Ravintolat kutsuvat puhtaaseen pöytään

Puistolan ravintolan ja kahvilan sekä pizzeria Cantinan yrittäjä Sari-Helena Forsman aloitti remontin, kun koronatilanne pakotti sulkemaan ravintolat. Uudistetut tilat avataan asiakkaille heinäkuussa. Forsmanin ravintoloista Pannu avaa ovensa kesäkuun alussa. Kuva: Tero Suutari

Ihmiset

Julkaistu: Kirjoittaja: Annu Maarit Höttönen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Ikävä on ollut molemminpuolista. Sekä asiakkaat että ravintolayrittäjät ovat tänä keväänä kaivanneet toisiaan.

”Kyllä meillä on ikävä asiakkaitamme”, toteaa ravintola Pannun, Puistolan ja Cantinan yrittäjä Sari-Helena Forsman. Hänen ravintolansa ovat olleet täysin kiinni maaliskuun lopusta asti.

”Liikeideamme ei ole take away”, Forsman perustelee sulkemispäätöstä.

Välimeren ravintola Olimpos puolestaan on myynyt annoksia noudettavaksi. Yrittäjä Apo Aca kertoo, että kotipaketteja hakeneet asiakkaat haluaisivat jo ravintolan pöytään:

”Ei ruoka noudettuna maistu samalta. Asiakkaat ovat kovasti kyselleet, milloin avaamme ja sanovat, että tulevat syömään heti, kun pääsevät.”

Aika käytetty remonttiin

Olimpos avaa ovensa 1. kesäkuuta. Forsmanin ravintoloista ensimmäisenä avautuu Pannu kesäkuun ensimmäisen viikon aikana.

Puistolassa ja Cantinassa kiinniolo on hyödynnetty remontointiin. Mittava keittiön ja katutason tilojen sisustuksen uusiminen on tarkoitus saada valmiiksi niin, että kahvila, à la carte -ravintola sekä pizzeria voidaan avata heinäkuun alussa.

”Puulämmitteinen Morello-pizzauuni siirretään kellarista katutasoon ja keittiön toimintoja uudistetaan. Muutamme myös katutason ravintolan ja kahvilan värimaailmaa skandinaavisen viileästä vähän rennompaan ja värikkäämpään”, Forsman paljastaa.

Turvallisuus tärkeintä

Sekä Sari-Helena Forsmanin että Apo Acan ravintoloissa halutaan varmistaa asiakkaiden turvallisuus. Puhtaudesta huolehditaan tietysti tavallisestikin, mutta nyt vielä korostetummin. Lisäksi asiakkaiden välillä pidetään riittävää etäisyyttä.

Kauppurienkadulla sijaitsevan Pannun 105 paikasta voi nyt täyttää 52. Puistolan talossa Pakkahuoneenkadulla on kahdessa kerroksessa normaalisti 180 asiakaspaikkaa. Katutason ravintolaan ja kahvilaan mahtuu nyt yhteensä 60 asiakasta ja kellarikerroksen saliin 45. Viinikellarin kabinettiin voidaan ottaa 20 hengen seurue. Terassille pääsee tavanomaiset 35 henkeä.

Pakkahuoneenkadun ja Aleksanterinkadun kulmassa sijaitsevan Olimpoksen 150 paikasta käyttöön voidaan ottaa 75. Terassille mahtuu ruokailemaan 24 henkeä.

”Tyhjille pöydille asetamme käsidesipulloja. Pöydät ja pinnat desinfioidaan jokaisen asiakkaan jälkeen”, Aca sanoo.

”Jatkuva desinfiointi, luutuaminen ja kumihanskojen käyttö tulivat tutuksi jo maaliskuun lopussa, kun olimme vielä auki. Samat käytännöt jatkuvat. Desinfiointiaineet ja toimintaohjeet ovat asiakkaiden saatavilla heti ovella”, Forsman lupaa.

Uskoa tulevaan on

Viikolla 10 lisääntyneet uutiset koronaviruksen leviämisestä Suomessa olivat Sari-Helena Forsmanille ja hänen työntekijöilleen shokki.

”Kukaan ei osannut odottaa mitään tällaista. Olen Pannun yrittäjänä kokenut 90-luvun laman ja 2000-luvun alun laman. Ravintola piti sulkea myös silloin, kun Stockmann tuli samaan taloon ja silloin, kun Stockmann lähti. Se antaa voimaa, kun tiedän, että olemme näistä aiemmistakin vaikeuksista selvinneet.”

Forsman sanoo, että ravintoloiden aukioloa koskevat rajoitukset kohtelevat ruokaravintoloita huomattavasti paremmin kuin anniskeluravintoloita.

Puolella asiakasmäärällä on mahdollista yltää nollatulokseen, mutta voittoa sillä ei tehdä.

”Normaaliin tilanteeseen nyt ei päästä, mutta tärkeää on henkilökunnan työllistäminen ja se, että hengissä säilytään”, Forsman summaa.

Tavallisesti 16-tuntista työpäivää tekevä yrittäjä on tänä keväänä tehnyt noin kahdeksantuntista päivää ja pyrkinyt pitämään viikonloput vapaata. Mieli on stressistä huolimatta rentoutunut ja uusia ideoita on tullut.

”Mutta niistä ei voi kertoa vielä tässä vaiheessa enempää.”

Ravintolat saavat palvella 1.6. alkaen näin:

– ravintoloiden aukioloaika on enintään kello 6–23 ja anniskeluaika enintään kello 9–22 viikonpäivästä riippumatta

– ravintoloiden sisätiloihin saa asiakkaita ottaa vain puolet asiakaspaikkoja vastaavasta määrästä

– patioita eli terasseja asiakaspaikkarajoite ei koske

– ravintolat huolehtivat asiakkaiden etäisyyksistä muun muassa pöytien sijoittelulla

– kaikilla asiakkailla tulee olla oma istumapaikkansa pöydän tai tason ääressä

– oman ruoka- tai juoma-annoksen saa noutaa tiskiltä

– asiakas ei saa annostella ruokaa tai juomaa itse esimerkiksi buffet-pöydästä

– ravintolat kiinnittävät erityistä huomiota tilojen ja pintojen puhtauteen

– asiakkaille varataan näkyvä mahdollisuus hygienian noudattamiseen eli käsienpesuun ja desinfiointiin

Meidän Oulu -yritystarinat

Meidän Oulu -tarinat kertovat oululaisten yrittäjien, palvelutuottajien ja tapahtumajärjestäjien kekseliäisyydestä ja sinnikkyydestä nopeasti muuttuneissa olosuhteissa. Meidän Oulu kannustaa oululaisia pitämään paikallisten puolta.

Juttusarjan toteutuksesta vastaa BusinessOulu.

 

Lue myös