Yli-Iin koululaisilta oma mallisto Kierikkiin
Yli-Iin koulun Lidia Lahtinen (vas.) ja Kreetta Ahola esittelevät ensimmäisiä vanerista leikattuja mallituotteita. Kuvat: Anne Peltola
Kierikin intendentti Leena Lehtinen otti yhteyttä koululle viime syksynä. Kierikissä käy vierailulla paljon koululaisryhmiä, mutta myynnissä ei ole lasten kukkarolle sopivia matkamuistoja.
”Leena kysyi meiltä, että ottaisimmeko haasteen vastaan ja suunnittelisimme etenkin lapsille sopivia tuotteita myyntiin Kierikkiin. Meistä tämä oli hyvä idea ja tartuimme siihen oitis!”, kertoo Yli-Iin koulun kuvataiteen opettaja Sari Sälevä.
Yhdessä työstämällä eteenpäin
Kierikin museokauppaan myyntiin tulevia tuotteita suunnitellaan yhdistetyllä kuvataiteen ja käsityön eli kuviskässän tunnilla.
”Kävimme ensimmäisellä suunnittelukäynnillä Kierikissä viime syyskuussa. Marraskuussa ideat olivat valmiina ja nyt olemme aloittaneet tuotteiden prototyyppien viimeistelyn ja valmistuksen. Seuraavaksi menemme esittelemään ideoitamme Kierikkiin”, Sari kertoo projektin etenemisestä.
Sari ja luokanopettaja Soili Päkkilä antoivat lapsille tilaa ideoida tuotteita itsenäisesti.
”Kierikissä oppilaat ottivat ensin valokuvia ja piirsivät ideoita. Piirrosten, kuvien ja muistiinpanojen pohjalta ideat kehittyivät ryhmissä. Lopulta saimme tiivistettyä ryhmät kolmeen, jotka työstivät kukin omaa tuotettaan eteenpäin”, Sari ja Soili kertovat.
Tuotteet tehdään laserleikkurilla
Lasten suunnitelmista ja piirroksista Sari on työstänyt tuotteet digitaaliseen muotoon. Ensimmäiset prototyypit tehdään pahville, lopulliset tuotteet vanerille.
”Lasten suunnitelmat muunnetaan digitaaliseen muotoon, jotta voimme tehdä tuotteet koulun laserleikkurilla”, Sari selittää.
Tuotteiden suunnittelussa on otettu huomioon niiden monikäyttöisyys ja myös ekologisuus.
”Lapset ovat hienosti osanneet ideoida monta erilaista käyttötarkoitusta yhdelle design-idealle. Samasta tuotteesta saamme helposti esimerkiksi avaimenperän tai korun. Pyrimme myös hyödyntämään materiaalit niin, ettei turhia hukkapaloja synny”, Sari jatkaa.
Taidot kehittyvät yhdessä tekemällä
Helmikuussa käy kova kuhina. Oppilaiden design-projektissa valmistellaan prototyyppejä ja valmistaudutaan esittelemään ideat Kierikille. Vapaaehtoisia kysyttäessä muutama oppilas ilmoittautui heti mukaan esittelytiimiin! Tuotteet pitäisi saada myyntiin keväällä, kun Kierikki aukeaa.
”Tämän projektin aikana meillä on ollut paljon yhteistyötä. Yhdessä tekeminen kehittää valtavasti oppilaiden suunnittelu- ja ryhmätyötaitoja”, Soili hoksauttaa.
Yhdessä tekeminen on ollut mieluista myös oppilaille.
”Parasta on ollut, kun kaikki ovat olleet täysillä mukana hommassa!”, kertovat viidesluokkalaiset Kreetta Ahola ja Lidia Lahtinen.
”Meillä on ollut koko ajan hyvä yhteishenki ja olemme auttaneet toisia”, tytöt jatkavat.