Alaikäinen yrittäjä joutuu opettelemaan paljon uutta – Saaga Lumme silti kannustaa muitakin
Saaga Lumme aloitti toukokuussa yrittäjänä ja kesä kuluu Somedan parissa. Syksyllä jatkuu lukio-opinnot Lappeenrannassa, mutta yrityksen seuraavaa kesää suunnitellaan jo. Kuva: Anne Laurila
Alaikäisenä yrityksen perustaminen voi olla osin hankalaa, sillä viranomaisten sähköiset palvelut eivät ole käytettävissä.
“Someda sai alkunsa viime syksynä, kun perustimme koulussa Nuori Yrittäjyys -firman. Olihan se hieman hankalaa, kun olimme osan vuodesta etäopetuksessakin, mutta homma oli niin mukavaa ja opimme tosi paljon, että päätimme jatkaa yrittäjinä vuoden jälkeenkin”, Saaga Lumme kertaa yrityksen alkumetrejä.
Toukokuussa perustetun striimauspalvelu Somedan kolme yrittäjää investoivat omaan kalustoon ja ottivat tavoitteeksi, että saisivat kesän aikana tienattua yritykseen sijoittamansa rahat takaisin.
Tavoite on saavutettu jo ensimmäisen toimintakuukauden aikana, eli ainakin yrityksen liikeidea on osoittautunut toimivaksi. Suomen viranomaisten kankeus alaikäisten yrittäjien kohdalla puolestaan on jotain muuta, kuin toimivaa.
“Meitä on yrityksessä kolme ja jouduimme perustamaan kolme toiminimeä, koska alaikäisen on vaikea perustaa osakeyhtiötä. Alaikäinen ei esimerkiksi voi olla osakeyhtiön hallituksessa. Kaluston omistamme yhdessä, mutta jokainen tekee itse kirjanpidon ja hoitaa yritykseen liittyvät paperityöt”, Saaga Lumme kertoo.
”Yrityksen perustaminen ei myöskään onnistu alaikäiseltä sähköisesti, vaan jouduimme toimittamaan paperit YTJ:lle eli viralliseen yritys- ja yhteisötietojärjestelmään. Sen lisäksi, että jouduimme odottamaan kuukausikaupalla y-tunnusta, maksaa paperinen prosessi tuplaten verrattuna sähköiseen hakemiseen – aivan raivostuttavaa!”, hän puuskahtaa.
Puhelin käteen ja asiakashankinta käyntiin
Lumme muutti Lappeenrannasta kesäksi Ouluun, sillä Somedan muut osakkaat Ville-Verneri Klasila ja Joel Tahkola ovat Haukiputaalta ja Kempeleestä. Ainakin kesän ajan yrittäjien on luontevaa toimia Oulun alueella ja keskittyä asiakashankintaan.
“Ei siinä sen kummempaa ole, ollaan mietitty, ketkä meidän palveluita tarvitsee ja sitten ollaan otettu puhelin käteen ja alettu soittelemaan. Ollaan striimattu kaikenlaisia tilaisuuksia, häitä, hautajaisia, taidenäyttelyn avajaiset ja lukion päättäjäiset. Omalla asiakashankinnalla on suora korrelaatio myyntiin – mitä enemmän soittelee, sitä paremmin saa myös myyntiä”, Lumme toteaa.
Yrittäjyys kehittää nuorten sosiaalisia taitoja ja paljon on joutunut selvittämään hankalaltakin tuntuvia ‘aikuisten asioita’.
“Esimerkiksi hautajaiset on sellainen tilaisuus, jossa huomaa tekevänsä tosi tärkeää työtä. Pitää osata olla ammattitaitoinen ja tehdä kuvaukset hienovaraisesti, kun kyseessä on omaisille todella tärkeä tilaisuus. Ylipäätään kuvaustilanteissa pitää olla taitava sosiaalisesti”, Lumme huomauttaa.
“Heti, kun y-tunnus tuli voimaan, olen saanut paljon puheluita, joissa kaupataan milloin mitäkin. Sitten on pitänyt selvittää oma-aloitteisesti, tarvitsenko vaikka yrittäjäeläke-vakuutusta ja miten verotusasiat hoidetaan. Aika paljon on joutunut opiskelemaan yrityksen pyörittämiseen liittyviä asioita, vaikka tosi hyvä pohja saatiinkin koulusta Nuori Yrittäjyys -vuoden aikana”, Lumme kertoo.
Vertaistukea ja virheistä oppimista
Somedan osakkailla kaikilla on yrittäjävanhemmat, joille voi tarvittaessa soittaa, jos tulee ongelmia eteen.
“Omat vanhempani ovat palveluyrittäjiä ja joskus ajattelin, etten ikinä perusta firmaa, enkä ainakaan palveluyritystä. Nyt minulla on firma ja myymme palveluita. Ollaan kaikki saatu vanhemmilta rohkaisua ja kannustusta, mutta silti pidämme heidät sopivan matkan päässä – jos feilataan itse jossain, niin ainakin siitä sitten opitaan”, Lumme nauraa.
Yrittäjät ovat hyviä kavereita keskenään ja monesti vapaa-aika ja yrittäminen sekoittuvat keskenään. Yrityksen palveluita mietitään yhdessä ja vaikka syksyllä koittaa paluu lukio-opintojen pariin, on suunnitelmat myös yrityksen tulevaisuudelle mielessä.
“Sitten, kun täytämme 18 vuotta, muutamme yrityksen osakeyhtiöksi. On myös mietitty, miten laajennamme toimintaa Oulun ulkopuolelle. Varmasti pandemian jälkeen myyntimme keskittyy enemmän yritysasiakkaisiin, nyt olemme tehneet paljon keikkoja yksityisille. Yrityksen kulut ovat aika pienet, joten voimme tehdä striimausta hieman kilpailijoita edullisemmin”, Lumme pohtii.
Muita nuoria Lumme kannustaa rohkeasti kokeilemaan yrittämistä.
“Ehdottomasti kannattaa kokeilla yrittämistä! Joutuu paljon opettelemaan asioita, mutta samalla oppii yrittäjämäistä asennetta, josta on apua missä tahansa ammatissa. Ei tämä sen kummempaa ole, sen kun menee ja tekee. Aina löytyy joku, keneltä kysyä neuvoa. Tarvitsee vain tarttua puhelimeen ja soittaa ja kysyä neuvoa, vaikka Supercellin toimitusjohtajalta”, Lumme rohkaisee.