oulu on ehdottomasti pyöräilijän kaupunki ja pyörätietä löytyy yli 600 km, noin 4 km jokaista asukasta kohden. Pyöräilyyn satsataan paitsi pyöräteiden kunnossapidolla, myös kaupungin keskustasta löytyvillä pyörien huoltopisteillä.

Omatoimisten huoltopisteiden käyttäjä jää paitsi Cykkelin ehdottomasti parhaasta palvelusta – ihmisen kohtaamisesta.