Kaikki alkoi, kun Vesa Lämsä 1980-luvulla pääsi Anttilan Pekan 96-Saabin kyytiin

Vuonna 2022 Tommi Lämsä ajaa F-sarjaa ja hänen Vesa-isänsä muutaman harrastesarjan kilpailun samalla autolla. Kuva: Sportkuvat

Ihmiset

Julkaistu: Kirjoittaja: Juha Näppä

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Vesa Lämsä on harrastanut rallia niin kauan, että on ehtinyt pitää ajamisesta 20 vuoden tauonkin. Vuodesta 2018 alkaen on Vesan poika Tommikin ajanut rallia, ja juuri nyt tallissa olevan Toyota Starletin takasivuikkunassa lukee kahdesti Lämsä, isä ja poika. Vesa alkoi ajaa uudelleen kilpaa vuonna 2019, ja hän ajaa tulevalla kaudella suunnitelmien mukaan harrastesarjaa, ja Tommi ajaa samalla autolla F-sarjaa.

Jyväskylään, suomalaisen rallin kehtoon, Lämsät haluavat ainakin kerran päästä ajamaan ja nauttimaan siellä olevasta yleisömäärästä. Ehkä isä-Vesa istuu apukuljettajan paikalla silloinkin. Aikaa, rahaa ja työtunteja joka tapauksessa ehtii vielä kulua ennen sitä.

”Joku pistoshan tähän ralliin on. Minulla se alkoi vuonna 1986 tai -87, kun pääsin Anttilan Pekan 96-Saabin kyytiin Hiukkavaarassa, ja sain istua koko illan Pekan kyydissä treeneissä. Sen jälkeen piti tietysti päästä itse ajamaan, mutta siihen meni vielä monta vuotta. Lopulta sain itse tehtyä ensimmäisen autoni, mustan Ford Escortin. Tein sen siviiliautosta vanhempieni talon pihalla. Jo edesmennyt ystäväni Jarmo Kontio siellä myös oli yötä päivää kaverina, kun vain pyysin”, Vesa Lämsä kertoo harrastuksensa alkuvaiheista.

Ajaminen on juuri nyt tauolla, koska Starletista hajosi moottori edellisessä koitoksessa. Tuolloin Vesa Lämsä päätti, että nyt loppukauden aikana auto saa uuden, 16-venttiilisen moottorin ja muutoinkin autoa rakennetaan ja säädetään nyt rauhassa tulevaa kautta ajatellen.

”Ollaan haaveiltu että ajettaisiin joskus Jyväskylän MM-rallin yhteydessä käytävää Vetomies-kisaa. Ensi vuonna haaveemme saattaa jossakin muodossa toteutua, ja ensi vuonna on myös tarkoitus, että Lämsä Motorsport kiertää F-rallisarjaa”, Lämsä sanoo.

Alustaremontin jälkeen auto pysyy paremmin hallinnassa ja kuskin selkäkin kiittää. Kuva: Sportkuvat

Kalliimpaa on, mutta kannattaa

Nostimen päälle ajettu Starlet kohoaa kohti kotitallin kattoa, jotta Vesa Lämsä pääsee esittelemään sen tekniikkaa. Auton alusta on rakennettu uudelleen, koska se tuli hypyistä alas vaarallisesti, sen alusta oli huono.

”Kävin kokeilemassa ja se tuli tiehen kuin kivi. Olin varma, että kohta katkeaa joko auto tai kuskin selkä, tai molemmat. Nyt se on aivan toinen auto niissä tilanteissa, pysyy hallinnassa, eikä kyydissä olijoiden tarvitse pelätä selkävammoja”, Lämsä kertoo.

Alustan tärkein osa, iskunvaimentimet, ralli-ihmisten kielellä tolpat, muuttivat Starletin ajettavuuden, mutta muutos myös maksoi noin seitsemän tuhatta euroa.

”Ralliharrastajan kannattaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Voit toki ajaa halvemmalla, sellaisella autolla, jolla on enemmän tuurista kuin taidosta kiinni mihin se kovassa paikassa menee, etkä tiedä milloin se hajoaa. Minusta kuitenkin parempi tapa on edetä kärsivällisesti, ja kilpailla vasta sitten, kun tietää kaluston olevan kunnossa kaikilta osin. Ei ole kivaa matkustaa kisapaikalle satoja kilometrejä ja keskeyttää auton hajoamiseen tai tekniikasta johtuvaan ulosajoon heti ensimmäisellä pätkällä”, Lämsä huomauttaa.

