Biojäte päätyy tehokkaasti hyötykäyttöön

Kestävä kehitys ja kiertotalous ovat meidän kaikien asioita, niiden hyödyt koituvat luonnon ja ihmisten parhaaksi. Kuva: Motion Pro Oy

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Vuonna 2019 Kiertokaari toimitti hyötykäyttöön 2,8 miljoonaa kuutiota biokaasua, jolla korvattiin 1,6 miljoonaa litraa kevytpolttoöljyä. Biojäte on arvokasta raaka-ainetta. Tuhat kiloa biojätettä tuottaa keskimäärin 1 250 kilowattituntia energiaa, mikä vastaa energiasisällöltään 125 litraa dieseliä. Tuhannella kilolla biojätettä ajaisi 2 100 kilometriä autolla, jonka keskikulutus on kuusi litraa.

Vuonna 2019 Oulun seudulla jäteautot keräsivät kiinteistöillä lajiteltua polttokelpoista jätettä 62 054 tonnia, joka ajettiin suoraan jätevoimalaan. Polttokelpoisen jätteen koostumuksesta tehtyjen tutkimusten mukaan kolmasosa poltettavasta jätteestä on biojätettä.

Jos biojäte olisi päätynyt jätevoimalan sijaan biokaasulaitokseen, siitä tuotetulla biokaasulla olisi korvattu 2,6 miljoonaa litraa dieseliä. Lisäksi biojäte on epätoivottu kuokkavieras jätevoimalassa: se huonontaa poltettavan jätteen lämpöarvoa.

Kysymyksiä Kiertokaarelle:

1. Miksei Ruskon jätekeskuksessa ei ole kierrätysastiaa isoille muovijätteille vaan ne pitää laittaa poltettaviin jätteisiin?

Muovin keräysvelvoite koskee muovisia tuotepakkauksia. Toistaiseksi Kiertokaaressa ei ole muovipakkauksille keräystä.

”Muovipakkausten keräys on pakkausten valmistajien vastuulla ja tuottajayhteisöllä on näkemys, että keräyspaikan tulee olla aina avoinna kaikille ja meillä Kiertokaaressa on aukioloajat”, toimitusjohtaja Sami Hirvonen sanoo.

Ruskossa järjestettiin juuri muovinkeräyskokeilu, joka keräsi viidessä päivässä 10 000 kiloa muovia. Jälleen oikean lajittelun ja yksilön merkitys korostui. Sekaan oli joutunut myös pakkauksia, joiden sisällä oli muun muassa vaarallista jätettä.

”Noin viidennes oli pakkausmuovia, loput eri muovilajeja sekaisin.”

Kun Kiertokaaressa on analysoitu kotitalouksien sekajätteen sisältöä, on huomattu, että jopa 50 prosenttia biojätteestä on ohjautunut sekajätteeseen eli on sinne kuulumatonta. Puolet siis lajittelevat biojätteensä ja puolet eivät. Jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa jätteiden parhaaseen mahdolliseen hyötykäyttöön.

2. Miksi urbaanilegenda jätteiden kippaamisesta jäteautossa yhteen ja samaan laariin kulkee edelleen?

Tiedottaja Anne-Maria Vesa, Kiertokaari:

”Jätteiden lajitteluun liittyy monenlaisia vanhentuneita tai muuten vääriä käsityksiä. Harva esimerkiksi tietää kaksikammioautoista. Jäteautoista näkyy ulkoapäin yksi iso säiliö auton takaosassa, mutta säiliön sisällä on väliseinä, joka jakaa säiliön kahteen eri osaan. Kammioihin voidaan ottaa samalla kierroksella kahta eri jätelajia. Tämä säästää logistiikan kuluja ja liikennepäästöjä. Osa ei ehkä edelleenkään tiedä, miten lajiteltuja jätteitä hyödynnetään materiaalina.”

Tiesitkö tätä biojätteen lajittelusta:

1. Lajittelu on helppoa, eikä vaadi muuta kuin sopivan keräysastian keittiöön.

2. Kotitaloudessa syntyvää biojätettä ovat esimerkiksi ruoantähteet, hedelmien kuoret ja kahvinporot. Biojätteeseen voit laittaa myös pieniä määriä talouspaperia.

3. Biojäte kerätään kotona omaan astiaan tai pussiin ja viedään kiinteistön biojäteastiaan. Biojätteen kääreenä voi käyttää biopussia, sanomalehteä tai tavallista muovipussia. Jos kiinteistön biojäteastia on suojattu suurella jätesäkillä, voi jätteen viedä astiaan myös irtonaisena.

4. Jäteauto tyhjentää biojäteastian jäteautoon. Erillisten lokeroiden ansioista auto voi ottaa erilaisia jätteitä samaan aikaan niiden sekoittumatta.

5. Biojäte kuljetetaan biokaasulaitokselle murskattavaksi. Murskaamisen yhteydessä pussit poistetaan mekaanisesti.

6. Laitoksen hapettomassa tilassa biojäte hajoaa mätänemällä. Prosessissa syntyy metaanipitoista biokaasua. Biokaasu johdetaan kaasunjalostuslaitokselle puhdistettavaksi.

7. Puhdistettua biokaasua voidaan käyttää lämmön- ja sähköntuotantoon tai jalostaa autojen polttoaineeksi. Mädätysjäännös puolestaan sopii lannoitteeksi.