Bussinkuljettajien vessojen hankinta etenee: ”Kirjaimellisesti helpotusta tuova uutinen”

Pitkään puitu ongelma linja-autonkuljettajien vessojen puutteesta on vihdoin ratkeamassa. Kuva: Sanna Krook / arkisto

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Pasi Rytinki

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Paljon esillä ollut ongelma linja-autonkuljettajien vessojen puutteesta näyttää ratkeavan, kun kahdentoista linjan päätepysäkeille aiotaan hankkia WC-tilat. Joukkoliikennejaoksen puheenjohtaja Joni Meriläinen iloitsee pitkään ajamansa asian etenemisestä, mutta samalla huolta aiheuttavat joukkoliikenteen tulevat säästöpaineet.

Oulun joukkoliikennejaosto hyväksyi keskiviikon kokouksessaan hankintaperiaatteet linja-autonkuljettajien WC-tilojen hankkimiseksi bussilinjojen päätepysäkeille ja valtuutti joukkoliikennetiimin järjestämään kilpailutuksen. Vessoja on tulossa kaikkiaan 12.

WC-tilat aiotaan hankkia leasing-sopimuksella niin, että liikennöitsijät maksavat 80 prosenttia kustannuksista ja Oulun kaupunki loput 20 prosenttia. WC-kalusteiden ja puhtaanapidon sopimus maksaa arviolta 70 000 euroa vuodessa. Kaupungin maksuosuus koko viiden vuoden sopimuskaudelta olisi tällöin 98 000 euroa.

Jos kilpailutus etenee kuten on suunniteltu, lokakuun joukkoliikennejaoston kokouksessa voidaan tehdä hankintapäätös, jolloin vessat tuotaisiin pysäkeille kahdessa vaiheessa tänä syksynä ja ensi vuonna pysäkkien perusparannusten yhteydessä. Parhaassa tapauksessa vessoja päästään asentamaan marraskuussa.

Ensimmäisessä vaiheessa vessat ovat tulossa Lintulan, Metsokankaantien, Neitsytkorventien, Kaijonharjun kääntöpaikan, Jylkynkankaan, Niemenrannan koulun, Heikkilänkankaan eteläiselle ja Aaltokankaan pysäkeille.  Ensi vuonna toteutettaisiin Haapamaan uuden kääntöpaikan, Johdintien uuden kääntöpaikan, Elektroniikkatien uuden kääntöpaikan ja Oravaisenkujan pohjoisen pysäkeille asennettavat vessat.

Vessat ovat lämmitettäviä, lukittavia ja valaistuja Bajamaja Thermo -malleja, joissa on sähköt mutta ei viemäröintiä. Vessat sijoitetaan vilkkaimpien bussilinjojen päätepysäkeille, joilla ei ole muita WC-tiloja saatavilla.

Karttakuva

WC:t on tarkoitus asentaa pysäkeille kahdessa vaiheessa tämän ja ensi vuoden aikana.

Asiaa on ajanut etenkin kaupunginvaltuutettu ja joukkoliikennejaoston puheenjohtaja Joni Meriläinen (sd.), jonka valtuustoaloitteeseen asia pohjautuu. Vessaongelmaan on haettu ratkaisua jo 2,5 vuotta.

”Tämä on kuljettajille kirjaimellisesti helpotusta tuova uutinen, ja myös henkisesti helpottava”. Meriläinen toteaa nauraen. Ongelma on tuonut kaupungille kiusallista julkisuutta, ja Meriläinen kertoo saaneensa kuntalaisiltakin viestejä, joissa on päivitelty sitä, miksi kuljettajat joutuvat tekemään tarpeitaan julkisilla paikoilla.

”Olen äärimmäisen tyytyväinen kuskien puolesta, että Oulussa kuten monessa muussakin kaupungissa alkaa ratkaisu tähän ongelmaan löytyä”, Meriläinen sanoo. Vessapulasta on alettu keskustella muuallakin maassa, mikä Meriläisen mukaan auttoi asian saamisessa myös Oulussa päätöksentekoprosessin läpi alkuhankaluuksien jälkeen.

Työolot ovat yksi tärkeimmistä asioista, joka täytyy saada paremmaksi, jotta saadaan enemmän kuljettajia.
Joukkoliikennejaoston puheenjohtaja Joni Meriläinen

WC-tilojen järjestäminen kuuluu lähtökohtaisesti työnantajan eli liikennöitsijöiden vastuulle, mutta kaupunki on pitkähkön poliittisen väännön jälkeen tullut vastaan asiassa, koska linja-autonkuljettajista on jatkuva pula, ja vessaongelman ratkaiseminen uskotaan auttavan heidän rekrytoimistaan.

”Meillä on kova kuljettajapula, joka näyttää tulevina vuosina vain pahenevan. Työolot ovat yksi tärkeimmistä asioista, joka täytyy saada paremmaksi, jotta saadaan enemmän kuljettajia”, Meriläinen sanoo.

Tunnustusta ja säästöpaineita

Meriläinen iloitsee vessa-asian etenemisen lisäksi siitä, että Paikallisliikenneliitto antoi viime viikolla vuoden joukkoliikenneteon tunnustuksen kaikille Oulun paikallisille joukkoliikenteen päättäjille joukkoliikennettä kehittävästä toiminnasta. Palkinnon jakoivat Oulu, Turku ja Jyväskylä, ja Meriläinen otti tunnustuksen vastaan Oulun puolesta Paikallisliikennepäivillä.

”Meillä on joukkoliikennejaostossa ollut tosi hyvää ja rakentavaa päätöksentekoa ja keskustelua. Ylöspäin lautakunta- ja valtuustotasolle mennessä näkemykset ehkä voimistuvat enemmän, ja valitettavasti joukkoliikenne ja yksityisautoilu laitetaan liian usein vastakkain, vaikka ne eivät ole toisiaan pois sulkevia. Molempia tarvitaan Oulussakin”, Meriläinen sanoo.

Itse näen tärkeänä, että kun joulukuussa mennään tasataksamalliin, voitaisiin ensi vuoden ajan katsoa sen vaikutuksia.

Kaupunginhallitus ja -valtuusto käsittelevät tänä syksynä kaupunginjohtajan juuri julkaistua talousarvioesitystä ja toimintasuunnitelmaa. Esityksen mukaan joukkoliikenteen rahoituksesta leikataan huomattavasti osana kaupungin säästötoimia tulevina vuosina.

”Katsotaan, mihin lukuihin marras–joulukuulla päädytään valtuustossa. Kyllähän se aika kova luku on, jos kymmenen prosenttia pitää hakea säästöjä kolmen vuoden aikana”, Meriläinen toteaa. Hän pitää selvänä, että linjastoihin ja palvelutasoon joudutaan tekemään muutoksia ja resursseja ohjaamaan ruuhkaisimmille vuoroille.

”Lokakuun aikana mietitään joukkoliikennejaostossa eri vaihtoehtoja. Varmasti yksi asia on lipun hinta ja tulopuolen tasapainottaminen, mutta siinäkin pitää olla tosi varovainen, jotta se ei heijastu negatiivisesti matkustajamääriin. Itse näen tärkeänä, että kun joulukuussa mennään tasataksamalliin, voitaisiin ensi vuoden ajan katsoa sen vaikutuksia”, Meriläinen sanoo viitaten tulevaan lippu-uudistukseen, jossa on enää yksi vyöhyke ja lipun hintaan vaikuttaa vain asiakasryhmä.