Kohti oululaista teatterisyksyä: Alma Lehmuskalliolle oleellisinta on kutkuttava sisältö ja kaikki erilaisuus
Taiteellinen johtaja Alma Lehmuskallio suunnittelee jo vuotta 2022. Tässä kuvassa hän on Kalenteritytöt-esityksen visuaalisessa maailmassa. Kuva: Sanna Krook
Lehmuskallio on käynyt Tamara Rasmussen -opiston erityiskoulutusluokan ja Sibelius-lukion tanssilinjan.
”Ensimmäinen taiteilijaidentiteettini on tanssijan identiteetti. Liikunta ja vartalon käyttö tekee mielelle kauhean hyvää”, hän sanoo.
Tanssillisuus näkyy Lehmuskalliossa myös ohjaajana.
”Minulla on tanssia hirveä ikävä. Ohjauksissani on olennaista liikkeen taju ja koreografia. Korostan lämmittelyä ennen harjoituksia ja lähestyn aihetta fyysisesti. Ohjelmistossa tykkään yhdistellä esittävän taiteen lajeja.”
Laajojen opintojen tavoitteena yleissivistys
Lehmuskallio on Teatterikorkeakoulusta vuonna 2015 valmistunut teatteritaiteen maisteri ja myös humanististen tieteiden kandidaatti. Sitä tutkintoa varten hän opiskeli teatteritiedettä, yleistä kirjallisuustiedettä ja espanjaa.
”Yliopisto-opintojeni tavoite oli yleissivistys, opiskelin kansantaloustiedettäkin.”
Näkymätön lapsi -ohjaus vuodelta 2018 oli Lehmuskallion ainoa linkki Ouluun. Nyt hän on asettunut Tuiraan lapsensa kanssa.
Syksyllä Oulun teatteriin tulee ensi-iltaan Lehmuskallion ohjaus. Kaboom ja kuvittelun voima tehdään koreografin ja kolmen vierailevan sirkustaiteilijan kanssa. Syksyn ohjelmistosta tiedotetaan ensi viikolla, mutta myyntiin esityksiä ei vielä tule.
Tarvitaanko turvavälejä ja muut koronan vaatimat yksityiskohdat pitää varmistaa.
Jakamisen ja yhteyden löytäminen ykkösjuttu
Lehmuskallion kädenjälki näkyy Oulun teatterissa vuoden parin viiveellä.
”Suunnittelen nyt vuotta 2022. Ihan kaikkein keskeisintä minulle on sisältö. Pitää olla monenlaisia esityksiä, monia aiheita, sellaista, että on jotain niin polttavan tärkeää, kiinnostavaa ja huumorintajua tai herkkyyttä kutkuttavaa, että se on pakko laittaa näyttämölle. Minua kiinnostaa kaikki erilaisuus.”
Oulun teatterissa valmistellaan teatterin strategiaa, jonka slogan on Sinun teatterisi.
”Sitä mietin, että miten olisimme kaikkien ihmisten teatteri. Jakamisen ja yhteyden löytäminen on minulle ykkösjuttu.”
”Ja onhan suomalaisilla ammattiteatterilla tekemistä siinä miten otetaan huomioon esimerkiksi sukupuolten välinen tasa-arvo ja moninaisuus”, Lehmuskallio lisää.
”Olemme julkisesti tuettu taidelaitos. On ihan selvää, että niin Oulussa kuin muuallakin laitosteattereissa ohjaajissa yliedustavat valkoihoiset, keski-ikäiset miehet.”
Lukuharjoitukset etänä
Taiteellinen johtaja suree toimitusjohtaja Tuija Hyppösen lähtöä toisiin tuuliin.
”Hän on hieno ihminen ja johtaja, jolla on kaupallinen koulutus, mutta silti syvä ymmärrys taiteesta. Se on harvinainen yhdistelmä. Teatterissa pitää olla kuitenkin taiteen puolella.”
Maaliskuun puolivälistä alkaen teatterilla on esityskiellon jälkeen koettu muun muassa etälukuharjoitukset, johon osallistui 35 teatterilaista.
”Verstas ei voi tehdä etätöitä, puvusto jonkun verran. Lavastamo on ollut töissä normaalisti. Mutta tulevaisuus ei tule yhtään hitaampaa. Sitä on suunniteltu, että saadaan yt-neuvotteluiden ja lomien siirtelyjen jälkeen syksyn jutut pystyyn.”
Teatterit valmistelevat turvallisia esityksiä
Ensimmäiset ensi-illat koittavat Oulun teatterissa syyskuun puolivälissä, tämänhetkisen tiedon mukaan.
Lehmuskallio huomauttaa, että eivät edes aakkosten alkupäästä löydy ne varasuunnitelmat, joita Oulun teatterissa on tehty.
Mutta yksin ei olla. Teatterit valmistelevat valtakunnallisia yhtenäisiä linjauksia turvallisille esityksille.