Oululainen MeKiwi julkaisi Suomen kalleimman VR-pelin – suositun pelin toisessa osassa syvennytään tarinaan

Cave Digger 2 porautuu jälleen maan alle. Edeltäjänsä suosion myötä pelin toiseen osaan uskallettiin satsata. Kehittelytyö kesti kaksi vuotta, ja Cave Digger 2 on toistaiseksi Suomen kallein VR-pelijulkaisu. Kuvat: MeKiwi

Julkaistu: Kirjoittaja: Pasi Rytinki

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Vuonna 2018 julkaistu MeKiwin ensimmäinen VR-pelijulkaisu Cave Digger oli menestys, jollaista ensimmäisen pelin kanssa harva pelistudio pääsee kokemaan.  

”Cave Digger on oikea tuhkimotarina, tehtiin ensimmäinen VR-peli ja siitä tuli heti menestys. Peli löytyy ainakin 15 eri pelialustalta – sekin mahtaa olla jonkin sortin ennätys. Päästiin ensimmäisellä pelijulkaisullamme yli puolentoistamiljoonan euron liikevaihtoon ja myytyjä pelejä on yli 100 000 kappaletta”, kertoo pelin käsikirjoittajana ja pelisuunnittelijana toiminut Jaakko Asikainen tyytyväisenä.

MeKiwi keskittyy pc-peleihin, vaikka Oulussa on vahva osaaminen mobiilipeleissä. Toimitusjohtaja Samuel Kuosmasen mukaan VR-peleissä on pelimarkkinoilla kuitenkin MeKiwen mentävä aukko.

”Mobiilipuolella kilpailu on todella kovaa. Ehkä VR-pelit ovat meille sellainen oma lokero, jossa kilpailu ei ainakaan toistaiseksi ole niin kovaa. Toki käyttäjäkunta on vielä pientä, mutta uskomme sen kasvavan”, Kuosmanen arvioi.

”Olemme jo Suomen suurin VR-talo, mutta tähtäämme Eurooppaan ja kansainväliseen kasvuun. Julkaisemme myös muiden VR-pelejä, jos ne sopivat omaan portfolioomme”, hän jatkaa.

Ensimmäisen pelijulkaisun menestyksen myötä sittemmin MeKiwin pelitiimi on kasvanut. Yritys työllistää Oulussa 30 henkeä, josta reilu puolet työskentelee MeKiwin VrKiwi-pelistudiossa.

”Vielä ykkösen aikana pelitiimimme oli niin pieni, että jouduimme hankkimaan ulkopuolelta ison osan pelin designista ja mallinnuksesta, mutta nyt kaikki voitiin tehdä omalla porukalla Cave Digger 2:een”, Asikainen iloitsee.

Koulutuksesta eväät kasvuun

MeKiwi onkin kasvanut Oulun pelikentässä isoksi työllistäjäksi Fingersoftin ja Resistance gamesin ohella.



Tiina Pyörälä (vas), Firri April, Justus Pousi, Jan Julin, Niko Haapakoski, Jussi Pylkäs, Jaakko Asikainen, Harri Snellman ja Jani Kaipainen ovat tiimi Cave Digger 2 takana. 

”Huipputiimin kasaaminen tällaista projektia varten Oulusta on työmaa. Toisaalta meillä kaikilla taitaa olla yhteinen historia Oulu Game Labissa. Se loi pelintekijöiden verkoston tänne Ouluun, minkä vuoksi kaikki tuntevat toisensa ja ennen kaikkea osaamisalueensa – sen vuoksi meidän on ollut helppo rekrytoida osaavia ihmisiä”, Asikainen myöntää.

Nyt kaikki peliosaajien laarit on rekrytoitu tyhjiin, ja uusien osaajien löytyminen Oulun pelialan tarpeisiin on kiven alla. Oulun ammattikorkeakoulun ylläpitämä Oulu Game Lab nykyisessä muodossaan ei vastaa alan tarpeisiin.