”Me harrastamme rallia siksi, että saamme ajaa kilpaa. Eikä se onnistu hätiköimällä ja huonolla kalustolla kuin hetkittäin”, Vesa Lämsä painottaa.

Esimerkkinä siitä kovasta laadusta, mitä hän kalustolta vaatii, Lämsä kertoo, että heidän autonsa moottorin huoltaa erittäin kokenut, jo pitkälti eläkeiässä oleva Veli-Pekka Kuuranne, joka asuu Mikkelissä.

”Kerran moottorista kuului ylimääräisiä ääniä seuraavan kisan lähestyessä. Hyppäsin tien päälle Oulussa illalla, ja Mikkelissä olin aamuyöllä. Moottori huollettiin ja pääsin ajamaan kisapaikalle, jonne Tommi ja hänen äitinsä, vaimoni Anne, sekä kartturimme tulivat suoraan Oulusta”, Lämsä kertoo.

”Veli-Pekka Kuuranne ei ole halvin moottorien tuntija, mutta erittäin hyvä hän on. Niin hyvä, että kolmen viimeisen vuoden aikana olemme keskeyttäneet moottorin vuoksi vain kaksi kertaa. Veli-Pekka huoltaa meidän automme moottorin kerran vuodessa, ja sen säätää Kannuksessa asuva Jani Lindvall.”

Vesa Lämsä ja Lämsä Motorsportin Toyota Starlet kotitallissaan. Kuva: Juha Näppä

Harrastesarjaa ja F-luokkaa

Lämsät ovat nyt ajaneet harrastesarjaa, mutta jatkossa keskitytään siihen, että Tommi Lämsä ajaa F-sarjaa.

”Ensi vuonna me sitten ajetaan F-sarjan kisoja, ja sehän on tavallaan astetta kovempi sarja kuin nykyinen. Ainahan kärki on kisoissa kova, mutta kyllä F-Cupissa kärki on harrastesarjaa kovempi. Tommi ajaa F-sarjaa ja minä muutaman harrastesarjan kilpailun vuoden 2022 aikana”, Vesa Lämsä kertoo ralliperheen aikeista.

”Kevään mittaan on kai pari F-sarjan talvikilpailua, harrastesarjan talvikilpailuja on kolme ja näissä molemmissa sarjoissa on kolme kilpailua kesällä, niin meillähän on parhaimmillaan yhdentoista kilpailun alkuvuosi edessä. Tämän mahdollistavat Laipro Oy ja muut yhteistyökumppanimme, joita ilman emme pystyisi pitämään autoa kunnossa ja ajamaan näitä sarjoja”, Lämsä toteaa.

Tommi Lämsälle on hyvin tärkeää, että auto on siisti ja näyttää aina hyvälle. Siksi myös teippausten viimeistely hoidetaan kotitallissa omin käsin. Kuva: Juha Näppä

Yhtä vaille valmis tiimi

Tommi Lämsä ei ole vielä ajanut yhtään niin sanottua nuottikisaa, jossa kilpailijat saavat tutustua reittiin etukäteen, ja ajon aikana apukuljettaja, kartturi, lukee etukäteen laadituista nuoteista ajo-ohjeet kuljettajalle.

”Kun ei meillä oikein ole tarpeeksi karttureita eikä huoltojoukkoja, niin jos minä alan kartturiksi, meiltä loppuvat huoltomiehet”, Vesa Lämsä hymyilee.

Lämsä kertoo, että he hyvin mielellään ottaisivat toimintaan mukaan yhden aktiivisen ja innostuneen ihmisen lisää, sellaisen joka toimisi tarvittaessa huoltomiehenä ja kartanlukijana kisoissa sekä osallistuisi osaamisensa mukaan muuhunkin, autoremontista yhteistyökumppaneiden hankintaan.

”Silloin tämä kokonaisuus toimisi hyvin, ja saisimme kaikki harrastaa rallia täysillä. Lämsä Motorsportin sivuilla Facebookissa voi seurata miten meillä menee”, Vesa Lämsä toteaa.