Liian hyvä tarjous ohitettavaksi – lukiolaiset vaihdossa
Opiskelijavaihto kehittää kansainvälistä osaamista, työelämätaitoja sekä ymmärrystä erilaisista näkökulmista ja toimintamalleista. Kuva: Unsplash.
Sissel Granholmin vaihtoinnostus alkoi hänen osallistuttuaan Svenska Privatskolan i Uleåborgin ja Laanilan lukion yhteiseen Erasmus+ -hankkeeseen, jossa mukana oli osallistujia myös Réunionilta. Hankkeen kautta oli mahdollisuus osallistua pitkäkestoiseen liikkuvuuteen. Vaihdon ajoittuminen suhteessa opintoihin ja kahden kuukauden kesto tuntuivat juuri sopivalta.
”Suomessa vierailleet réunionilaiset, joista majoitin yhden, kertoivat saaresta todella paljon ja se sai minut innostumaan. Saaren erilaisuus alkoi kiehtomaan ja tuntui siltä, että nyt on hyvä sauma lähteä”, Granholm kuvailee.
Penttinen kuuli vaihtomahdollisuudesta lukion espanjan kielen kurssilla. Hän jätti empimättä hakemuksen opettajalle ja saikin ilokseen nopeasti tietää, että pääsee lähtemään.
”Oli niin hyvä tarjous, etten miettinyt hetkeäkään, haenko vai en.”
Hanna Penttinen vietti myös yläkouluaikoina Espanjassa kaksi viikkoa. Hän tiesi, että haluaa lukea espanjan kieltä lukiossa ja vaihtojakso edistäisi kielitaitoa varmasti.
”Saa ihan erilaista kokemusta, kun oikeasti pääsee puhumaan kieltä paikan päälle.”
Kohti kielikylpyä
Vaihtoon lähteminen tuntui molemmista nuorista luontevalta. Granholm ei jännittänyt lähtöä etukäteen juuri ollenkaan.
”Lähtöaamuna mietin, että kumman unilelun otan mukaan. Siinä ehkä tajusin, että oikeasti lähden”, Granholm naurahtaa.
Molemmat lukiolaiset olivat opiskelleet kohdemaan kieltä ennen vaihtojaksolle lähtöä. Lisäksi he saivat muun muassa kielivalmennusta. Penttistäkään ei juuri jännittänyt, vaikka espanjan kielen taito ei ollut vahva lähtiessä. Englannin kielen osaaminen auttoi paljon ja espanjaa oppi nopeasti.
”Hullua, miten nopeasti kieltä oppi, kun oli saatava kontakti muihin opiskelijoihin”, Penttinen toteaa.
Vaihtokoulussa ihasteltiin myös Penttisen englannin kielen taitoa.
”Kun puhuin muille alussa englanniksi, olivat monet ihan hämmentyneitä, sillä olisivat voineet luulla, että olen Yhdysvalloista.”
Myös Granholm selvisi ranskan kielen taidollaan lopulta hyvin alkujännityksestä. Hänellä oli toisen suomalaisen vaihto-opiskelijan kanssa henkilökohtainen ranskan kielen opettaja.
”Hän ei puhunut yhtään englantia. Jos riitelimme toistemme kanssa, hän pyysi riitelemään ranskaksi.”
Koodaamista, kestävän tulevaisuuden opintoja ja lähdön haikeutta
Vaihtojakso upposi lukiolaisten opintoihin sujuvasti.
”Kaksi kuukautta oli kiva kesto, sillä koko ajan oli tekemistä ja ehdin kokemaan saarelta vaikka mitä. Pysyin kuitenkin opintojen tahdissa myös Suomessa, joka oli minulle todella tärkeää”, Granholm kertoo.
Granholmille oli varattu koulun puolesta itsenäisen opiskelun aikaa, jolloin ehti halutessaan edistää oman lukion opintoja Suomeen. Penttiselle vaihtojakso vastasi neljää lukiokurssia.
”Ajattelin, että voin tehdä sieltäkin käsin oman lukion kursseja. Lopulta en kuitenkaan tehnyt, sillä halusin keskittyä paikallisen lukion tehtäviin, olla läsnä siellä ja oppia kieltä.”
Molemmat osallistuivat vaihtokouluissaan monenlaiseen toimintaan. Granholm pääsi niin koodaamaan, liikuntatunneille seinäkiipeilemään, englannin tunneille avustamaan, pitämään esitelmiä Suomesta, kuvaamataidon tunneille maalaamaan kuin paikallisiin uutisiin ja radioon. Granholmin vaihto keskittyi pääasiassa Sustainable Future -opintoihin.
