Oulusta on designkaupungiksi, näin uskovat uudet yrittäjät Asemakadulla
Scandinavian Design Market avattiin helmikuussa. Liikkeen valikoima vaihtuu kausittain. Kuvat: Scandinavian Design Market
Yrittäjä Kate Salminen on huomioinut, että aina kun he ovat Oulussa jotain designin alalta järjestäneet, ympäryskunnistakin on innostuttu tulemaan.
”Eli designin kysyntää Oulussa selkeästi on, mutta siihen ei ole vastattu yhtä riittävästi kuten Tampereella ja Helsingissä”, Salminen sanoo.
Hän korostaa, että he yrittäjinä haluavat virkistää pohjoista ja Oulua.
”Kivoja, hauskoja juttuja ja siistejä elämyksiä. Emmekä myöskään lähde täältä pois, vaikka menestymmekin”, lupaavat Salminen ja Paula Kouri, liikkeen toinen yrittäjä.
Tuotteita nousevilta suomalaisilta suunnittelijoilta
Molemmat yrittäjät ovat pohjoissuomalaisia: Kouri Oulusta ja Salminen oululaistunut torniolainen.
Arkkitehteinä he olivat töissä samassa arkkitehtitoimistossa ja perustivat siinä samalla kymmenen vuotta sitten YO ZEN -tuotemerkin. Arkkitehdin töistä he siirtyivät yrittäjiksi kolmisen vuotta sitten.
Nyt heidän myymälässään myydään nykydesignia nousevilta suomalaisilta suunnittelijoilta, jotka eivät vielä ole saaneet töitään esille muualla: kodin tuotteita, asusteita ja lahjoja, makramee- ja hopeakoruja sekä printtituotteita kuten julisteita. Oululaisia tuotemerkkejä YO ZENin lisäksi ovat TIIMA design, OMIAKO, Sulkia&Solmuja sekä Ihana clothing.
Kivoja, hauskoja juttuja ja siistejä elämyksiä. Emmekä myöskään lähde täältä pois, vaikka menestymmekin.
Suomalaisia designklassikkoja ja käsitöitä ei myymälästä löydy. Tunnetuimmista tuotemerkeistä edustaa esimerkiksi Lapuan Kankurit.
”Valikoima vaihtuu. Nyt on myynnissä 14 brändiä, mutta esimerkiksi lampaantaljojen sesonki on huhtikuussa ohi ja sitten laitetaan esille muita tuotemerkkejä”, suunnittelee Kouri.
Lisäksi myymälän seinän takana on YO ZEN -tuotemerkille omistettu putiikki.
Design-tapahtuma pyritään järjestämään
Yrittäjänaiset ovat myös Scandinavian Design Market -tapahtuman tekijöitä. Viime syksynä siinä kävi 4 000 kiinnostunutta.
Joulu 2019 oli vielä parempi: silloin Limingantullin Tullisaliin (entiseen Areenaan) saapui 7 000 kävijää. Tulevaisuudessa tapahtuma järjestetään epidemiatilanteen mukaan.
Myymälästä löytyvät muun muassa Gina Bulgamin hopeinen rannekoru, Luoto Cosmeticsin saippua ja saippua-alusta, Lapuan Kankureiden pellavahuivi, Niekon pesuhanska ja Puine-tuotemerkin vanerinen kestokukka.
Uudet yrittäjät suunnittelevat lisäksi käsillä tekemisen työpajoja: kukkakimppujen sidontaa, korupajaa ja julisteen tekoa. Haaveissa on myös Design Oulu -kartta alan toimijoista.