Made in Oulu, osa 4: Verson puodin saunatakki on monen oululaisen luottovaate
Verson puodin yrittäjä Sami Kaikkosen yllä on mahdollista tulevaa mallistoa, eli koekappale uudesta kauluspaidasta. Kuva: Minna Mäki-Heikkilä.
Yrittäjä Sami Kaikkonen kertoo, että Verson puodin tarina lähti liikkeelle vuonna 2010 hänen vaimonsa Anna-Elina Kaikkosen käsityöharrastuksesta. Tuolloin äitiys- ja hoitovapaalla oleva innokas ompelija ja suunnittelija myi tuotteitaan nettikirppareilla.
Koska vaatteiden kysyntä oli suurta, tuumasi Sami Kaikkonen, että sitä kannattaisi lähteä kasvattamaan oikean yritystoiminnan suuntaan. Verkkokauppa avattiin vuoden 2011 lopulla.
Syntyi Verson puoti, jonka tuotteet kaunistavat monen oululaisen arkea, ja jonka verkkokauppa juhlii tänä vuonna jo kymmenvuotispäiviään.
”Alkuunhan meidän tunnettiin hyvin pitkälle kangasmyyjänä”, muistelee Sami Kaikkonen. Vaatepuoli ampaisi pian kangasmyynnin ohi.
Keväällä 2012 Verson puodilla oli jo oma vaatemallisto. Ensimmäisenä tuotteena maailmalle syntyi Kotimekko, josta myös Made in Oulu -finaaliin noussut saunatakki on jatkojalostettu.
Rento arjen pelastaja
Saunatakki on Verson puodin malliston kulmakivi, jota valmistetaan lukuisissa väreissä ja kuoseissa. Mukava vaate on suunniteltu toimimaan arjen pelastajana, unohtamatta näyttävää kuosia ja linjakasta mallia.
Suursuosioon takki on noussut erityisesti viime vuosina. Sami Kaikkonen arvelee suosion syyksi sekä kotipainotteista elämäntyyliä, jota koronavuodet ovat vahvistaneet, että markkinointiin laitettuja panostuksia.
Yleisöpalautteiden mukaan saunatakista on muodostunut monille lempivaate, jota ilman ei enää haluta olla. Saatetaanpa takkeja ostaa useampiakin, esimerkiksi toinen kotiin ja toinen mökillä tai asuntovaunulla käytettäväksi.
”Kyllähän se lämmitti sydäntä, kun esimerkiksi viime kesänä Turun Ruissalon leirintäalueella näin ihmisten kulkevan saunaan meidän takeissa”, kuvailee Kaikkonen. ”Tuli tunne, että jotain on varmaan tehty oikein, kun se tuote on niin suosittu.”
Oululaislähtöiselle ja Tupoksessa asuvalle Kaikkoselle myös pohjoisuudella ja pohjoissuomalaisuudella on suuri merkitys. Vapaa-ajallaan hän viettää paljon aikaa Lapissa reissaten ja vaeltaen. Pohjoisuus näkyy myös Verson puodin mallistossa ja kuosien nimissä. ”Sitä tullaan varmasti jatkossakin pitämään esillä”, Kaikkonen vahvistaa.
Uusi liike Kempeleeseen
Tällä hetkellä Verson puoti toimii pääosin verkkokauppana. Asiaan on kuitenkin tulossa muutos, sillä keväällä 2022 aukeaa Verson puodin uusi liike Kempeleen Zatelliitin alueelle. Tiloihin on tulossa reilun kokoinen myymälä, tuotannon ja suunnittelun tiloja, verkkokaupan varasto ja pakkaamo.
”Tulossa on myymälä, jota kovasti odotamme. Se sijaitsee nykyisestä toimitilastamme 600-700 metriä Oulun suuntaan”, naurahtaa Kaikkonen.
Verso puodille tärkeiksi arvoiksi Kaikkonen nimeää tuotantoketjun läpi kulkevan vastuullisuuden, ekologisuuden sekä ajattomuuden.
”Ei tuoteta turhaa, vaan vaatteet ja niiden materiaalit ovat ajattomia. Ei mitään pikamuotia. Ne myös kestävät käyttöä ja pesua”, hän kertoo. Tuotteet ommellaan tutuiksi tulleissa ompelimoissa Virossa, jonka käsityöperinnettä ja tekijöiden osaamista Kaikkonen kiittelee.
Saunatakki onkin tuote, joka on pysynyt lähes samanlaisena olemassaolonsa ajan. Ainoastaan hihojen pituutta ja leveyttä on hieman säädetty matkan varrella ja vaatteeseen on lisätty tärkeä ripustuslenkki.
Ajattomuus pyritään ottamaan huomioon myös Verson puodin vaatteiden kuoseissa, joita yhdistää skandinaavinen selkeys ja raikkaus. Kuosit ostetaan tutuilta suomalaisilta luottosuunnittelijoilta.
”Retrokuosit eivät ole olleet viime vuosina niinkään pinnalla”, kertoo Sami Kaikkonen. ”Poikkeuksena tosin on todella suurta suosiota nauttinut keltainen Paratiisin puutarha -kuosi, joka henkii menneen ajan mummolatunnelmaa”, hän lisää.
Verson puodin tuotevalikoimasta löytyy tällä hetkellä vaatteita enimmäkseen naisille ja lapsille, mutta myös lisää miesten mallistoa on suunnitteilla. Kaikkosen päällä on ensimmäinen prototyyppi miehille suunnatusta kauluspaidasta. ”Ja miksei naisillekin”, hän lisää.
Tulevaisuuden suunnitelmissa siintää myös laajentuminen kotimaan markkinoiden ulkopuolelle.
”Kansainvälisyys on sitten seuraava askel. Ruotsin markkinoita lähdetään varmasti lähitulevaisuudessa tutkimaan”, vahvistaa Kaikkonen.