Asemanseudun uudistus pääsemässä vauhtiin – joukkoliikenneterminaalin kaavaehdotus lautakuntaan

Asemakeskuskokonaisuutta on lähdetty toteuttamaan osa-alueittain. Ensimmäisenä on valmistunut joukkoliikenneterminaalin ja pysäköinti- ja toimistorakennuksen kaavaehdotus linja-autoaseman tontille. Kuva: Pasi Rytinki
Oulun asemanseudun rakentamisen ensimmäinen tärkeä osa on edennyt kaavaehdotusvaiheeseen. Vanhan linja-autoaseman tontille tulevan joukkoliikenneterminaalin ja toimisto- ja pysäköintilaitoksen kaavaa käsitellään yhdyskuntalautakunnassa tiistaina 6. toukokuuta.
Oululaisten kauan odottama asemanseudun kehittäminen etenee pala kerrallaan. Ensimmäisenä kaavaehdotusvaiheeseen on päässyt joukkoliikenneterminaalin sekä toimisto- ja pysäköintilaitoksen muodostama kokonaisuus, jota suunnitellaan purettavan linja-autoaseman paikalle.
Kaavaehdotuksen valmistelussa on keskitytty erityisesti joukkoliikenneterminaalin rakentamisen edellytysten luomiseen ja nykyaikaisten matkustajapalveluiden mahdollistamiseen. Samalla varmistetaan myös asemanseudun muiden toimintojen vaatima pysäköintitarve ja kehitetään asemanseutua työpaikkarakentamisen alueena.
Asemanseudulle on haluttu mahdollisimman monipuolisia toimintoja, minkä vuoksi maankäyttöä on suunniteltu tehokkaasti.
”Joukkoliikenneterminaalin ja sisätiloihin siirtyvien odotustilojen lisäksi alueelle mahtuu myös pysäköintitalo ja toimistorakentamista. Ratakadun puolelle suunnitellun toimistorakennuksen julkisivu varmistaa myös kaupunkikuvalliset vaatimukset”, kertoo Oulun kaupungin kaavoitusjohtaja Kari Nykänen.

Havainnekuva joukkoliikenneterminaalista, toimisto- ja pysäköintirakennuksesta. Kuva: Lahdelma ja Mahlamäki arkkitehdit
Joukkoliikenneterminaalin rakentaminen on koko asemanseudun kehitystä edistävä ja eri projekteja yhdistävä hanke.
”Joukkoliikenneterminaalista on suunniteltu sujuvat kulkuyhteydet esimerkiksi henkilöratapihalle johtavaan tunneliin. Pysäköintirakennukseen tehdään pysäköintiä joukkoliikennepalveluiden vaatima liityntäpysäköinnin paikkamäärä, mikä on kaupungin näkyvä panos henkilöratapihan kehittämiseen. Samoin hanke luo edellytyksiä elämysareenan ja sen ympäristön toteuttamiselle, kun alueelta löytyy areenatoimintoja varten jo valmiiksi pysäköintipaikkoja ja huoltoyhteyksiä”, kertoo Nykänen.
Asemakeskuksen alueen asemakaavan muutos etenee asemakaavan muutosehdotusvaiheeseen osa-alueittain, joista joukkoliikenneterminaalin, toimisto- ja pysäköintirakennuksen kaava on ensimmäinen. Asemakaavan muutosalueeseen sisältyy myös korttelin lähiympäristön katualueita, Topinpuiston puistoalue sekä pieni osa rautatiealuetta.

Oulun kaupunki vastaa julkisten alueiden toteuttamisesta. Pysäköintirakennuksen toteuttaa Oulun Pysäköinti Oy ja toimistorakennuksen Sivakka-yhtymä Oy.
Asemakeskuksen alueen asemakaavamuutoksen tavoitteena on alueen käyttötarkoituksen muuttaminen niin, että jatkossa alueella sijaitsee monipuolisia keskustamaisia toimintoja, muun muassa joukkoliikenneterminaali, liike- ja toimistotiloja, hotelli sekä asumista.
Kaavaluonnos oli nähtävillä keväällä 2022.