Vaihdon aikana ehti kokea kuitenkin kaikkea muutakin liitovarjohypystä ratsastamiseen. Penttinen aloitti myös uuden harrastuksen.
”Kävin monta kertaa viikossa surffaamassa, koska asuin todella lähellä rantaa, jossa oli huippusurffausmahdollisuudet. Se oli tosi siistiä, Penttinen kertoo ja toivookin pääsevänsä vielä joskus laudan päälle.”
Penttinen lähti vaihtoon juuri ennen koronapandemian leviämistä.
”Kun lähdin, ei koronasta juurikaan puhuttu vielä ja olin ihan tiedostamaton mistään sellaisesta. Loppua kohden koronaa tuli yhä enemmän ja enemmän, etenkin maaliskuussa.”
Vaikka tilanne lopulta pakotti Penttisen lähtemään nopealla aikataululla takaisin Suomeen kaksi viikkoa suunniteltua aiemmin ja poislähteminen harmitti, on hän kiitollinen upeasta kokemuksesta.
” Joo ei minulla mitään valittamista ole. Isäntäperhekin piti minusta mitä parhainta huolta, he olivat ihania”, Penttinen muistelee.
Vaihdosta palaaminen herätti tunteita myös Granholmille. Vaikka vaihto-opiskelijan arki oli välillä uuvuttavaa ja oman perheen luo Suomeen oli ihana päästä, tuntui huolehtivan ja läheisen isäntäperheen hyvästeleminen todella haikealta.
Olisin jäänyt paljosta paitsi, jos en olisi lähtenyt.
Liikkuvuusjaksot kehittävät niin opiskelijoiden kuin muidenkin toimintaan osallistuneiden kansainvälistä osaamista, työelämätaitoja sekä ymmärrystä erilaisista näkökulmista ja toimintamalleista. Vuonna 2021 käynnistynyt uusi Erasmus+ -ohjelmakausi keskittyy lisäksi entistä enemmän vastuullisuuteen, kestävään kansainvälistymiseen, osallisuuteen ja digitaalisuuteen. Vaihto opetti myös Penttiselle ja Granholmille hurjasti niin kielestä, kulttuurista kuin itsenäistymisestä. Lisäksi oppia kertyi myös suhtautumisesta elämään yleisesti.
”Opin ottamaan elämää rennommin, suhtautumaan ja katsomaan elämää eri tavalla. Kaikki ei ole niin vakavaa kuin miltä välillä tuntuu”, Granholm kertoo.
Hän kertoo oppineensa itsestään paljon ja on nyt ylpeämpi suomalaisuudestaan.
Mutta oliko vaihtoon lähteminen sitten kaiken arvoista? Sekä Granholmin että Penttisen vastaukset alkoivat samalla sanalla: ”Todellakin”. Vaihdosta jäi paljon käteen.
”Haluaisin vielä takaisin sinne joskus. Pidetään edelleen paljon yhteyttä isäntäperheen kanssa ja lähetetään toisillemme paikallisia tuotteita joululahjoiksi”, Granholm kertoo.
Myös Penttinen hehkuttaa kokemusta.
”Olisin jäänyt paljosta paitsi, jos en olisi lähtenyt. Sain nopeasti uuden arjen ja paljon kavereita, joille juttelen edelleen joka päivä. Se oli jo lähtemisen arvoista. Lisäksi vielä oppi kieltä ja isäntäperhe oli ihana.”
”En usko, että tällaisia kokemuksia saa mistään muualta!”
Erasmus+ -ohjelma rahoittaa erilaisia kansainvälisiä liikkuvuus- ja yhteistyöhankkeita yleissivistävän koulutuksen oppilaitoksille ja organisaatioille. Oppilaiden ja opiskelijoiden on mahdollista lähteä liikkuvuusjaksolle mihin tahansa Erasmus+ ohjelmamaahan, ja jakso voi kestää 30 päivästä jopa 12 kuukauteen. Tällaisen pitkäkestoisen liikkuvuuden lisäksi Erasmus+ -ohjelma tukee myös lyhytkestoisempaa liikkuvuutta niin yksilöille kuin ryhmille. Oppilaitokset voivat sekä lähettää että vastaanottaa vaihto-opiskelijoita.