”Nykyinen Oulu Game Lab ei palvele yhtään samoja tarkoitusperiä kuin silloin, kun itse olimme mukana. Game Labin malli on romutettu, eikä sitä kautta enää saada uusia osaajia alalle. Se on harmillista, varsinkin kun ilman alkuperäistä GameLabia ei olis Cave Digger 2 -peliäkään”, Asikainen pahoittelee.

Myös MeKiwin toimitusjohtaja Samuel Kuosmanen on huolissaan, miten yrityksiin riittää tekijöitä liiketoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen tarpeisiin.

”Kajaanissa sentään opetetaan pelialaa, ja saamme sieltä jonkin verran harjoittelijoita ja työntekijöitä. Olemmekin miettineet, voisiko Oulu Game Labin kaltaista toimintaa toteuttaa yritysten kesken, kun korkeakouluilla tähän ei tunnu olevan kiinnostusta”, Kuosmanen pohtii.

Oululaisen luovuuden taidonnäyte

Cave Digger 2 julkaistiin 8. syyskuuta kahden vuoden työrupeaman jälkeen. Peli on saanut heti julkaisun jälkeen positiivisen vastaanoton. Budjetiltaan peli on edeltäjäänsä miltei tuplasti kalliimpi ja se on selkeästi Suomen suurin VR-pelituotanto – ainakin tällä hetkellä. Miten pelin toinen osa eroaa edeltäjästään?

”Pelissä on nyt moninpelimahdollisuus, mitä ei aikaisemmin ollut. Siinä on myös taustatarina, joka kerrotaan pelaajalle sarjakuvan muodossa. Sarjakuvaosaamistaan peliin toi peligraafikkomme ja sarjakuvataiteilija Jussi Pylkäs, ja minä pelin directorina sekä pelisuunnittelija Ari-Matti Piippo olimme kirjoittamassa tarinaa. Sarjakuvasta tullaan julkaisemaan ihan fyysinen painos Oulun sarjakuvafestivaalille marraskuussa”, Asikainen paljastaa.

Pelijulkaisussa löytyy myös muuta oululaista luovaa osaamista.

”Cave Digger 2 on henkilökohtaisesti itselleni tähän mennessä pääteos ja siitä muotoutui oikea oululainen poikkitaiteellinen endeavour. Olen halunnut käyttää tähän koko kaupungin luovaa voimavaraa. Halusin tehdä maailman parhaan sarjakuva-albumin ja myös musiikki soundtrack on tehty oululaisin voimin. Pelissä kuullaan muun muassa Jukka Takalon, Mokka Laitisen, Jani Pitkäsen, Janne Kurtin, Blood Sausage Boysin, Mantellan ja Frosty Riverin musiikkia”, Asikainen kertoo.

Cave Digger 2 julkaistiin Steamissa 8. syyskuuta ja pelaajien palaute on ollut julkaisun jälkeen ylistävää. Myös pelin myynti on lähtenyt vahvasti käyntiin.

Oma heimo on löytynyt Oulusta

Pelialalle Asikainen päätyi Nokia-uran tultua tiensä päähän. Uusi suunta työelämälle löytyi Oulu Game Labin kautta. Asikaiselle Oulu on juuri sopivan kokoinen kaupunki – tarpeeksi iso ettei taiteelliset voimavarat lopu heti kesken.  

”En ole koskaan harkinnut, että muuttaisin työn perässä muualle. Tuntuu, että meidän pelitiimi koostuu hemmetin hyvistä tekijöistä, ja meistä on muodostunut sellainen oma veljeskunta – tai sisarkunta”, hän pohtii.

Vaikka Cave Digger 2 olisikin Asikaiselle pääteos pelimaailmassa, häntä houkuttelee tehdä jotain yhtä kunnianhimoista ja kiinnostavaa, kun Oulu on kulttuuripääkaupunki.

”Olisi mukavaa saada tilaisuus tehdä jotain isoa kaupungille vuonna 2026 VR-mielessä”, Asikainen tuumaa.

Miltä peli näyttää, sitä pääset kurkkaamaan tästä linkistä.

 

Lue myös