Oulu-apu kokoaa auttajia yhteen – mukana myös Lintulammen asukasyhdistys

Vapaaehtoiset Petra Rutanen ja Kari Heljasvaara ostoksilla. Kuva Lintulammen asukasyhdistys.

Ihmiset

Julkaistu: Kirjoittaja: Annu Maarit Höttönen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Auttava taho: Lintulammen asukasyhdistys. Kysymyksiin vastasi Tuija Pohjola, yhdistyksen puheenjohtaja ja vapaaehtoinen.

Mikä sai mukaan Oulu-apu -toimintaan?

Lintulammen asukasyhdistyksen ydintehtävä on syrjäytymisen ehkäisy. Höyhtyän Välke, välittämisen keskus, kuvaa toimintaamme.

Kuinka moni on mukana toiminnassa?

Soittoringissä oli 26 henkilöä, kauppa-asioinnissa 10, ystäväpalvelussa 4 henkilöä. Olemme myös pussittaneet ja jakaneet 200 EU-ruokakassia ja välittäneet kouluilta jäänyttä hävikkiruokaa.

Keitä he ovat?

Iltapäiväkerhon ohjaajia, kuntouttavan työtoiminnan ohjaajia, Välkkeen työntekijöitä, Minun elämäni -hankkeen työntekijöitä ja vapaaehtoistyöntekijöitä.

Millaisella mielin vapaaehtoiset ovat mukana toiminnassa?

Hyvällä mielellä, koetaan, että tehtävä työ on merkityksellistä ja tärkeää.

Vapaaehtoiset soittelevat ikäihmisille, millainen vastaanotto puheluilla on ollut? 

Ikäihmisiltä kysellään kuulumisia ja miten he ovat pärjänneet kotona. Kysymme, onko heillä läheisiä tai tuttavia, jotka voivat  auttaa. Vinkkaamme myös, että TV 2:lta tulee päivittäin klo 8.50  ja klo 15.50 ohjattua jumppaa – kannattaa jumpata jotta toimintakyky säilyy. Muistutamme, että ulkoilua ei ole kielletty, mutta turvaväleistä kannattaa pitää kiinni.

Jos ikäihminen tarvitsee apua kauppa- ja apteekkiasioinnissa, annamme Välkkeen numeron ja kerromme palvelun olevan maksutonta.

Millaisia kokemuksia tähän mennessä?

Ikäihmiset ovat olleet iloisia, kun heistä näin välitetään. On tärkeää, että on selvä ohjeistus, mihin apua tarvitsevat ja he, joita ei kolmella soitolla ole tavoitettu, ohjataan. Puheluiden kesto vaihteli kovasti. Ystävän apua tarjottiin yksinäisille.

Miten suuri tarve avulle on?

Kauppa- ja apteekkiasioinnissa asiakkaiden määrä kasvaa koko ajan.  Asiointikertoja on ollut 3,5 viikon aikana 190.

Puheluita on soitettu yli 2500 ja puheluiden pituus on vaihdellut. Puhelujen aikana pyydettiin kotiin jaettavaa tiedotetta, jossa olisi selkeät ohjeet ja puhelinnumerot. Tätä nyt selvitämme.

Teemme yhteistyötä seurakunnan kanssa ja talousvaikeuksissa olevia ohjaamme alueemme diakoniaan. Oulun Autokuljetus lahjoitti Ruokakortteja K-market Joutsensiltaan vähävaraisten 70+ ikäihmisten auttamiseksi. 

Kiitokset kaupungille logistiikka-avusta, joka on jatkossakin erittäin tärkeää.

Lue myös